P
D djac skrev:
Det jag gillar är jämlikheten, alla ska ha en möjlighet och i trängselavgiftsfrågan kan man då uppnå att oönskat beteende kostar mer men att även gott beteende premieras.
Inte alls politiska syften, alltså …?
½ 😉
D djac skrev:
Man skulle kunna tilldela inkörselrätter efter fastslagna kriterier, den kan vara bostadsadress, arbetsförhållanden, osv, det viktiga är att antalet blir rimligt i förhållande till det man vill uppnå i stan och tillräckligt litet för att en marknad ska uppstå och vara intressant.
Skulle den som inte fick en inkörsrätt sig tilldelad vara tvungen att köpa en av någon som har fått tilldelning, eller skulle man få köra in mot en avgift?
Hur skulle turister göra?
D djac skrev:
Detta kanske kan vara något regionerna kan pyssla med, de behöver ju något enkelt men ändå meningsfullt?
Regionerna ska vi väl avskaffa?
D djac skrev:
Detta har diskuterats för bilkörning också, man delar solidariskt på den delen av utsläppsbudgeten och vill man köra mer än sin andel så får man köpa av någon annan, jag gillar den tanken också. Jag har läst om en tänkvärd modell där både sträcka och antalet motorstarter räknas, då tänker man sig för innan man tar bilen 1km till kiosken.
Det kanske skulle göra nytta om det omfattade hela världen, men förhoppningsvis blir det överspelat av att elbilar kommer att dominera så småningom.
 
D
P pmd skrev:
Inte alls politiska syften, alltså …?
½ 😉

Skulle den som inte fick en inkörsrätt sig tilldelad vara tvungen att köpa en av någon som har fått tilldelning, eller skulle man få köra in mot en avgift?
Hur skulle turister göra?

Regionerna ska vi väl avskaffa?

Det kanske skulle göra nytta om det omfattade hela världen, men förhoppningsvis blir det överspelat av att elbilar kommer att dominera så småningom.
Jag ser inte det som politik att bara släppa in så många bilar på en parkeringsplats som det finns platser, kanske mer matematik?

Det andra är ju detaljer som man löser, här handlar det i mina ögon att gå ifrån ett lite fördummande regelverk som styrs blint av överheten, till att distribuera lite ansvar till medborgarna, mer att man sätter ramarna helt enkelt och dessa baseras på verkliga begränsande faktorer.

Jag gissar att regionerna blir kvar, det är liksom en slaskhink för alla de som inte klarar rikspolitiken och samtidigt saknar en personlighet, som behövs för kommunpolitik men ändå har ett kontaktnät i partierna.
 
D daVinci skrev:
Går vi tillbaka ett antal år till när det började bli tal om internet till hushållen och Telia var på gång med ADSL.
Då fördes kopparnätet över till statliga Skanova. De ägde då kopparnätet och sålde tjänsten koppar. Dvs såväl Telia som Telenor mfl kunde köpa tjänsten koppar och tillhandahålla ADSL över koppartråden.

Men Skanova hade inga incitament till förbilligande. De förvaltade bara kopparnätet och för deras del innebar något utöver det vanliga att de krävde mer pengar. Dvs total stagnation, köer och stadig prisökning. Precis som för Trabanten.

Några driftiga studenter i Linköping hade dock ordnat internet till studentområdet genom att helt enkelt dra nya trådar till studentrummen. Dvs ethernet. Något som "världen" förkastade som oacceptabelt dyrt. Ett ytterligare experiment gjordes i Stockholm för en BRF.
Då började Bredbandsbolaget erbjuda internet till flerfamiljshus baserat på samma ide. Ethernet och nya koppartrådar till lägenheterna. Och la sig långt under i pris vad Skanova/Telia låg.

Hade det nu varit som Daniel 109 och andra anhängare av staten önskat hade vi kanske fortfarande kört med 56k modem.
Det är konsekvensen av att låta staten/offentlig sektor få styra och bestämma.

Varför vill folk att det skall vara Trabanter och 56k moden som gäller?
Så låter det inte när man talar om bilar och IP-access. Då gillar man privat sektor.
Är privata monopol bättre tycker du?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag vet inte hur din arbetsvärld ser ut men för den typen av personal är reseavdraget näppeligen drivkraften och även krasst ekonomiskt får de sannolikt ta fram förstoringsglaset för att se de korvörena i sin balansräkning, skulle gå så långt att jag gissar att de flesta tom skiter i att göra det, tiden är mer värd än att sitta och pilla med sånt.
Vadå drivkraften? Ska vi ha rättvisa skatter eller inte?
 
