R RoAd skrev:
Jag börjar nog luta åt att du har minst lika stor skuld i detta som EG. Man har trots allt ett ansvar att ta reda minimalt om vad man köper. Att slänga rapporten från en kalibrering man köpt utan att läsa den tyder på både okunskap och slarv.

Du har m.a.o. inte ens kvar hela produkten att lämna tillbaka
R RoAd skrev:
Jag börjar nog luta åt att du har minst lika stor skuld i detta som EG. Man har trots allt ett ansvar att ta reda minimalt om vad man köper. Att slänga rapporten från en kalibrering man köpt utan att läsa den tyder på både okunskap och slarv.

Du har m.a.o. inte ens kvar hela produkten att lämna tillbaka.
Den slängdes inte - rapporten följde med tillbaka ihop med TVn. Vad skulle det vara för skillnad om jag läste en massa värden som man som vanlig kund inte förstår?
 
R RoAd skrev:
Tror du? Jag tycker det låter som om de gör kalibreringen på varje TV. Om de inte gör det vill jag nog kalla deras produktbeskrivning som falsk marknadsföring.

De skriver "En kalibrering är alltid unik och ger en individuell anpassning". [länk]
De mäter ett färgsvep på en punkt och ändrar tillverkarens inställningar efter det. Visst det kan man nog kalla kalibrering. Men är det värt något?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Det går väl att reklamera en tjänst. Om du valt ut en tv som ser bra ut i butiken, därefter lagt stora pengar på att förbättra bilden ytterligare och inte är nöjd med bilden måste ju kalibreringen gått fel. Jag skulle börjat med att klaga i den änden
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
De mäter ett färgsvep på en punkt och ändrar tillverkarens inställningar efter det. Visst det kan man nog kalla kalibrering. Men är det värt något?
Om det är värt det eller inte är ju en annan fråga och beror väl på hur seriöst man tar korrekt bild. Personligen skulle jag nog inte lägga pengar på att kalibrera en TV. Men det är trots allt så man kalibrerar en TV så EG har levererat det de skulle.

O Ori Patskom skrev:
Den slängdes inte - rapporten följde med tillbaka ihop med TVn. Vad skulle det vara för skillnad om jag läste en massa värden som man som vanlig kund inte förstår?
Ok, du fick det att låta som om du slängt det. Att titta på en rapport för något man betalat 1500:- för tycker jag är ganska rimligt att man gör.

Oavsett det så tycker jag fortfarande att du få skylla dig en hel del själv. Man kan inte gå på allt en säljare i en EL-lada (eller för den delen en säljare punkt) säger och sedan bli besviken på att hen överdrev.

Å andra sidan tycker jag att EG borde betala tillbaka summan då de faktiskt inte utförde en tjänst utan sålde en produkt, d.v.s. en redan kalibrerad TV.
 
  • Gilla
Perplexus och 1 till
  • Laddar…
R
P Perplexus skrev:
Det går väl att reklamera en tjänst. Om du valt ut en tv som ser bra ut i butiken, därefter lagt stora pengar på att förbättra bilden ytterligare och inte är nöjd med bilden måste ju kalibreringen gått fel. Jag skulle börjat med att klaga i den änden
Att man inte gillar bilden behöver inte betyda att tjänsten är felaktigt utförd. Den ska leda till en mer korrekt bild, inget annat.

Om TS tycker att den är bättre eller sämre är faktiskt inte relevant. Jag har bekanta som har sina TV inställda på "dynamic" "vivid" och allt vad de kan heta, och om man visar dem en mer korrekt bild så tycker de att den är sämre.
 
N
Skulle aldrig lägga 1500:- på kalibrering av en TV.
Vet ingen i min omgivning som gjort det heller och ändå är de nöjda med bilden TV:n producerar.

Är det något jag avskyr så är det påstridiga och ofta väldigt okunniga försäljare på ställen av typen Elgiganten. Tjat om att teckna tilläggsförsäkring och tydligen om kalibrering också.

Elektronik köper jag uteslutande på nätet med hemleverans efter att ha kollat prestanda på produkten och jämfört priser.
Det har alltid funkat utmärkt och man slipper tjatiga försäljare.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Det går väl att reklamera en tjänst. Om du valt ut en tv som ser bra ut i butiken, därefter lagt stora pengar på att förbättra bilden ytterligare och inte är nöjd med bilden måste ju kalibreringen gått fel. Jag skulle börjat med att klaga i den änden
Det var det första jag gjorde. Jag klagade skriftligt till Elgigantens kundtjänst, men fick inget stöd därifrån.
Grundproblemet är, att man inte tillräckligt tydligt förklarar att man köper något som inte går att reklamera. Man övertalar kunden köpa ”grisen i säcken” genom påstå att detta är nödvändigt och nämner inte möjligheten att köpa tjänsten efter man själv bedömt om man tycker att det är nödvändigt eller inte. Man får lätt misstanken om att man satt detta i system genom att vara otydlig. Att plastfilmen sitter kvar framför bildröret och att lämna rabatten på TVn i stället för på kalibreringen förstärker bara min misstanke ytterligare.
 
R RoAd skrev:
Om det är värt det eller inte är ju en annan fråga och beror väl på hur seriöst man tar korrekt bild. Personligen skulle jag nog inte lägga pengar på att kalibrera en TV. Men det är trots allt så man kalibrerar en TV så EG har levererat det de skulle.


Ok, du fick det att låta som om du slängt det. Att titta på en rapport för något man betalat 1500:- för tycker jag är ganska rimligt att man gör.

Oavsett det så tycker jag fortfarande att du få skylla dig en hel del själv. Man kan inte gå på allt en säljare i en EL-lada (eller för den delen en säljare punkt) säger och sedan bli besviken på att hen överdrev.

Å andra sidan tycker jag att EG borde betala tillbaka summan då de faktiskt inte utförde en tjänst utan sålde en produkt, d.v.s. en redan kalibrerad TV.
Där har du en poäng!
En kalibrerad TV är ju naturligtvis en produkt eftersom kalibreringen redan var utförd innan köpet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.