Vilken inställning det behövs för bla ljus och kontrast beror på hur mycket ljus det är i rummet där apparaten används, ja det är skillnad vid dagsljus och när det är helt mörkt i rummet.
 
Verkar finnas många i den här tråden som kan mycket om kalibrering, justering, "optimering"och skillnaden i mellan dem. Hur ska då en tv i ett vardagsrum som är belyst med ett varmt sken från en taklampa med "nakna" glödlampor ställas in? :geek:Samsung u65nu8045
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
OK så inställningar går att göra ner till en 29 tum för 1000:- bra där.
Då saknar jag svar på frågan hur det kommer sig att denna inställning behöver ändras beroende på vilket rum TV ska användas i.
Jag är nyfiken och försöker inte på något sett säga att detta är fel men har svårt att förstå tekniken bakom.
Den största faktorn är ljusstyrka och kontrast som ibland också kan påverka färgerna.

Även sk vitbalans kan spela roll pga det omgivande ljuset dvs om rummet är mörkt eller ljus osv. Vissa skärmar är duktiga på att kompensera för olika ljusförhållande. Bästa att göra inställningarna för ditt "normala" tv-tittande tex på kvällstid och så får man acceptera att det kanske inte blir lika bra bild dagtid.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
OK så inställningar går att göra ner till en 29 tum för 1000:- bra där.
Då saknar jag svar på frågan hur det kommer sig att denna inställning behöver ändras beroende på vilket rum TV ska användas i.
Jag är nyfiken och försöker inte på något sett säga att detta är fel men har svårt att förstå tekniken bakom.
För TV apparater så är det väl bara ljusstyrkan som behöver anpassas. Ljust vardagsrum vs mörk mancave. Är mjukvaran då korrekt byggd är det bara ett enstaka reglage som du kan dra i tills det känns rätt. Är det inte så bra byggt, vilket tydligen ofta är fallet, så får du massa sidoeffekter av en sådan till synes trivial inställning.

För projektorer påverkas bilden i mycket större utsträckning av reflektioner, så tex färgen på väggarna spelar roll. (nu ska de såklart vara kolsvarta, så de inte påverkar..). Sen vilken duk som används spelar stor roll.

Sen som jag förstått det rätt finns det även en del individvariationer, vilka nog ofta påverkas även av ålder och tex temperatur. Så för professionell utrustning sker kalibrering regelbundet.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Och jag kan lova att du skulle häpna över bilden om jag visa t.ex F1 i 4K för dig :)
Vilken TV kanal sänder F1 i 4k?
 
Jag vet inte. Finns en F1 documentär på Netflix i 4K.
Som är en bra show off program. Mycket rörelse, mycket färger med alla företagsloggor och stallfärger mm mm. Njuts med Atmos.
 
R roli skrev:
Vilken TV kanal sänder F1 i 4k?
Viasat Ultra HD, finns både hos Viasat och Canal Digital på vissa boxar
 
A ajn82 skrev:
För TV apparater så är det väl bara ljusstyrkan som behöver anpassas. Ljust vardagsrum vs mörk mancave. Är mjukvaran då korrekt byggd är det bara ett enstaka reglage som du kan dra i tills det känns rätt. Är det inte så bra byggt, vilket tydligen ofta är fallet, så får du massa sidoeffekter av en sådan till synes trivial inställning.

För projektorer påverkas bilden i mycket större utsträckning av reflektioner, så tex färgen på väggarna spelar roll. (nu ska de såklart vara kolsvarta, så de inte påverkar..). Sen vilken duk som används spelar stor roll.

Sen som jag förstått det rätt finns det även en del individvariationer, vilka nog ofta påverkas även av ålder och tex temperatur. Så för professionell utrustning sker kalibrering regelbundet.
Låter ju bra att ju dyrare TV man köper ju bättre borde ju mjukvaran vara så då behöver man bara fixa lite ljusstyrka för att resten borde ju då hålla sig bra ihop av mjukvaran. För att ha ett eget TV rum med rätt väggar och nerdraget dygnet runt tror jag inte många har. Ser ju många med stora TV som man ser tydligt genom fönster ut och de kan ju knappast hålla på att kalibrera beroende på ljus och väder ute.
 
De flesta TV apparater av bättre snitt har flera color profiles. Du kan ha en för mörkt och en för ljus rum
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
För att ha ett eget TV rum med rätt väggar och nerdraget dygnet runt tror jag inte många har.
Att ha ett sådant rum är hela anledning till att köpa hus ju! (med källare) :D
 
Och då ytterligare en anledning till att inte köpa till denna tjänst av en av dessa elektronik lador då de TV de säljer inte har den kvaliteten som gör skillnad om man har den i ett normalt vardagsrum för slötittande en fredagskväll och någon enstaka nerladdad 4K film frän PB.
 
När jag köpte min tv så ville de sälja på sin bildförbättring.
Han visade en demo 2 lika tv apparater, den ena optimerad den andra inte.
Det var helt uppenbart att de ställt ned allt på den som inte var optimerad.
Så dålig bild har jag aldrig sett på en tv.

Jag tackade nej.
 
Kalibrering är för de flesta användare helt onödigt. Hur har vi klarat oss utan detta i alla år?

Sanningen är den att idag sker all försäljning till ett absolut minimipris där affären knappt går runt, sedan gör man profiten på diverse kringtjänster, helst i form av abonnemang.

Kailbrering kan vara aktuellt för den som är filmentusiast och givetvis för den som använder en skärm professionellt för att justera fotografier, t ex inom reklam. Men för de flesta räcker det med att ställa in bilden med hjälp av de kontroller som erbjuds i menysystemet.

Och en riktig kalibrering justerar LUT och liknande så att en given insignal ger en given utsignal, detta är korrekt. Sedan kan denna korrekta utsignal uppfattas på olika sätt beroende på rummets material och belysning.

Så gå inte på säljsnacket om att ni måste ha kalibrering och extra försäkring utan kolla själva först..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
H
Man kalibrerar inte en TV.
Man justerar tills man blir nöjd.
Ljudvolymen justerar jag ofta.
 
  • Gilla
Grävkalle
  • Laddar…
Min ljudvolym är kalibrerad enligt THX standard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.