skickar ut 26,1°C får tillbaka 25,1°C -0,4°C ute.

Kallt kommer det att vara imorgon också ser att tanken inte har mycket kvar att ge :(
 
Snyggt dimensionerat rejält stora radiatorer? eller?
Nästan lägre än vad jag kan få ut från mitt golvvärme system( men bara nästan)
 
-MH- skrev:
Ja, det är precis vad som kommer att inträffa om en termostat är trasig. Men om alla funkar stryps alla elemen så att effektavgivningen blir den som behövs för att kompensera rummets energiförlust. Om man då inte har monterat hästpumpen Allan utan tom en kanske tryckstyrd pump, så minskar flödet. Och då skickas precis då mycket varmt vatten (säg 70) som behövs för att värma upp huset, dvs flödet minskar.
Är något för svårt att förstå direkt så får man förenkla. Om vi tänker oss ett hus med två radiatorer med perfekta termostater och tryckstyrd pump. I en viss situation stryper båda termostaterna ungefär lika mycket och vi har en viss returtemp. Men sen blir det varmare vid ena radiatorn och den termostaten stänger => trycket ökar => flödet genom den andra radiatorn ökar => returtempen till tanken ökar. Detta är enkel fysik som jag hoppas att du inte motsäger.

Sen hur viktigt låg returtemp är beror på systemet. Vid vedeldning kan lagringskapaciteten skilja så mycket som två gånger.
 
v-g skrev:
skickar ut 26,1°C får tillbaka 25,1°C -0,4°C ute.

Kallt kommer det att vara imorgon också ser att tanken inte har mycket kvar att ge :(
29 i toppen och 17 i botten när jag tände idag! Varmt i huset men sambon tyckte det va kallt i duschen...

Bottenvattnet värmer 100m2 GV i garaget och förvärmning av VV.
 
Matss skrev:
Är något för svårt att förstå direkt så får man förenkla. Om vi tänker oss ett hus med två radiatorer med perfekta termostater och tryckstyrd pump. I en viss situation stryper båda termostaterna ungefär lika mycket och vi har en viss returtemp. Men sen blir det varmare vid ena radiatorn och den termostaten stänger => trycket ökar => flödet genom den andra radiatorn ökar => returtempen till tanken ökar. Detta är enkel fysik som jag hoppas att du inte motsäger.
Om nu flödet genom radiatorn ökar, så blir det varmare och då stryper termostaten och flödet minskar igen och bägge rummen hålls på den temperatur som termostaten är inställd på.

Även det är enkel fysik.
 
pr95:Måste vara nåt sånt, jag får aldrig mer än 3-4 graders skillnad i fram/retur även om det är 17 grader kallt. Pumpen en vanlig grundfos 25/40 går på 2:an. Ettan ger samma F/R men då är det en radiator som inte blir varm (tog ett tag att fatta och lägga ihop att den inte blev varm med cirkpumpen på ettan ;) )

Radiatorerna är dels ganska många dels ganska stora och inget nytt skit utan gamla hederliga som ser ut som sektionsradiatorer 5 cm tjocka 140 breda och kanske 70 höga? Detta gäller dock inte alla men de flesta.

Matss:Jag kör min golvvärme på deluxe 28 grader (ja eller det ska vara det om det är eldat ;) ) och får väl tillbaka 1-2 grader mindre någonting men det är bara två badrum som betjänas av detta än sålänge.
 
pr95 skrev:
Snyggt dimensionerat rejält stora radiatorer? eller?
Nästan lägre än vad jag kan få ut från mitt golvvärme system( men bara nästan)
Menar du mig eller v-g? :)

Rejäla radiatorer och grova rör är nog nyckeln till ett lättreglerat system. Jag har samma typ som v-g har, skulle jag tro. Samt "platta" element som är dryga 2 meter långa och 60 cm höga i några rum.
 
-MH- skrev:
Om nu flödet genom radiatorn ökar, så blir det varmare och då stryper termostaten och flödet minskar igen och bägge rummen hålls på den temperatur som termostaten är inställd på.

Även det är enkel fysik.
Absolut, men under tiden flödet är större kommer returtempen att stiga vilket inte är önskvärt vid tex vedeldning.
 
v-g skrev:
Jag kör min golvvärme på deluxe 28 grader (ja eller det ska vara det om det är eldat ;) ) och får väl tillbaka 1-2 grader mindre någonting men det är bara två badrum som betjänas av detta än sålänge.
Där skulle du kunna strypa lite, men max 5 grader diff annars upplevs inte golvet som jämnvarmt.
 
-MH- visst var det dig jag syftade på men v-g får ochså ta åt sig ,

Tyvärr är det så att allt för många tänker på det estetiska hur snyggt det ska vara när det planeras ,funktionen kommer s.a.s. i efterhand bevisligen går det att få låg retur om radiator krets är tillräckligt stort dimensionerad med låga flöden.

