Samma saker sägs om KL-trä. Även timmerstommar med isolering har de egenskaperna.

Skulle vi kunna bryta ut den här diskussionen?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men åter har man nu fått upp ögonen för det bärande murverkets många fördelar och en rad byggprojekt i massivteknik har genomförts i landet de senaste åren. Framför allt har man byggt i lättbetong men även i tegel och lättklinker. Tekniken ger sunda och hållbara hus med lång livslängd. Stenhusets tunga stommar är värmemagasinerande och klimatutjämnade. Väggarna får inga köldbryggor och drabbas inte av mögel. Underhållskostnaderna är låga och murarna vackra. Med nya produkter som porlättbetong, Porothermtegel och lättkalksandsten kan massivväggarna få bra värmevärden. Murkonstruktioner med isolering, t.ex. kanalmurar, är en annan lösning för att klara dagens krav på värmeeffektivitet.
Vad trevligt! I Linköping bygger man några massiva trähus men vad jag förstår är de fortfarande lika dyra som kåkar med betongstomme så det är väl mest en fråga om tycke och smak vilket man väljer.
 
R
F fribygg skrev:
Jävla tjat om den där Sten.

Givetvis måste såväl sten, betong och trähus isoleras för att uppfylla dagens energikrav, det är det ingen som säger emot.
Har du någonsin skrivit på en IPhone? Där går Sten in automatiskt med stor bokstav när man skriver ordet sten orkar inte varje gång korrigera detta. Om detta stör dig så låt bli att läsa mina inlägg och mer än gärna att svara på dom i så fall🤓
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Skulle vi kunna bryta ut den här diskussionen?
Ställ frågan till moderatorn, risken är ju att denna tråd dör då inte mycket nytt framkommer och den eventuella nya tråden skapar nog inte tillräckligt intresse för att generera drygt 2000inlägg.
 
R
D Daniel 109 skrev:
Samma saker sägs om KL-trä.
Njau.. KL- trä är en ganska ny/modern byggmetod som används, medans massivtegelhus har använts i många århundraden..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du någonsin skrivit på en IPhone?
Nej
R Rejäl skrev:
Njau.. KL- trä är en ganska ny/modern byggmetod som används, medans massivtegelhus har använts i många århundraden..
Timmerhus har använts i kanske tusen år, om man lämnar stommen bar eller lerklinar på insidan får man ganska bra värmelagrande egenskaper och ett i mitt tycke behagligt inomhusklimat lämpat för boende här i norden.
Jordkällare i gråsten har använts i århundraden, jag vet inte om det är beroende på att stenen har så värmetröga egenskaper eller om det är för att stenen klarar miljön med låga temperaturer och fukt bra, onekligen håller metertjocka murar temperaturen ganska stabil och lämplig för förvaring av tex potatis. Själv skulle jag inte vilja bo i en jordkällare men med ordentlig isolering, ventillation och uppvärmning går det ju självklart att anpassa även en sådan konstruktion så den ger ett behagligt inomhusklimat.
 
R
F fribygg skrev:
Nej
Misstänkte det🤓
F fribygg skrev:
Timmerhus har använts i kanske tusen år,
Har jag sagt annat?
 
Z Zodde skrev:
Priserna steg 2021 av hel andra orsaker.
Vi exporterde MER el EFTER nedläggningarna så nån brist hade vi absolut inte.
Steg gjorde elpriset 2021 i hela Europa samtidigt.
Att då tro man kan förklara det med särsvenska företeelser som svensk KK nedläggning och kabelläggning från Norge till UK genomskådas av de allra flesta.
Vi exporterar mer el för att vi byggt ut exportledningarna kraftigt i samband med vindkraftsutbyggnaden. Det kopplar samtidigt vårt elpris närmare kontinentens och driver upp priserna här när det inte blåser. Att vi exporterar mer el är en del av problemet, vindkraftsutbyggnaden borde istället sammanfallit med någon typ av energilagring. Nu blir vindkraften istället en gökunge.

Det är rätt unikt att inte tro att elpriset inte skulle varit lägre på vintern om vi haft två reaktorer till
https://www.nyteknik.se/energi/superkylan-driver-upp-elpriset/4225189
"En kärnkraftsreaktor i Forsmark på halvfart flera veckor framåt kan få stora priseffekter vid kyla."

https://www.nyteknik.se/energi/karnkraftsstopp-nu-stiger-elpriset-kraftigt/4215115
Elpriset lyfter kraftigt på torsdag – bland annat som en följd av stoppet i Ringhals 4. Det kalla vädret ökar samtidigt elförbrukningen.
 
R Riverground skrev:
n. Det kopplar samtidigt vårt elpris närmare kontinentens
2015-2020 hade vi (se4) å Tyskland snarlika priser. Från 2021 ökade spreaden. Tysklands elpris steg mer än vårat.

Det är egentligen tvärt emot vad du ckaimar…?

Eftersom vi har marginalprissättning på elmarknaden hade ett KK till i Sverige inte haft nån större inverkan.
ENDAST om våra KK hade gjort Tyskland/Danmark/Polens GAS kraftverk överflödigast hade du kunnat se en markant skillnad
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Men det är ju jättelätt att se till att få producera om man verkligen behöver för att uppfylla villkoren i ett avtal. Det är ju bara att bjuda minimipris (€-500/MWh), så är man praktiskt taget garanterad att få sälja (åtminstone i Sverige). Den här timmen bjuds drygt 50% av all konsumerad el ut till minimipris eller näst intill.

