93 653 läst · 170 svar
94k läst
170 svar
Akta er för Nordiska Fönster
Det finns väl en hel del exempel på dyra och dåliga företag också. Nu var det ju inte de knappt synliga men mätbara felen TS vill ha åtgärdade, utan de som är fullt synliga. Klarar inte företaget av sina åtaganden till det priset får de väl höja priset då.
Fast är det helt uteslutet att man kan råka ha sönder glaset om man rättar till det där själv?F fusion skrev:Ja, jag skulle hellre göra det om jag fick en mindre ersättning för det.
För mig är det kristallklart att kunden har rätt i det här fallet, felet har funnits där från början det kan aldrig säljaren svära sig fri från. Hade det anmälts dag 1 så hade de fixat det, nu visar de fingret åt kunden, sådana bolag snackar man gladeligen skit om.
När jag köpte fönster var det klausul på att transportskador skulle anmälas direkt vid leverans, allt annat föll under garanti om det visade sig senare.
Vem står den risken då?
Antagligen har de hundratals liknande fall och hinner inte med...SKJB021 skrev:
Jag tycker ärligt talat inte att det är ett dåligt argument.13th Marine skrev:Så bara för man inte betalt så mycket som man skulle kunna göra för ett fönster så får man skylla dig själv? Det är ett ganska dåligt argument.
Vad är det som säger att ett dyrare fönster är bättre än ett billigt? Och varför skulle kundservicen bli bättre?
Man får aldrig mer än vad man betalar för, men bara för man betalar mer behöver det inte bli bättre.
Självklart betyder inte det att allt som är dyrt är bra. Men de företag som har bra rykte och hög kvalité har oftast dyrare produkter.
Det är för att de marginal nog att ta hand om reklamationer, kvalitetskontroller m.m.
Jag läser på Nordiska Fönsters hemsida och konstaterar att jag återigen tycker lika dant som innnan.
Dom säger själva att de har låga marginaler.
"Hur kommer det sig att ni är så billiga jämfört med alla andra?
Vi håller låga marginaler och har inga mellanhänder.Eftersom PVC är ganska nytt i Sverige väljer vi att växa som företag genom att hålla låga priser."
Tänk dig själv ett räkneexempel:
Fönstret kostar 1500 kr
Marginalen på ett fönster är 100kr (exempel).
Fönstret är lite taskigt
Frakten för returen är 320kr med posten, för den lär ju inte köparen bekosta.
Att återställa fönstret till perfekt utförande tar 1 timme. Kostnad för företaget kanske ligger på 300 för det.
Då har man helt plötsligt sålt ett fönster för 1 500 kr men haft kostnader för 2020 kr..
Det tror fasiken att de inte är sugna på reklamationer då.
Det blir ju en extremt skör tråd man balanserar på där inget får kosta något för att de skall kunna vinna marknad.
Men varje seriös företagare inser att marginalerna måste vara tillräckliga för att kunna ta en viss felprocent. Klarar de inte av den uträkningen får de be om hjälp eller lägga ned verksamheten.K Karl-udden skrev:
Denna fadäs med felmonterade lister kan nu mycket väl orsaka en massa missade affärer och därmed ännu sämre resultat. Har NF tillräckligt marginal för det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 734 inlägg
Har man inte råd med returer kanske man får se över sina rutiner så att returerna inte uppstår till att börja med...
Edit: med returer menar jag i detta fall reklamationer.
Edit: med returer menar jag i detta fall reklamationer.
Redigerat:
Jag håller helt med i grundtanken som ni har..thomas33 skrev:Men varje seriös företagare inser att marginalerna måste vara tillräckliga för att kunna ta en viss felprocent. Klarar de inte av den uträkningen får de be om hjälp eller lägga ned verksamheten.
Denna fadäs med felmonterade lister kan nu mycket väl orsaka en massa missade affärer och därmed ännu sämre resultat. Har NF tillräckligt marginal för det?
Men det vore naivt att tro att alla som driver företag är bra på att just driva företag.
Efter att ha kollat lite hastigt på alla bolag så stärks jag ytterligare i min tro och åsikt då de sålt fönster för 55miljoner och gått med cirka 3miljoner i förlust..
Så i sin kalkyl räknar de nog inte med så mycket reklamationer nej.
Och chansen att de skall bli en ledande aktör är nog rätt blygsam, jag tror nog inte ens de finns kvar när nästa lågkonjunktur drar in.
Vad jag vet så är deras största argument priset och inte kvalitet och service.. så : TS fick ett bra pris men inget mer.. det var inte nordiska fönster som tvingade henne att beställa.
De har hjälpt till så långt deras marginal räcker.
Givetvis var det inte NF som tvingade TS att beställa, men som kund utgår nog de flesta att de får vad som visas i utställningslokaler, broschyrer och bilder på nätet. Kunder utgår från att de minst uppfyller det som Konsumentköplagen föreskriver. Klarar de inte det, är det lika bra de begär sig i konkurs!K Karl-udden skrev:
Håller helt med..thomas33 skrev:Givetvis var det inte NF som tvingade TS att beställa, men som kund utgår nog de flesta att de får vad som visas i utställningslokaler, broschyrer och bilder på nätet. Kunder utgår från att de minst uppfyller det som Konsumentköplagen föreskriver. Klarar de inte det, är det lika bra de begär sig i konkurs!
Det är tråkigt att man kommit dit idag att det finns många företagare som skiter fullständigt i kunden. De ser inte förlusten i långa loppet utan fokuserar på att vinna varje enskild order på pris. Då blir det lätt såhär..
On topic:
Därför tycker jag den här tråden är överdriven.
Jag hade backat er andra alla dagar i veckan om det handlade om en stor vital del som var trasig eller jäkligt fel utformad.
Men nu pratar vi typ om fuskspröjs.. det blir bara larvigt att kräva massa kompensation för det. Men det är min personliga åsikt.
Respekterar och förstår att de flesta inte Håller med mig.
Jag uppfattar det inte som att TS kräver en massa kompensation. TS kräver att de fixar de förster som är snedast.
Jag har inte kunnat se vad TS önskat för åtgärd av Nordiska Fönster, jag ställde frågan till @KarolinaOrnstedt men har inte fått svar på den. Hon har inte kommenterat något i tråden sedan dess heller.D Daniel 109 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 388 inlägg
Det framgår väl rätt tydligt redan av första inlägget att TS tolererar vissa mindre fel, men har en gräns:X xLnT skrev:
KarolinaOrnstedt skrev:[A]v totalt sju fönster har sju felmonterade och skeva spröjs. Fyra av fönstren har en differens på spröjsen i höjdled från kant till kant på 2-3 mm och det kan vi leva med för det syns inte när man bara kollar på fönstren utan att mäta.
Däremot har tre av fönstren spröjs med över 10 mm diff från kant till kant, ungefär som på bilden nedan. Det är ju helt oacceptabelt och ser för j*vligt ut!
Klippt från första inlägget.
”hade dom bara tagit ansvar och fixat fönstren hade problemet varit ur världen redan,”
”hade dom bara tagit ansvar och fixat fönstren hade problemet varit ur världen redan,”