Då jag har ett hus med golvv. och ett som för tillfället är eluppvärmt, planerar att ersätta med kulvert +radiatorer är det intressant att höra att andra kan köra med låga returer -flöden ,när jag pratade med den lokala rörm. sa han att det kommer aldrig att lyckas att konstruera ett system med låg retur ca25c han var av den åsikten att om man vill ha låg retur måste man ha golvv.
Det här med att stypa retur för att på så sätt få ett lägre flöde föstog han inte alls.

Såg att du har gasfyllda thermostater :får man fråga typ tillverkare ? sen får man börja leta beg.radiatorer i rätta storlek ,kan vara svårt att hitta då huset är byggt ca.1800 med lågt sittande fönster (folk var väl inte så långa på den tiden)
 
Matss skrev:
Absolut, men under tiden flödet är större kommer returtempen att stiga vilket inte är önskvärt vid tex vedeldning.
Jag är skeptisk till ditt påstående. Termostaterna är så snabba i förhållande till trögheten i rum och radiator, så den typ av självinducerad svängning du pratar om verkar osannolik.

Då borde man ju kunna se det i mitt system, genom att returtemperaturen varierar hela tiden. Hur snabbt och hur många graders skillnad pratar vi om, är det mätbart?

Hur gör jag för att mäta upp dessa plötsliga förändringar i returtemperaturen, om de nu existerar?
 
Redigerat:
pr95, köpte helt vanliga Danfoss RA 2990 på Rinkaby (149:-/st), och nya ventiler till dem (runt hundringen, beroende på rördimension).

Nu när det är runt nollan, så är mina radiatoret heta i översta 10%, kalla i nederdelen och ljumna i mitten. Vi får se vad som händer när det blir -20, vilket det kan bli någon gång per år.

Stora radiatorer kostar, det är där skon klämmer tror jag. Här har du rejäla pjäser.

http://www.rinkabyror.se/artlist.aspx?catid=1137

(OBS! Har inget samröre med Rinkaby, se deras priser som exempel)
 
Får tacka för svaret-MH- .
Om man ser till nyttan av investeringen utslagen på en livslängd av + 50 år så tror jag att det är lönsam investering barn /barnbarn kommer att ha nytta av" what the old man did"själv får man hoppas att det underlättar det dagliga livet med att värma med ved, som utvecklingen är nu kommer det att bli allt dyrare med allt vad elberoende är.
Det som gäller är att få så låga returer som möjligt den är ju s.å.s. förbrukad gör ingen nytta när den passerat radiatoren en gång (möjligtvis som förvärme till vvb).
Tack vare detta eminenta forum får man ett bollplank där man kan ventilera sina ideer om de sen är bra eller inte finns det alltid flera åsikter om ,men det är väl det som är roligt med att disskutera och driver utvecklingen av våra värmesystem framåt.
TS- frågade om shuntautomatik är nödvändig av alla svar att dömma så ser det ut som att det går att köra utan shuntautomatik om man har bra thermostater stora radiatorer låga flöden ,ett argument för automatik är dock om man har golvv. där torde det vara nödvändigt med automatik för comfort(man får väldigt varma golv med kallare ränder om man försöker sig på att reglera med hög framT stypt retur )
Man får väl säga som pastorn :var och en blir salig på sin tro:

Vi kämpar vidare :Mvh pr95
 
Bygger man nytt satsar man på golvvärme inget snack om det, jag ska även byta ut golv i större delen av nedervåningen såpass att enbart vardagsrummet (som iofs är ganska stort MEN har trägolv) är det enda som inte kommer ha golvvärme.

Troligen kommer radiatorerna vara kvar och golvvärmen användas enbart som "komfortpryl". Det känns ju aningen dumt att ta bort saker som fungerar.

Mina element är jämnvarma (eller svala kanske man skulle kunna säga ;) ) och det är inte så stor skillnad mellan olika element.

Rörkrökare kan vara pålästa och duktiga och motsatsen. Gammal och erfaren är inte alltid bra. Har i förra veckan sett exempel på fullständig idioti och snudd på sabotage av en för övrigt modern och bra anläggning. Helt fel temp på helt fel ställe skulle man kunna säga.

Alla har sitt egna syfte med sin anläggning det gemensamma är nog att alla vill spendera så lite som möjligt löpande.

Många får ju sina anläggningar på köpet och då står man ofta på grön kvist även om man är erfaren. Alla anläggningar har ju sina egenheter och innan man lär sig kan det vara svårt, husen är ju också lite egna särskilt gamla hus. Försöker man värma en kattvind tex så kan man ju gå på en rejäl pumpa :D
 
v-g skrev:
Bygger man nytt satsar man på golvvärme inget snack om det, jag ska även byta ut golv i större delen av nedervåningen såpass att enbart vardagsrummet (som iofs är ganska stort MEN har trägolv) är det enda som inte kommer ha golvvärme.
"Man" är väldigt kategorisk? :) Själv skulle jag inte välja golvvärme.

Alla har sitt egna syfte med sin anläggning det gemensamma är nog att alla vill spendera så lite som möjligt löpande.
Tyvärr tänker de flesta så, det borde vara totalekonomin som är intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.