Då blir det någon annan som inte får producera istället.
Hur tänker du att det hjälper när du måste offerera innan du vet hur mycket du borde ha offererat?
 
Z Zodde skrev:
Nu pratar du om bud på Nordpool (spot)
Ja. Tänker du nu att vattenkraften inte går via Nordpools mekanismer?
Z Zodde skrev:
Problemställningen rör låååånga kontrakt 1-2-3år…
Ja, fast pris långt i förväg.
Z Zodde skrev:
Vattenkraft får ALDRIG problem att leverera
Vilket är goddag yxskaft i denna diskussion.

Förstår du ens vad som diskuteras?
Z Zodde skrev:
Vindkraft däremot måste ibland (när det inte blåser) köpa el på spotmarknaden för att kunna honorera sina åtaganden.
Ja, och det är trivial kunskap, som inte behöver sägas i diskussionen.

(Det är som om du och Daniel inte förstår alls vad som diskuteras).
 
D daVinci skrev:
Ja. Tänker du nu att vattenkraften inte går via Nordpools mekanismer?

Ja, fast pris långt i förväg.

Vilket är goddag yxskaft i denna diskussion.

Förstår du ens vad som diskuteras?

Ja, och det är trivial kunskap, som inte behöver sägas i diskussionen.

(Det är som om du och Daniel inte förstår alls vad som diskuteras).
Tänker nog att ALLA förstår vad som diskuteras utom du. Då borde det ringa en klocka eller…

Vindkraft har varit i fokus pga konkurser till följd av att man just har varit tvungen att köpa tillbaka el dyrt då man själv inte kan leverera enligt kontrakt (då det inte blåser)

Denna problematik finns öht inte i vattenkraften, jag fattar helt enkelt inte hur det går an att INTE se den bilden…
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Tänker nog att ALLA förstår vad som diskuteras utom du. Då borde det ringa en klocka eller…
Varför skrivs det då så många goddag yxskaft-inlägg?

Kan du själv beskriva frågan som diskuteras?
Jag tvivlar, men varsågod.
Z Zodde skrev:
Vindkraft har varit i fokus pga konkurser till följd av att man just har varit tvungen att köpa tillbaka el dyrt då man själv inte kan leverera enligt kontrakt (då det inte blåser)
Ja, och det är väl känt och behöver inte upprepas.

Det jag har skrivit visar med extrem tydlighet att detta inte behöver nämnas.
Hur har du då kommit fram till att du skall skriva det, istället för något för diskussionen relevant.
Z Zodde skrev:
Denna problematik finns öht inte i vattenkraften, jag fattar helt enkelt inte hur det går an att INTE se den bilden…
Ja, och det är väl känt och behöver inte upprepas.

Det jag har skrivit visar med extrem tydlighet att detta inte behöver nämnas.
Hur har du då kommit fram till att du skall skriva det, istället för något för diskussionen relevant.
 
D daVinci skrev:
Varför skrivs det då så många goddag yxskaft-inlägg?

Kan du själv beskriva frågan som diskuteras?
Jag tvivlar, men varsågod.

Ja, och det är väl känt och behöver inte upprepas.

Det jag har skrivit visar med extrem tydlighet att detta inte behöver nämnas.
Hur har du då kommit fram till att du skall skriva det, istället för något för diskussionen relevant.

Ja, och det är väl känt och behöver inte upprepas.

Det jag har skrivit visar med extrem tydlighet att detta inte behöver nämnas.
Hur har du då kommit fram till att du skall skriva det, istället för något för diskussionen relevant.
OK, sista försöket.

Du påstod att elhandelsföretag utan egen produktion och vindkraftverk hade "ganska precis samma" sits då det gällde hedging.

Det är fel på många sätt å vis.

Elhandelsföretagets kunder är oftast mindre privata konsumenter till skillnad från vindkraftverkens.

När elhandelsföretaget säljer fastpris på långa kontrakt till slutkund så HEDGAR de sig direkt på derivatmarknaden och tjänar pengar på att de köper billigare än de säljer för.

Risken de tar är volymrisk, men ju fler kunder man har i portföljen, desto mindre blir risken att genomsnittlig konsumtion för hela portföljen ska avvika i nån större grad mot den kalkylerade.

Vindkraftverket å andra sidan har en HELT ANNAN TYP av risk, som INTE har med konsumtion öht att göra.
Här måste vindkraftverket vara beredd att täckningsköpa 100% av tidigare såld el dagar de inte producerar alls. (Där förstod du öht inte vad "köpa tillbaka" innebar, sen slängde du in att vattenkraftsbolagen sitter i samma sits, vilket också är helfel då vattenkraftverken ALLTID kan leverera vad de sålt på termin)

Så mens elhandelsföretaget kanske måste täcka upp för ökad konumtion med några % måste vindkraftverket täcka 100% när det är vindstilla,

Helt annorlunda förutsättningar alltså mens du påstod "Det är väl ganska precis samma"

Därav diskussionen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Jaha här så har trä för låg densitet för att fungera som värmemagasin, men i huset så räcker densiteten till som magasin jämfört med betong🙄
Njae, det är värmekpacitiviteten som är högre hos trä än hos betong. Ett kg betong håller alltså värme sämre än ett kg trä.

Du verkar syfta på den volymetriska värmekapacitiviteten. Jag nämnde den i inlägg #2 300.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.