P pmd skrev:
Om Sverige inte hade byggt vattenkraft i stor skala under 1900-talets första hälft (drygt) så hade vi antingen inte haft det välstånd vi har idag eller så hade vi byggt kraftverk eldade med kol och olja. Inget av de alternativen ser jag som bättre än vad som skedde.
Jag säger inte emot. Men att vi skövlade våra älvar när vi inte visste bättre, och kanske inte hade några bättre alternativ, är inget argument för att vi ska göra det idag, när vi vet bättre och det finns alternativ.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Vad borde vara avreglerat som inte är det menar du?
Elproduktion.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
B bjorn.abelsson skrev:
Jag säger inte emot. Men att vi skövlade våra älvar när vi inte visste bättre, och kanske inte hade några bättre alternativ, är inget argument för att vi ska göra det idag, när vi vet bättre och det finns alternativ.
Jag föredrar fungerande sjukvård och ett välfärdssamhälle framför att sportfiskare ska ha monopol på älvarnas användning.

Jag är inte rabiat motståndare mot s.k. naturvärden, men vi behöver ha planerbar elproduktion i Sverige. Det kommer inte att gå så bra om vi enbart förlitar oss på vindkraft. Eftersom kärnkraft inte tycks vara ett bra altenativ så måste vi använda andra alternativ.
 
  • Gilla
Dayangel och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Elproduktion.
Vad är inte avreglerat? Att du inte får dämma upp älvar hur som helst?
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
P pmd skrev:
Elproduktion.
Elproduktionen är relativt avreglerad.
(Nu vill jag ju inte ha några regleringar alls, och inget stat. Men det finns ju en gråskala också. Och i dagens regleringshelvete så är inte den det som är på att göra - listan för att avreglera mer).
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Vad är inte avreglerat? Att du inte får dämma upp älvar hur som helst?
Får man bygga kärnkraftverk i Tyskland?
 
  • Gilla
gone_fishing och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad innebär Elmarknadsförordningens artikel 16 om 70-procentsregeln i din tolkning ?
Nu hittar jag inte den aktuella texten (vilket är lite absurt), Men jag tror att jag vet vad det handlar om.

Den stipulerar att överheten (staten) inte får stänga ned mer än högst 30% av länkkapaciteten i ett elområden. Dvs hindra marknaden från att använda.

Det motsvarar en tänkt reglering som säger att staten inte får stänga ned mer än högst 30% av vägnätet i landet.

30% är absurt mycket så detta handlar om att de onda staterna inte får agera protektionistiskt.
Ibland är det ju så att staten behöver förmyndare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Får man bygga kärnkraftverk i Tyskland?
Frågan gällde nog Sverige.

Men för info så har politiker och deras representanter haft ett globalt möte där man överenskommit om en stor ökat elproduktion av kärnkraft till 2050 (tror jag det var). Tyskland lär ha varit med.

Beslutet är ganska absurt (som vanligt när det gäller stater) för man beslutar om en högre kapacitet än vad som är realistiskt att bygga.

Det handlar om en kraftigt ökat produktion samtidigt som gamla skrotkraftverk stängs ned.

Det finns inte företag/personal som kan projektera/bygga/driftsätta så många kärnreaktorer på så kort tid. Ovanpå detta så är det ju inte aktuellt att låta ryska rosatom bygga så många av dom.

Så alla entusiaster av dyr elproduktion kommer få gehör för sina drömmar. Men det kommer ta längre tid än vad politiker lurar i väljarna.
 
B bjorn.abelsson skrev:
Jag säger inte emot. Men att vi skövlade våra älvar när vi inte visste bättre, och kanske inte hade några bättre alternativ, är inget argument för att vi ska göra det idag, när vi vet bättre och det finns alternativ.
Om alla redan i anspråktagna älvar byggdes ut till 100% kapacitet, på vilket sätt skulle medelsvensken drabbas negativt och skulle någon egentligen bry sig om det medförde stabil billig el i uttaget i väggen?

Jag bara undrar 😳
 
P
D daVinci skrev:
Frågan gällde nog Sverige.
Nej, det gällde EU. Följ kommentarskedjan bakåt tills du kommet till inlägg #2 652.
 
D Daniel 109 skrev:
Vad är inte avreglerat? Att du inte får dämma upp älvar hur som helst?
Vad är det egentliga problemet med det?
 
P pmd skrev:
Nej, det gällde EU. Följ kommentarskedjan bakåt tills du kommet till inlägg #2 652.
Det du svarade på där var det jag skrev som gällde Sverige.
Det du skrev om avreglering där gäller då Sverige. Sedan la du till en kommentar om EU som gällde växthusgaser. Men det har vi inte svarat på. Så det har inte med diskussionen att göra.
 
P pmd skrev:
Jag föredrar fungerande sjukvård och ett välfärdssamhälle framför att sportfiskare ska ha monopol på älvarnas användning.

Jag är inte rabiat motståndare mot s.k. naturvärden, men vi behöver ha planerbar elproduktion i Sverige. Det kommer inte att gå så bra om vi enbart förlitar oss på vindkraft. Eftersom kärnkraft inte tycks vara ett bra altenativ så måste vi använda andra alternativ.
Om du tror att sportfisket är det enda som påverkas av att vi dämmer upp våra älvar har du inte förstått så mycket. Fritidsfiske och övrigt friluftsliv är den sista av de elva punkter som utgör preciseringen av det av Riksdagen antagna miljömålet "Levande sjöar och vattendrag".

Vattenkraften påverkar dessutom miljömålen "Grundvatten av god kvalitet", "Hav i balans samt levande kust och skärgård", "Myllrande våtmarker", "Levande skogar" samt "Ett rikt växt- och djurliv".
 
D Dilato skrev:
Om alla redan i anspråktagna älvar byggdes ut till 100% kapacitet, på vilket sätt skulle medelsvensken drabbas negativt och skulle någon egentligen bry sig om det medförde stabil billig el i uttaget i väggen?

Jag bara undrar 😳
Läs mitt svar till pmd (#2668). Men du kanske hellre vill ha billig el ur vägguttaget än drickbart vatten i kranen?
 
Nissens
B bjorn.abelsson skrev:
Jag säger samma sak om kärnkraft: Utveckla gärna, men inte med mina skattepengar.
Kärnkraft är ju den bästa och miljövänligaste energikällan vi har. Den ger dessutom energi när man behöver den. Alltså inte bara på sommaren eller när det blåser.

Betydligt bättre än fossilbränsle.
 
  • Gilla
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.