Tjena!

Det var dags att byta till ny telefon, Iphone vill jag ha(vi ska inte diskutera olika telefonmodeller här:))

Jag surfar in på telia.se som har varit min mobilleverantör sen 96 eller liknande. Ser att man får med en Marshall Stanmore samt spotify premium i 6 månader om man köper en Iphone 5s, Då jag inte behöver ha det senaste o är nöjd med de femmorna vi har på jobbet så tar jag en sådan.

Jag sitter och väljer runt lite med olika surfmängder och olika månadskostnader o slutar på ett rimligt sätt med 0.5GB surf och 1175 kronors kontantinsats, Landar då på 329/månad vilket jag tycker är rimligt.

Jag fick telefonen 2 dagar senare. Får ingen Marshall Stanmore och ingen info om det så jag startar en chatkonversation via telias hemsida.

Där förklarar de för mig att om man klickar på länken på deras hemsida så ser man klart o tydligt att Marshall Stanmore och Spotify bara ingår om man väljer 2 GB eller högre.

Faktum kvarstår ju dock att när man ändrar surfmängd och förhöjd månadsavgift så står det hela tiden "Spotify samt Marshall Standmore ingår"

Hl028aC.jpg

Hon i chatten kunde såklart inte göra ngt åt detta, Men jag ska bli uppringd av ngn slags chef på Måndag.

Är det jag som är helt dum i huvudet o borde fattat detta eller har Telia ngn ansvar i detta som kan anses vara vilseledande?

Länk till hemsidan där man kan laborera med priser o liknande.

http://www.telia.se/privat/telefoni/telefoner/produkt/apple-iphone-5s-16GB

Tar gärna lite input i detta ämnet.
 
Redigerat:
Tycker helt klart att du ska få spptify och högtalaren, om det såg ut som på bilden vid beställning. Telia måste se till så att systemen fungerar.

Gjorde en liknande sak på tele2 och då försvann erbjudandet om gratis HBO när man ändrade surfmängden.

Tillämpa deras 30 dagars prova på och beställ någon annan stans till lägre pris annars
 
Klickar du högtalaren eller Spotify så visas villkoren om 2MB.
Och du kan ju försöka med att i dialogen med Telia säga att om de inte vill inkludera de här produkterna kommer att nyttja "testa oss i 30 dagar", tror du då blir kopplat till en speciell kundtjänst med lite "friare" utrymme att vara flexibel, vilket gör att de tappar dig som kund och det troliga ändå blir att du kommer att öka på mängden surfdata (även mobilsajterna äter data). Se bara till att spara originalkartongerna.
 
B
Trots att texten står om man klickar på Spotify eller högtalaren så sticker jag att du har ett case.
 
Jag skulle också blivit vilseledd för man måste leta mycket för att hitta kravet om 2GB.

Man måste ju klicka specifikt på rubriken vid högtalaren vilket inte är helt solklart att man skulle göra. Om det finns begränsningar så brukar det ju komma upp när man ändrar i listan med de olika valen på antal GB eller bindningstid men det hände inte.

Om man gick vidare kunde man se att texten för högtalaren vid tillval var svag men det kan ju uppfattas som att det tillvalet redan var inbakat i priset och därför inte kunde göras.

Kontenta: Dåligt utformad hemsida som är gjord för att missförstås.

Även om jag själv har Telia som leverantör sedan första GSM abonnemanget kom så har jag alltid ansett att Telia har en av de sämsta hemsidor som finns.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Om man gick vidare kunde man se att texten för högtalaren vid tillval var svag men det uppfattade jag först som att det tillvalet redan var inbakat i priset och därför inte kunde göras.

Precis så uppfattade jag det också, Tjejen i chatten sa att jag borde förstått det när det inte gick att välja det i nästa steg.

Känner mig riktigt jävla korkad, Men vafan, Har beställt saker från obskyra hemsidor runt om i världen under många år och är van vid att hårdgranska allt men jag räknar ju med att det ska vara solklart när man beställer från Telia.
 
