X xLnT skrev:
Det där säger ju ingenting, självklart måste det finnas gränser, hur länge tycker du det är ok att vänta med att packa upp en vara
I princip så länge man har lagstadgad rätt att reklamera. Men när det är ett husbygge, tills man ska montera prylarna.
 
D Daniel 109 skrev:
I princip så länge man har lagstadgad rätt att reklamera. Men när det är ett husbygge, tills man ska montera prylarna.
Tycker du det är lämpligt? Eller menar du enbart ur ett rättsligt perspektiv?
 
Jag tycker att det är lämpligt att ha prylarna i embalaget tills de ska monteras, ja. Det tycks jag inte vara ensam om
 
  • Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag tycker att det är lämpligt att ha prylarna i embalaget tills de ska monteras, ja. Det tycks jag inte vara ensam om
Jag tror inte det är vanligt att fönster kommer emballerade, de kommer tätt ihop och staplade på en pall, men ett par tunna bitar trä och skruvar som håller ihop dom.
Men ja, vi har olika åsikter om det, vilket är ok.

Undrar hur TS fått in pallen med fönsterna i huset, de har kanske en hjullastare eller slet kanske med en palldragare.
Själv fick vi inte in pallen genom någon öppning som var stor nog, så vi gjorde kontrollen samtidigt som vi bar in fönsterna ett och ett.
 
D Daniel 109 skrev:
I princip så länge man har lagstadgad rätt att reklamera. Men när det är ett husbygge, tills man ska montera prylarna.
Så du menar att man kan beställa tex innerdörrar precis när man börjar bygga och inte montera dom 2,5år efter leverans då man fått upp alla innerväggar och monterat alla golv mm, och då har rätt till reklamation av tex att ytan på dörrbladet är knottrigt istället för slät pga tillverkningsfel?
 
Ja, det kan du. Men det är nog lämpligt att beställa något närmare behovs datum. Men inte sällan monteras innerdörrar något spritt i tiden. Då kan tiden dra iväg...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Ett inlägg i tråden från professionell vinkel.

För leveranser till företag gäller en regelsamling som heter ABM. Den brukar vara tryckt i sin helhet på baksidan av leveransdokument.

Till privatpersoner gäller andra regler som diskuterats ovan.

Skillnaden ligger mycket i att företag måste kontrollera leveranser för att ha rätt att klaga i efterhand.

Nu till praxis och eventuell lättja.

Tar man som företag emot stora leveranser regelbundet av dyra grejer så går det ändå inte, i praktiken, att packa upp och kontrollera alla grejer. Det är inte vettigt heller.

Vi har ibland mer än hundra säkerhetsdörrar i emballage i verkstaden som skall speglas. Om leverantören skulle krångla med felanmälningar vid uppackningen med hänvisning till att kontrollen borde utförts vid leverans. Då skulle ryktet spridas i branschen och tillverkaren skulle välja mellan att pudla sig tillbaka I skam eller dö.

Det har inget med lättja att göra utan är hanteringsmässigt självklart att ha dyra grejer emballerade så länge det går.

Tillverkaren vet det. Säljföretaget och vi som utför tjänsten vet det också. Ingen tjänar på att tvinga andra att arbeta på ett idiotiskt sätt. Ingen av oss har råd att slingra oss från det ansvar som just vi har.

Att låtsas som om uppenbara tillverkningsfel inte går att reklamera om en enskild konsument undlåtit att följa ett protokoll som proffsen själva skämtar om med lastbilsförarna är bara ett ovärdigt bondförsök.

Nu är det visserligen ett ynkligt fel som kan avhjälpas genom att flytta ett par stift. Men det har inte med saken att göra. Fel är det. Det enda rätta borde vara att ringa någon av montörerna i trakten som tillverkaren litar på och be dem avhjälpa felet.

Har de en längre relation är det troligt att montören håller igen vid debiteringen. Mer än man fattar av byggverksamheter bygger på informella kontakter mellan folk som hjälper varandra ur knipor.

