Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det kanske är dyrare för Ahlsell att köpa in, det vet vi helt enkelt inte.
Bauhaus har en enorm omsättning, de kan mycket väl ha fått mycket förmånliga inköpspriser.


Sen har Ahlsell, Elektroskandia och de andra grossarna betydligt högre omkostnader i relation till omsättningen än Bauhaus.
De har en hel säljorganisation till stöd för kunderna, som letar och föreslår lösningar, som sammanställer material efter någon lista och erbjuder en offert, som tar hem den grej jag går in och beställer kl 15.30 till 0700 på morgonen efter, skickad i sin egen kartong, utan extra kostnad.
Grossarna har tillräckligt med kassapersonal att köerna inte blir olidliga (som de alltid är på Bauhaus, det främsta skälet att jag aldrig sätter min fot där längre).

Men det är på servicen gentemot kunderna som grossisterna fixar sitt existensberättigande.
Vi hade mycket kommunjobb - förstärkt belysning (gamla eller handikappade som behövde bättre ljus för att bo kvar), beställningarna var mer eller mindre detaljerade, många gånger framtagna i samråd med en medicinsk ljuskonsult, så det kunde vara specat Kelvin, Lux, Ra-index, hur riktat ljuset skulle vara osv, men ofta var det vilket K och watt alt Lux som gällde.
Chefen skickade alltid bara hela beställningen till innesäljaren på grossisten som letade fram lämplig armatur, ljuskällor osv och beställde den. Så var det bara att åka och hämta och sen åka ut till jobbet, så chefen sparade väl i snitt en timme på varje sånt uppdrag genom detta upplägg.
Han kan också lämna in en hel lång lista med artiklar som han bara saxat ut direkt ur en anbudsförfrågan och skicka, för att senare samma dag, eller dan efter få en prisuppgift på rubbet, så slipper han själv räkna och slå för att räkna ihop materialets kostnad i anbudet.


Men här kommer ett av problemen med grossisterna. Deras tjänster är bra och värdefulla främst för stora och medelstora elfirmor, som gör mycket jobb på anbud eller andra slags beställningar.
Här kan grossen vara dyrare än andra alternativ, då elfirman istället tjänar på den affärsrelationen i en annan ände.
Men småskuttarna, och särskilt de som jobbar mycket mot privatpersoner har som regel ganska lite nytta av grossen förutom det faktum att de har det mesta på lager så man får det på stört.
Men allvarligt tror du på det där själv? att det skulle krävas mer jobb att sälja till en utbildad målgrupp som oftast vet exakt vad det är dom ska ha än för ett företag som bauhaus som säljer främst till privatpersoner? Sen tror jag inte att bauhaus kan pressa priserna mer för att dom är större, Ahlsell är inte direkt någon puttifnask på marknaden dom omsätter över 20 miljarder.
 
Mikael_L
Vad omsätter Bauhaus då?

Ja det är nästan omöjligt att ta reda på, då det inte är ett AB ..


Men i vilket fall, jag har ju som sagt sprungit en hel del i bägge butikerna, så jag kan uttala mig om både servicegrad, kunnande hos försäljare, köer vid kassa och lite annat.
Och det är ganska självklart att all denna service kostar något, någonstans.


Men jag försvarar absolut inte Ahlsells vansinne med skyhöga bruttopriser och sen 70, 80 och 90% rabatt på det. Det är ju bara så dumt ...
Jag tror bara att Ahlsell och Elektroskandia och dom där knappast kan sälja elmaterial till lägre priser än Bauhaus, inte utan att de förändrar sin affärsmodell, till något mindre personalintensivt med lägre servicegrad.
Ja OK, kanske något lite lägre möjligen, till stora kunder ...

Bauhaus skulle ju även dom troligen kunna möta större konkurrens med att även dom filar ner lite på sin marginal.


Det finns förövrigt en till aktör som kanske ger sig in i denna cirkus, de stora byggbolagen. De är så stora att de kan lika gärna köpa direkt från grossist, eller tom importör/tillverkare direkt.
Jag har varit på ett bygge där PEAB hade köpt allt, vi fick sälja timmar och lite skruv och PVC-slang, typ.
Blir detta vanligt kommer det bli omvälvande för hela marknaden.
 
Redigerat:
H
Uppenbart finns det även fördelar med Ahlsell och co, synd att de skall grisa ner sig med sina listpriser som gör att allt förtroende raseras.

Mitt förslag är att att man till det redan befintliga hantverkaravtalet lägger till punkten material. Typ: på material läggs max 15 procent på inköpspris .

