Nja, tittar man noga så ser man lite 'rutigt' vid springorna mellan brädorna. Kan vara begynnande röta, men kan mycket väl vara ytligt som inte påverkar hållfastheten. På näst sista bilden finns lite svartare partier, men även det kan vara ytligt. Testa med kniv.

Sedan förstår jag inte vad i allt detta som skulle kunna vara slipers. Slipers använde man till 'murar' , trappsteg, rabattkanter o liknande konstruktioner med markkontakt, inte för altangolv.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Sommartorparn :Trä på Bild 3 verkar ju ha betydande storlek om man jämför med "trallvirket". Skulle kunna tolkas som slipers.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack alla för synpunkter! :)

Tog några bilder till, bl a där man kan se sidorna på två av bjälkarna. Tror faktiskt att det är slipers.
Stämmer rätt bra med standardmåtten.
Vad tror ni?
Finns det kreosot kvar i den här "skiten" eller borde det mesta vara borta vid det här laget?

Vad tror ni om själva trallen? Ser ut att vara mörkt brunt, från början.
Varje bräda är ca 1.3 meter lång och de är lite olika breda, kanske mellan 13 och 15 cm.
Vanlig trall utan något hälsovådligt i?

Trappen? Kan det vara kreosot även i dessa bräder, fast de inte har måtten som en typisk slipers?
Dessa bräder är inte rektangulära som en slipers utan tunnare.
Se bilder nedan!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Med dessa sista bilder så tror, åtminstone jag, att det inte handlar om kreosot-slipers.

Jag tror att det är brunlaserat virke som inte fått omvårdnad på mååånga år.

Olja, lasera och byt eventuellt dom mest åtgångna planken och njut av vårsolen när arbetet är klart ;)
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Som någon skrev tidigare, du märker om det finns kreosot om du luktar på bjälken en varm sommardag.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
De feta balkarna ser ganska så ut som slipers. Men att slita bort dem bara för den skull låter ju rätt onödigt. Om man är rädd att något barn börjar tugga på det så kan man ju klä in det med rena brädor.
Men med tanke på alla tryckimpregnerade altaner som finns i hundratusentals barnfamiljer så är även det ganska onödigt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
För mig ser det ut som (av tiden) gamla murkna träbjälkar. Om du har möjlighet fråga en husbyggare så slipper du få lektioner i spnt sim du kanske redan vet. Lycka till
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Sånt som skall det stå min telefon har stavningsproblemstavningsproblem
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
sevvan45 skrev:
...min telefon har stavningsproblemstavningsproblem
Jo det märks nog! Den kanske har tagit lördagsledigt :D
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Gamla bjälkar, slipers o liknande har kärna. Normalspårsslipers har en längd på 235cm. Smalspårs dito kortare, förstås. Kreosotbehandlingen pågick, i stort sett, tills betong och betong/järnrörsslipers tog över. Utgår ifrån att du har slipers i din altan. Begagnade slipers? = Betydligt sämre kvalitet än nya. Men mycket billigare än nya. När SJ rev spår sparades de bästa sliprarna som reparationssliprar. Kasserade sliprar såldes ut. Dessa har hål efter rälsspikar och avtryck efter rälsplatta. Ingen vettig ekonomi att inköpa nya så grova bjälkar/slipers. Kreosotbehandlat virke skall nog klassas som miljöfarligt avfall. Tips: Borra ut kärnor i bjälkarna och kolla hur de ser ut. Eller borra med vanligt borr och kolla de spån som kommer ut. Bjud hem gammeldansare och dansa hambo!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ett tag var det vanligt att bygga i trädgården med gamla slipers. Anledningen till att man numera inte gör det är att kreosoten lakas ut i grundvattnet. Skadligt för miljön alltså. Men eftersom detta är gamla slipers har det mesta av skadan redan .

Att det skulle vara farligt att vistas i närheten av slipers har jag inte hört, men det kanske någon annan vet.

Hur som helst, problemet blir när du river ett sliperbygge, att bli av med avfallet. Eventuellt kan det kosta bli av med det.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
...Löses upp i fyrkantiga rutor kan alltså vara murket/ruttet virke som INTE är angripet av hussvamp också?
Eller indikerar rutmönster alltid på svamp?
Hej Stina,
om vi återgår till grundfrågan som jag tolkar som att du vill veta om du behöver byta ut dom angripna delarna:
– du behöver inte oroa dig för spridning pga svamp- eller mögelsporer från verandan. Sporer finns alltid i luften runt omkring oss, utom- och inomhus, och dom kommer att starta ett angrepp så fort förhållandena blir dom rätta ändå, veranda eller inte: tillräckligt fuktigt och lagom temperatur. Men det spelar ingen roll om du har angrepp i din altan, så länge det angripna och fuktiga virket inte ligger direkt mot husets trä och drar in fukt. Sporerna från altanen gör varken till eller från.

- Äkta hussvamp är aggressiv på ett särskilt sätt men ganska ovanlig, förmodligen för att den inte gillar konkurrens. Den vill ha både fukt och värme för att starta ett angrepp, men utomhus i oskyddade lägen är andra rötsvampar vanligare, även om den finns.

- jag tycker att det ser ut som om du har åtminstone mögelsvampar av olika slag på altanvirket. Och rutmönstret (som egentligen bara är torksprickor) visar troligen att virket börjat angripas av röta också, eftersom ett inte brukar uppstå torksprickor på tvärs mot ådringen annars. Men hur farligt det är är enkelt att testa: Stick in spetsen av en vanlig morakniv i virket. I helt nytt torrt virke går det inte att få in den mer än några millimeter utan att slå med hammare. Om den går in mer än ca 1 cm med bara handkraft så har virket börjat lösas upp. Om du får in den mer än ⅓ av bjälkarnas eller brädornas mått är det säkert dags att byta ut dom eftersom dom då har försvagats rejält. Men rötan är alltså farlig för att verandan kan bli farlig att gå på när den murknar, inte på grund av att den sprider sporer, dom finns ändå.

Thomas/cert. KA
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Hade såna slipers som någon hade byggt sandlåda av för länge sedan, sådana slipers blir med tiden angripna av hyresgäster som inte betalar hyra speciellt myror. Det var helt försvagat, men jag skulle ta en funderare om det ska behållas eller inte. Titta igenom och knacka på dom om det finns håligheter. Myror och jordbin är inga roliga hyresgäster.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Det är bara virket som murknar.
Skrapa rent och behandla med Boracol (Borsalt) så håller det sig lika länge igen.
(Nackdelen med Boracol är ju dock att det kan påverka fortplantningsförmågan, men du ska ju inte ligga och slicka på altanen. Men du kanske har småbarn?)
Alternativt riv det och bygg nytt.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.