Det är inte länge sedan jag bytte gångjärn på en port från en annan tillverkare. Felet var som vanligt att någon boende i huset ställt upp porten med en kloss och brutit sönder den när de glömt ta bort den.

Det spelar ingen roll. Ingen har råd att krångla med sånt om de vill fortsätta att jobba åt samma cirkel av specialister.

Jag skickar en räkning på någon timme för formens skull och de är skyldiga mig en tjänst vid något annat tillfälle.

Brf-en får ett samtal om orsaken till felet men ingen räkning. Händer det igen börjar det kosta.

Så ser praktiken ut. Företag som är skurkar och gör affärer med andra skurkar (inga andra vill ha med dem att göra) håller förstås stenhårt på formalian. Sådana undviker hederligt folk så fort de kan.

Mvh Findus
Den här posten vill jag trippelgilla.

Jag är övertygad om att TS skulle vinna i ARN och även i tingsrätt, även om det skulle vara ett idiotiskt tilltag. Det korkade är ju att tillverkaren UPPENBARLIGEN har gjort felaktiga fönster (även om bilden är lite sned så ser det ju skit ut). Att försöka slingra sig från ett ganska billigt fix och istället få 20 sidor badwill med förstasida på landets största forum för hemmafixare - ja det är bara så dåligt företagande.

Nu gissar jag att Nordiska fönster är ett lite billigare märke och att man då klipper så många hörn man kan, men den här historien visar på när snålheten bedrar mer än något annat.

Angående bråket om mär mottaget gods skall inspekteras - det är ju oavsett lagen urlöjligt av företaget att gnälla om det är ett uppenbart fabrikationsfel. Även om fönstret redan var monterat skulle TS knappast flytta spröjsen fel 10mm. Om det efter 6mån är en spricka i glaset på ett redan monterat fönster däremot. Då snackar vi. Detta är bara larv.
 
  • Gilla
JohanLun och 8 till
  • Laddar…
optimum
Det är ju helt tokigt att kunden skall kvalitetsgranska moment från tillverkningen. Det ska givetvis tillverkaren göra.
Att kunden behöver granska så det inte blivit några skador under transport är väl ok men knappast ett produkterna tillverkats rätt.
Man förutsätter att moderna företag har byggt in kvalitetssäkring i sina processer.

Skulle uppenbarligen behöva rensas upp en del i denna djungel av påhitt från tillverkare med undermåliga egna processer.

Jag jobbar i ett tillverkande företag med egna produkter och detta med att kunden skall ta hand om kvalitetskontrollen verkar helt idiotiskt. Har man ändå gjort fel åtgärdar man på rätt sätt och för med orsaken till felet in i egna processen för att det aldrig ska uppträda igen.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
Instämmer delvis i rolri. Jag tror vitsen med ett sånt här forum är att hjälpa varann att bli klara med sina husbyggen. Vad har då TS för alternativ i praktiken? 1.Gallra ut de sämsta fönstrena, och lämna in till en glasmästare för åtgärd. Om glasmästaren inte åtar sig detta jobb behöver man dra öronen åt sig. Kanske behöver de kasseras. eller åtgärdas själv och placeras i norr. Genom att åtgärda fönstrena bryts förmodligen fabriksgarantin. Som kanske inte har något värde ändå.2. Alternativt kolla med någon husfabrik eller tjuvkika vilket fabrikat dom använder, och beställa därifrån. Kan det vara exempelvis ett fyrstavigt fabrikat dom börjar på "E" och slutar på "T"? 3. spara kvittona och klaga på ARN vid något tillfälle. Mvh; PerOF:
 
X xLnT skrev:
Jag tror inte det är vanligt att fönster kommer emballerade, de kommer tätt ihop och staplade på en pall, men ett par tunna bitar trä och skruvar som håller ihop dom.
Men ja, vi har olika åsikter om det, vilket är ok.

