Det är helt vanlig röta.

Den korta versionen är att man ska försöka hålla sitt trä torrt, då ruttnar det inte. Rötsporerna finns naturligt förekommande och en ruttnande altan gör varken till eller från. Föreligger rätt förhållanden för röta i huset så ruttnar det ändå, oavsett ruttnande altan eller inte.

Rötsvampar är en grupp av mikroorganismer med förmåga att bryta ner vedstrukturen. Rötsvampar har förmåga att bryta ner cellulosa, hemicellulosa och i vissa fall lignin i veden. Nedbrytningsprodukterna tas upp i hyferna för att användas i ämnesomsättningen. Nedbrytningen av veden gör att virkets hållfasthet snabbt försämras. För att rötsvampar ska kunna etablera sig och växa i virke krävs att svampen har tillgång till fukt. Vilken fuktkvot som krävs varierar mellan olika svamparter men fuktkvoten måste vara högre än 20 % för att någon svamp ska kunna orsaka en rötskada.

Rötsvampar delas upp i tre olika grupper: brunröta, vitröta och soft rot. Brunröta är det vanligast förekommande rötangreppet i byggnader. Ett kraftigt angrepp av en brunrötande svamp ger ett virke som har färgats brunt och med sprickbildningar som delar upp virket i kubliknande bitar. Virkets hållfasthet försämras redan tidigt vid ett angrepp.

Vitrötande svampar angriper främst virke från lövträd och vitröta är därför inte lika vanligt förekommande i byggnader. Vid ett angrepp färgas veden vit och spricker inte upp i kuber utan blir fibrös.

Soft rot kan förekomma på ytan av konstruktionsdelar som utsätts för hög fuktbelastning under en längre tid, som till exempel fönsterbågar. Veden får så småningom små ytliga sprickor. Svamparna som orsakar soft rot klarar det låga syreinnehåll som ett vattenmättat material har. Virke som angripits av soft rot förlorar mycket av sin hållfasthet. Exempel på mögel¬svampsläkten som kan utvecklas till soft rot är Chaetomimium, Humicola och Petriella.

Rötsvampar sprider sig med hjälp av sporer som sprids med luften. Sporer gror och utvecklar hyfer om de kommer i kontakt med trä med lämplig fuktkvot och temperatur. Ett virke kan vara angripet av rötsvampar utan att någon fruktkropp har bildats. Olika faktorer styr om och när fruktkroppar bildas som till exempel fukt, temperatur, svampart, årstid och så vidare.

Vanliga arter
Vanligt förekommande virkesnedbrytande svampar i byggnader är källarsvamp (Coniphora puteana), hussvamp (Serpula lacrymans) och rötsvampar från släktet Antrodia sp. Hussvamp och källarsvamp påträffas vanligen i fuktskadade krypgrunder och källarutrymmen, i bottenbjälklag, syllar, blindbottnar och i trossbottnar samt i anslutning till våtutrymmen och kök. Hussvampen kan snabbt orsaka stora rötskador och kräver ofta omfattande renoveringsåtgärder.

Rötskador orsakade av släktet Antrodia är vanligt förekommande på byggnadens övre plan och på vindar.

Förutsättningar för etablering och tillväxt
För att rötsvampar ska etablera sig och växa krävs att

temperaturen ligger mellan +0°C och +40°C, optimum ligger mellan +15°C och 30°C
fuktkvoten ligger mellan 20 % och 120 %, optimum ligger mellan 40 och 80 % beroende på svampart
det finns tillgång till syre
pH ligger mellan 2 och 7, optimum vid pH 5.
Vissa rötsvampar kan angripa trä även vid andra förhållanden.

Det finns dock en rötsvamp som kan etablera sig och växa även vid mycket höga fukthalter. Det är pålsvampen, Rigidiporus vitreus, som angriper pålade träkonstruktioner – företrädesvis i zonen mellan luft och grundvatten.

För att undvika röta i trä bör byggnadskonstruktioner i första hand utföras så att virkets fuktkvot endast kortvarigt överstiger 20 %, det vill säga ges ett konstruktivt träskydd. För virke som används ovan mark i skyddade konstruktioner är ett konstruktivt träskydd kombinerat med rätt val av virke i de flesta fall tillräckligt för att konstruktionen ska vara beständig. Virke i utsatta lägen, och där fuktkvoten under längre tider överstiger 20 %, måste ges ett kemiskt träskydd genom tryckimpregnering eller liknande. Det gäller till exempel altandäck eller virke som står i markkontakt.