Sedan skapas en lista av tex villaägarna.
" seriösa hantverkare listan" där man förbinder sig att följa hantverkaravtalet. Den som är godkänd kan nu titulera att man inte bara är godkänd för säkert vatten utan också säker fakturering och så kan man få en liten klisterlapp att sätta på bilen typ godkänd 2019 etc.
 
hsd
Problemet är olika inköpare som ska upprätta ramavtal oftast bara tittar på rabatten i procent
 
richardtenggren
H hanson#16 skrev:
Mitt förslag är att att man till det redan befintliga hantverkaravtalet lägger till punkten material. Typ: på material läggs max 15 procent på inköpspris .
Du menar så att hantverkaren, kortsiktigt, tjänar mer på att köpa in materialet dyrt? :)
 
Om det stämmer att Ahlsells tillhandahåller fakturor där listpriset är angivet (alltså inte bara prislistor) vid sidan av den egentliga fakturan så ger det ju oseriösa hantverkareett enkelt sätt att blåsa Skatteverket genom att påvisa höga inköpskostnader som ska dras av innan vinsten beräknas ...
 
Skulle tro att Ahlsell har sitt på det torra.
Antigen är det något följesedelliknande, eller så är fakturan från hantverkaren till kund (men skapad i Ahlsells system)
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
PeterHog PeterHog skrev:
Men allvarligt tror du på det där själv? att det skulle krävas mer jobb att sälja till en utbildad målgrupp som oftast vet exakt vad det är dom ska ha än för ett företag som bauhaus som säljer främst till privatpersoner? Sen tror jag inte att bauhaus kan pressa priserna mer för att dom är större, Ahlsell är inte direkt någon puttifnask på marknaden dom omsätter över 20 miljarder.
Självklart kan bauhaus pressa priserna på vissa produkter ofantligt mycket ,men bauhaus och Ahlsell är inte konkurrenter så man kan inte jämföra dom.
Vi som byggföretag kollade upp priser med bauhaus efter dom tog över fredells i Stockholm, dom var inte i närheten på priser och sen när man pratar transport och kunnande så finns dom inte ens med på kartan.
Men lockvaror för privatkunder har dom gott om.
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
H
M Modig skrev:
Om det stämmer att Ahlsells tillhandahåller fakturor där listpriset är angivet (alltså inte bara prislistor) vid sidan av den egentliga fakturan så ger det ju oseriösa hantverkareett enkelt sätt att blåsa Skatteverket genom att påvisa höga inköpskostnader som ska dras av innan vinsten beräknas ...
Kanske något att tipsa Skatteverket om. Det borde kunna fungera som en blåslampa i röven på både Ahlsell och deras kumpaner. Ahlsell idag, revision imorgon. En slogan de skulle kunna trycka på en t-shirt och dela ut tillsammans med gratisfrukosten.
 
  • Gilla
  • Haha
Modig och 2 till
  • Laddar…
H
richardtenggren richardtenggren skrev:
Du menar så att hantverkaren, kortsiktigt, tjänar mer på att köpa in materialet dyrt? :)
Du har en bra poäng. Det är därför det är skevt att ha ett påslag på materialet. Hur man än vrider och vänder på det är det svårt att se till kundens bästa när du själv tjänar på att kunden får betala så mycket som möjligt för materialet.
Någon kan ju hävda att hantverkaren då saknar incitament att få ner priset på material men tvärtemot borde man kunna locka kunder genom att erbjuda bra rabatter på just material. En annan invändning är att då kommer timpriserna gå upp och det är inte osannolikt. Å andra sidan tror jag de flesta kunderna önskar större transparens och att kunna se vad det verkliga timpriset är. Sannolikt kommer det bli svårt för en del elektriker och rörmokare att kunna förklara rimligheten i att de nu debiterar 800-900 kr i timmen. Det skulle till och med kunna vara en del andra yrkesgrupper,tex snickare, som normalt inte har dessa påslag, som skulle uppskatta att inte vara den fattiga kusinen. Det hade i alla fall jag gjort som snickare.
 
T twoody skrev:
Självklart kan bauhaus pressa priserna på vissa produkter ofantligt mycket ,men bauhaus och Ahlsell är inte konkurrenter så man kan inte jämföra dom.
Vi som byggföretag kollade upp priser med bauhaus efter dom tog över fredells i Stockholm, dom var inte i närheten på priser och sen när man pratar transport och kunnande så finns dom inte ens med på kartan.
Men lockvaror för privatkunder har dom gott om.
Okej men då kan vi kanske jämföra med rinkabyrör som är betydligt mindre men ändå billigare än ahlsell
 
PeterHog PeterHog skrev:
Okej men då kan vi kanske jämföra med rinkabyrör som är betydligt mindre men ändå billigare än ahlsell
Ja självklart hur många butiker och lager har dom i tex Stockholm
 
T twoody skrev:
Ja självklart hur många butiker och lager har dom i tex Stockholm
Så det berättigar en prisskillnad på 600%?
 
Försöker hänga med här men jag förstår inte riktigt hur denna diskussion har det minsta lilla att göra med problemet med fekjade bruttoprislistor?

PROBLEMET här är ju att kunden förleds att tro att man får ett bra pris när man ser en hög rabatt.
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Jag ber om ursäkt för att jag kastade ur mig butiken Bauhaus i farten. Det jag menade var naturligtvis att jag inte förväntar mig ett listpris på 3000 kr för en bit avloppsrör i plast.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.