P pmd skrev:
Skattesänkarviljan tror jag är ganska låg i Sverige, men jag har inte fördjupat mig i frågan. Man kan antagligen hitta vederhäftiga undersökningar om det hos SOM-institiutet.

Om man går ut på stan och frågar om det vore bra att höja skatten för de rika så tror jag att man får en överväldigande del jakande svar.
Jo, inget är som svensk avundsjuka.
Problemet är att det normaliserats mer än något annat.
 
D djac skrev:
Jag ser inte det som politik att bara släppa in så många bilar på en parkeringsplats som det finns platser, kanske mer matematik?

Det andra är ju detaljer som man löser, här handlar det i mina ögon att gå ifrån ett lite fördummande regelverk som styrs blint av överheten, till att distribuera lite ansvar till medborgarna, mer att man sätter ramarna helt enkelt och dessa baseras på verkliga begränsande faktorer.

Jag gissar att regionerna blir kvar, det är liksom en slaskhink för alla de som inte klarar rikspolitiken och samtidigt saknar en personlighet, som behövs för kommunpolitik men ändå har ett kontaktnät i partierna.
I Göteborg används trängselskatt för att finansiera satsningar på kollektivtrafik.
Så att fler kan ställa bilen och åka kollektivt sas det.
Men några färre bilresor kommer det inte att bli, det har trafikverket räknat ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
K karlmb skrev:
I Göteborg används trängselskatt för att finansiera satsningar på kollektivtrafik.
Så att fler kan ställa bilen och åka kollektivt sas det.
Men några färre bilresor kommer det inte att bli, det har trafikverket räknat ut.
Priset är alldeles för lågt då.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Priset är alldeles för lågt då.
De satte det så att de inte skulle behöva bygga ut kollektivtrafiken för mycket.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo, 5-10 öre betalar jag gärna för att nyttja nät och laddare.
Det känns som fantastiskt och är troligen några år framåt.
Men i USA kan man sälja el direkt till grannen. Men sånt kan man ju troligen glömma i detta land.
Men Birgersson håller tydligen på med detta i nåt nytt bolag.
Birgersson 🤣🤣🤣🤣🤣 är den skojaren i farten igen. Tur för honom att minnet är kort hos de flesta? Orange fleecetröja övertygade de flesta investerarna...
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag ser inte det som politik att bara släppa in så många bilar på en parkeringsplats som det finns platser, kanske mer matematik?
Min poäng är att besluten om ett sånt här system, och förvaltningen av systemet, kommer att skötas politiskt. Skulle det överhuvudtaget gå att få acceptans för att det skulle skötas av andra än politiskt valda människor?

(Människor som är valda som representanter för andra är definitionsmässigt politisk valda).
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Priset är alldeles för lågt då.
Och intäkterna dåligt använda. För att minska biltrafiken måste förstås kollektivtrafiken vara konkurrenskraftig.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Är privata monopol bättre tycker du?
Låt mig gissa: daVinci kommer att hävda att på en fri marknad uppstår inga monopol.

Tyvärr stämmer det dock dåligt[1] och det är därför som båda USA och EU har antitrustlagar av olika slag. USAs är förmodligen starkare än EUs (åtminstone historiskt).

[1] Man kan förstås argumentera för att det beror på att stater aldrig låter marknader vara helt fria, men det är något som inte kan visas empiriskt.
 
P
K karlmb skrev:
Vadå drivkraften? Ska vi ha rättvisa skatter eller inte?
Inte, tror jag.

Ordet "rättvisa" är ett av de mest missbrukade i (svensk) politisk diskussion. Det betyder närmast "bra" för de flesta som använder ordet. Återstår alltså att definiera ordet "bra", men det blir ju en smakfråga.
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Och intäkterna dåligt använda. För att minska biltrafiken måste förstås kollektivtrafiken vara konkurrenskraftig.
d v s bekväm, punklig, frekvent, ren, prisvärd, fri från slödder osv - kommer aldrig att inträffa 🤣
 
D djac skrev:
Priset är alldeles för lågt då.
Du tänker att det kvittar om folk kommer fram?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.