(http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=7371)

Och för ditt eget välbefinnande råder jag dig att försöka sluta oroa dig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Jag är själv inte så insatt, men följande står att läsa på http://www.tracentrum.se/sv/fakta-och-publikationer/tratorkning/fuktkvot/


formelfu_231x49.jpg
Definitionen av fuktkvot medger att fuktkvoten i trä kan vara över 100%, vilket är vanligt i splintveden hos lätta träslag som t.ex. gran, furu och al. I dessa fall innebär det att vattnet i virkets cellhålrum och cellväggar väger mer än vad själva cellväggarna gör.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om TS väljer att riva patina-trallen, släng det som imregnerat virke, ej som vanligt träavfall.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
mexitegel skrev:
...
Definitionen av fuktkvot medger att fuktkvoten i trä kan vara över 100%...
OK, men det var en märklig definition!
Varför inte (Våt ved - torr ved) / våt ved ?
Att det skall kunna vara över 100% vatten i en bräda låter ju bara knasigt:p

OT
======================================================================
Tillämpad på Whisky, Old Turkey 101 proof:
(100 gram - 49 gram) / 49 gram = 104 %, om vi bortser från olika densitet vatten / alkohol.

I själva verket är det 50,5% alkohol.
======================================================================

OT2
Barmästaren, vad är receptet på den här drinken?
Jo, det är 50% Gin, 50% Vodka, 25% Martini och 25% is och 7% Portvin.
Men det blir ju mer än hundra procent!
Ja, men så är det stora drinkar också :)
 
Jo, jag håller med men det är väl ungefär som korvarna med kötthalt över 100% :)
 
R
mao ditt nuvarande trä är gammalt. Riv bort skiten och ersätt med nytt impregnerat alternativt slipers.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
När grannen rev delar av sin väderbitna brygga tog jag över några plankor och byggde ett litet bord - tom frugan tyckte om vintage-stilen!
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag tycker att du skall ta en kniv och hugga i balken..
Som det ser ut på bilden är det ju bara längst ner?
Då håller den oceaner av tid till!
Hussvamp är det inte .
Ser ut att var en naturlig föråldring av en balk utomhus.
Ramlar du inte igenom altanen så är det lungt😎
Hälsar Henrik

Tog några bilder på träparti på min altan. Liggande gamla "träbalkar".

Vad tror ni om detta?
Är träet angripet av mögel/svamp?
Tänker på att det ser så mörkbrunt ut och dessutom lite rutmönstrat.
När trä är torrt och gammalt annars så tycker jag mer att det blir grått.

Tänker hussvamp.
Eller är det helt enkelt "bara" murket gammalt trä?
Bör det bytas ut/undersökas snarast?

Har varit blåmålat, vilket det fortfarande är på vissa partier.

Tacksam för synpunkter!

Visa bilaga 136106

Visa bilaga 136106Visa bilaga 136106

Visa bilaga 136107Visa bilaga 136108

Visa bilaga 136106[/QUOTE]
 
KnockOnWood skrev:
OK, men det var en märklig definition!
Varför inte (Våt ved - torr ved) / våt ved ?
Att det skall kunna vara över 100% vatten i en bräda låter ju bara knasigt:p
Du sa det ju själv tidigare. Kvot, inte halt. Kvot är förhållandet mellan A och B (division).
Halt däremot är andel av ett ämne i en blandning t ex.
 
även andra typer av rötsvamp bildar rutmönster. Det som syns är starkt uttorkade bräder delvis angripna av röta. Att det är brunt tyder på att det varit målat med någon lasyr eller tjärfärg.

Om du vill veta hur bråttom det är att byta ut, kör in en morakniv i det ruttna för att se hur långt in det är mjukt. Kan ju finnas en hård kärna även om det ser ut sådär....
 
Redigerat:
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Ja och nej.......
Detta är ett naturligt förlopp eftersom solen torkar ut träet och regnet trycks in i springor ger detta missfärgningar
som leder till att tills det måste träet bytas ut pågrund av utseendet.

Allt trä utomhus har "mögel" blir missfärgat och får en mikrobiell påväxt.
Om man kallar det för mögel okej men det är inte riktigt sunt att kall detta för mögel som jag ser på bilderna.
LEnnart
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Inga problem med det virket, har bara fåt en viss patina...
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Är det bara jag som tycker det där virket ser bra ut.
Förutom den biten som är en "tröskel" till altanen. Inget att oroa sig för, de kommer hålla länge. Vill du hjälpa virket lite och kanske stoppa processen kan du väl köra över det med lite olja eller tjära.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Kan lite hålla med Ronekma och Martenw, så länge inte dojan kliver igenom eller fara för barn så är det bara patina i mina ögon. Håller konstruktionen på att gå sönder måste man ju agera. Annars skulle jag bara njuta och slappa i vårsolen.
 
  • Gilla
Stina71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.