AnneFi
Fast när man klickar sig in på sidan från första början för att ens ta sig till telefonen så står där att det gäller från 2 gb
 
Släpp nu forumet och ring Telia, det är du som sitter på plusläge;)
Förklara att du funderar på att återlämna enligt testa 30 dagar utifrån att produkt/tjänst saknar det som du uppfattade att den skulle innehålla. Fråga lite kring om hur du använder "testa i 30 dagar" och hur du ska göra.
Och du kan ju återlämna och senare beställa igen, det kostar inte dig något men för Telia att behöva hantera mobilen.
Har du slängt kartongerna kan det blir lite jobbigare, men det vet inte Telia när du informerar om dina tankar om återlämning.
Tänk affärsmässigt och låt inte känslorna ta överhand.
 
Oklart vad som gäller rättsligt men om Telia inte går med på att ge dig en högtalare rakt av så kan du ju ångra avtalet och sen beställa ett 2 GB avtal. 0,5 GB surf räcker ingenvart ändå.

När Telia kör sina kampanjer så brukar det krylla av dessa överprissatta Stanmorehögtalare på blocket, fast då till en rimligare peng.
 
AnneFi skrev:
Fast när man klickar sig in på sidan från första början för att ens ta sig till telefonen så står där att det gäller från 2 gb
Det beror lite på hur man surfar in. Om man går direkt till "handla" och sen "telefoner" passerar du inte detta och om man är ute för att handla en telefon så är det väl kanske så man klickar sig fram.
 
TS, har du någon beställningsbekräftelse som visar att du skulle få högtalaren? Jag fick ett modem från min ISP på det sättet, trots att det egentligen inte var tänkt i erbjudandet de hade.
 
pelpet skrev:
Oklart vad som gäller rättsligt men om Telia inte går med på att ge dig en högtalare rakt av så kan du ju ångra avtalet och sen beställa ett 2 GB avtal. 0,5 GB surf räcker ingenvart ändå.

När Telia kör sina kampanjer så brukar det krylla av dessa överprissatta Stanmorehögtalare på blocket, fast då till en rimligare peng.
Helt riktigt att 0,5 inte räcker till så mycket men det beror kanske lite på vad man mer har för uppkopplingar man kanske har andra som man normalt använder för surfen.

Och Telias komplett är ju sådan att om du tex har ett 0,5 GB abonnemang och det börjar ta slut så får du ett sms och kan då bara svara med siffran på vad du tillfälligt vill öka månadens surf med, till i princip samma kostnad för den månaden som det skulle kostat om du valt denna mängd från början. Men du slipper att betala denna mängd för alla andra månader du inte använder mer än 0,5 GB.
 
Tack för alla svar, jag går via telia.se-handla-telefon, Ser inte info om kampanjen på den vägen. Jag förstår ju såklart hur de menar och att de i sak har rätt, men jag tycker att informationen är svag iom att det står en hyggligt tydlig skylt på bilden av telefonen att högtalaren ingår.

Jag har redan kontaktat Telia, tjejen i supporten har lovat att jag ska bli uppringd av ngn på måndag.

För mig räcker faktiskt 0.5 surf. På jobbet och hemma har jag wifi, Har passerat 0.5 typ 2 månader av de åren jag har haft smartphone.

Jag har självklart kvar alla kartonger, Telefonen är inte tagen i bruk än då jag saknar micro simkort.
 
pelpet skrev:
0,5 GB surf räcker ingenvart ändå.
För min del räcker 0,5GB/mån, än så länge, hemma använder jag WiFi, på jobbet har vi inte haft 3G/4G förrän för några veckor sedan då Telia driftsatte den nya utrustningen som dom hängde upp i vår meteorologimast (som dom hyr plats i) för någon månad sedan.
 
Jag tycker att Telias beställningssida är solklar. Det står ju väldigt tydligt att det ingår. Där finns ingen som helst brasklapp med begränsningar i erbjudandet.

Och som svar på frågan i första inlägget: Ja Telia är ett väldigt oseriöst företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.