N Nixon90 skrev:
Nu är det ju i sköljningen som en diskmaskin värmer som mest för att få ett bra torkresultat. Så vattnet i sköljningen skall ju vara väldigt varmt. Normalt sett 65-75 grader om du kör ett auto program eller grytprogram.
Då känns det ju vettigast att koppla den på varmvattnet direkt så den slipper värma det i maskinen med el.
//Benke
 
BirgitS
N Nixon90 skrev:
Nu är det ju i sköljningen som en diskmaskin värmer som mest för att få ett bra torkresultat. Så vattnet i sköljningen skall ju vara väldigt varmt. Normalt sett 65-75 grader om du kör ett auto program eller grytprogram.
Bara vattnet till huvuddisken och sista sköljvattnet är uppvärmt, inte försköljningen och övriga sköljningar efter diskningen.

Men diskussionen om anslutning till kall- eller varmvatten passar ju inte så bra i denna tråd utan då är ju t.ex. denna bättre: https://www.byggahus.se/forum/threads/diskmaskin-anslutning-kallt-eller-varmt-vatten.10783/
där en del andra för- och nackdelar med respektive anslutning tas upp, t.ex. att diskmedlet kan fungera sämre vid varmvattenanslutning.

Men det är väl specat hur mycket vatten som går åt och hur stor energiförbrukningen är vid kallvattenanslutning så man kan ju räkna på hur mycket det kostar att värma upp allt vattnet med fjärrvärmen.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Har funderat på Miele då de ofta får bra betyg i tester och jag gillar kvalitet (upplevd kvalitet). Men efter att ha läst om deras garanti och servicevillkor la jag ner dessa funderingar, efter att jag slutat skratta. Att googling gav att de är sura med servicen var spiken i kistan.

Bosch/Siemens med fem års riktig garanti får det bli även om det inte ger samma upplevda kvalitet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi köpte kyl- och fryspaket från Miele för ett tag sedan och klantade oss vid monteringen så att det blev ett jack i kyldörren. En ny dörr skulle kosta runt 6000 kr om jag inte minns fel. Hemförsäkringen betalade en ny dörr och Miele kom för att montera. Efteråt ringde Miele upp och sa att de står för dörren. 0 kronor blev slutnotan för vår klantighet och försäkringsbolaget blev glada av att få tillbaka sina pengar.
Vi är i alla fall mycket nöjda med Mieles service och våra Miele-produkter. Men det är klart att garantitiderna är snålt tilltagna i jämförelse med andra märken som lämnar 5 år.
 
Har tyvärr dålig erfarenhet av Miele, dålig funktionalitet, livslängd mm.
För att inte tala om supporten som är det sämsta jag upplevt.
Jag har köpt en del Miele produkter i tron och att kvalitet och support ska vara bra.
Man kan inte bli mer lurad,
 
Kolla upp vad ni får för pengarna,
Kvalite och support är inte som det en gång varit.
Tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.