Deras fd konkurrent MediaMarkt kalibrerade på riktigt, så Elgiganten började väl denna bluff för att inte verka sämre
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
R
O Ori Patskom skrev:
Ja, bilden var ju definitivt inte vad jag hade förväntat mig!
Sedan kan det ju också vara en fråga om du förväntade dig en kalibrerad bild. En sådan kan se rätt "ohäftig" ut om man jämför med galenskaperna till inställningar de använder i butikerna.

Jag försvarar dock inte elgigantens bluffkalibrering.
 
Kalibrering är inte en synonym till justering även om väldigt många tycks tro det. Kalibrering är att mäta upp vad man faktiskt har. Normalt sett gör man en justering i samband med en kalibrering om det är möjligt. Att justera en produkt utan individuell inmätning är inte alls att kalibrera.
 
  • Gilla
hsd och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Fick du en kakibreringsrapport? Det ska enligt dem själva ingå, så fick du inte det bör du kunna hävda att tjänsten aldrig utförts som avtalat
[länk]
Jodå, det låg med ett kuvert - nej denna bluff är väl förberedd och genomtänkt för att skydda sig själva så att den inte skall gå stt komma åt.
 
  • Ledsen
pacman42
  • Laddar…
Vad stod det i rapporten? Är den från Elgiganten eller fabriken?
 
Mikael_L
D Daniel 109 skrev:
Kalibrering är inte en synonym till justering även om väldigt många tycks tro det. Kalibrering är att mäta upp vad man faktiskt har. Normalt sett gör man en justering i samband med en kalibrering om det är möjligt. Att justera en produkt utan individuell inmätning är inte alls att kalibrera.
Det här är inte rätt tråd för ditt vanliga petande i exakta betydelser !!!
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
R
A ajn82 skrev:
Fick du en kakibreringsrapport? Det ska enligt dem själva ingå, så fick du inte det bör du kunna hävda att tjänsten aldrig utförts som avtalat
[länk]
Aha, så de använder i.a.f. instrument och gör kalibreringen per TV? I.s.f. får jag nog dämpa min kritik en del. Jag trodde att de bara knappade in några förutbestämda inställningar.
 
Mikael: Inte? Om Elgiganten inte har gjort vad de säger att de gör så har det väl en tydlig betydelse. Sannolikt hat de ju gjort en generell justering baserat på någon eller några helt andra TV apparater. Om man nu accepterar att kalibrering betyder ”justering” så är det ju vad de gjort.
 
D Daniel 109 skrev:
Kalibrering är inte en synonym till justering även om väldigt många tycks tro det. Kalibrering är att mäta upp vad man faktiskt har.
Inte allmänt nej, men i tv sammanhang är det så det används.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad stod det i rapporten? Är den från Elgiganten eller fabriken?
Ett kuvert med ordet Calman - men tyvärr tog jag inte vara på det eller läste det.
 
  • Wow
RoAd
  • Laddar…
R
O Ori Patskom skrev:
Ett kuvert med ordet Calman - men tyvärr tog jag inte vara på det eller läste det.
Jag börjar nog luta åt att du har minst lika stor skuld i detta som EG. Man har trots allt ett ansvar att ta reda minimalt om vad man köper. Att slänga rapporten från en kalibrering man köpt utan att läsa den tyder på både okunskap och slarv.

Du har m.a.o. inte ens kvar hela produkten att lämna tillbaka.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Mikael: Inte? Om Elgiganten inte har gjort vad de säger att de gör så har det väl en tydlig betydelse. Sannolikt hat de ju gjort en generell justering baserat på någon eller några helt andra TV apparater. Om man nu accepterar att kalibrering betyder ”justering” så är det ju vad de gjort.
Tror du? Jag tycker det låter som om de gör kalibreringen på varje TV. Om de inte gör det vill jag nog kalla deras produktbeskrivning som falsk marknadsföring.

De skriver "En kalibrering är alltid unik och ger en individuell anpassning". https://www.elgiganten.se/tjanster-...guration/calman-tv-kalibrering-hos-elgiganten
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Tror du? Jag tycker det låter som om de gör kalibreringen på varje TV. Om de inte gör det vill jag nog kalla deras produktbeskrivning som falsk marknadsföring.

De skriver "En kalibrering är alltid unik och ger en individuell anpassning". [länk]
Jag tror också Elgiganten börjat göra det "på riktigt", de fick (välförtjänt) mycket skit för ett par år sedan när de fuskade med det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Vår tv är köpt på Elgiganten, köpte på internet och fick den hemlevererad.

Gjorde inställningar själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.