Undrar hur TS fått in pallen med fönsterna i huset, de har kanske en hjullastare eller slet kanske med en palldragare.
Själv fick vi inte in pallen genom någon öppning som var stor nog, så vi gjorde kontrollen samtidigt som vi bar in fönsterna ett och ett.
Kan informera dig att under mina 25 år på bygge och hundratals (kanske tusentals) monterade fönster från många olika fönster tillverkare så är dom nästan alltid emballerade.
Och man studerar absolut inte några mm på spröjs när man har tagit i mot fönster.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Kan informera dig att under mina 25 år på bygge och hundratals (kanske tusentals) monterade fönster från många olika fönster tillverkare så är dom nästan alltid emballerade.
Och man studerar absolut inte några mm på spröjs när man har tagit i mot fönster.
Nä, jag förstår att man inte gör det på byggen som anställd. Det var inte vad jag skrev heller.
De filmer/bilder jag sett här och i övrigt så har leveranser av dörrar/fönster blivit levererade som jag beskrev. Så kom våra leveranser också. Ta gärna en bild på nästa leverans du tar emot och lägg upp. Hade varit intressant att se.
 
Såhär brukar det se ut.

img_0830.jpg

Hur ska man utan att packa om dessa fönster kunna se om det är en liten spricka i något av fönsterna?
Eller någon annan defekt?
Att ställa undan pallarna såhär under presenning i flera månader, det hade jag inte gjort.
Men vi är olika, inget fel i det.
 
X xLnT skrev:
Nä, jag förstår att man inte gör det på byggen som anställd. Det var inte vad jag skrev heller.
De filmer/bilder jag sett här och i övrigt så har leveranser av dörrar/fönster blivit levererade som jag beskrev. Så kom våra leveranser också. Ta gärna en bild på nästa leverans du tar emot och lägg upp. Hade varit intressant att se.
Fönster och dörrar är i stort set alltid emballerade när dom kommer till oss på stort bygge eller till privatperson som beställt ett fönster, det brukar aldrig vara någon skillnad.
 
T twoody skrev:
Fönster och dörrar är i stort set alltid emballerade när dom kommer till oss på stort bygge eller till privatperson som beställt ett fönster, det brukar aldrig vara någon skillnad.
Visa gärna nästa leverans så jag får se hur det brukar se ut där du jobbar. Svara gärna på detta inlägget så blir man notifierad.
 
X xLnT skrev:
Det där säger ju ingenting, självklart måste det finnas gränser, hur länge tycker du det är ok att vänta med att packa upp en vara innan



Det var värst vad folk ska hänga upp sig, det verkar som om ni anstränger er för att misstolka min poäng.
Självklart ska man förvänta sig att få det man beställer, men det är relativt vanligt att saker missas. Det kan vara produktionsfel, slarv, transportskada mm som gör att det INTE är det.
Jag förstår om folk inte kontrollerar och väger sina fredagschipspåsar varje fredag för att se så de innehåller rätt mängd chips.
Men bygger man ett hus så nog fan kontrollerar man att sakerna är hela och enligt order när man får dom, just av ovan nämnda anledningar. Speciellt spröjs som ska livas med spröjs i dörrar sidan om mm.
Jag har inte sagt att det är OK behandling från Nordiska Fönsters sida, där delar jag TS åsikt. Men det ÄR såhär verkligheten ser ut när man beställer produkter/tjänster (vill nu förtydliga att det självfallet INTE är varje gång, men tillräckligt ofta för att man bör vara mer noggrann).
Varför anser du att det är annorlunda behandling av varor köpta för ett husbygge än till fredagsmyset? Jag måste kunna utgå från att levererad vara håller måttet enligt specifikationen och beställningen och att eventuella avvikelser hanteras av leverantören. Så funkar det i min bransch men inte i byggbranschen vilket irriterar mig enormt.

Inte gör du en detaljerad produktionskontroll av din fabriksnya BMW när den kommer? Du kör den inte till verkstad för att mäta upp att effekten på motorn är vad som avtalats eller hur?

Nej, jag skulle säga att de allra flesta använder bilen lite då och då och första gången de ska använda en sak som är uppenbart produktionsfel kommer inte biltillverkaren krångla. Iaf har det inte skett för mig......
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.