Jag flyttade in i nybyggt sommaren 2009. Diskmaskin trasig vid installation och gick inte ens igång. Tvättmaskin gick sönder efter 2 månader samt spisens ena platta lade av efter samma tid. Min första erfarenhet av Cylinda blev att det är rent skräp.
 
jag har också miele, har fungerat felfritt och gör exakt vad den ska tyst, rent & enkelt....har även miele spis. Den dagen jag byter blir det samma...men som sagt så är smaken som baken...rund...
:)
/
M
 
Marlene Eskilsson skrev:
It-snubben, vet du möjligtvis hur man får tyst på pipet efter att maskinen har diskat klart? Vi satte på den innan vi gick och la oss, sedan vaknade jag av piip, piip, piip, piip. Den vill att man stänger av verkar det som?
Nu är pipet avstängt. Jag ringde Mieles konsumentkontakt och de lotsade mig via telefon. Tillvägagångsättet fanns också beskrivet i bruksanvisningen men under rubriken Summer istället för Ljudsignal (eller pipet). :) Den mycket vänliga konsumentkontakten meddelade att det är många som inte vill att ljudsignalen ska ljuda när maskinen är klar.
 
Vi har Miele rakt igenom.

Vissa saker är de kanonbra på. Andra saker borde de sluta tillverka eller skärpa upp sej ordentligt på. Diskmaskiner och tvättmaskiner är de starka på, likaså dammsugare. Då menar jag kvalitet och hållbarhet.
Cylinda är också mycket duktiga på tvättmaskiner, mer prisvärda skulle nog flera säga.

En gång i tiden var Electroluxkoncernen kanonduktiga på kylar. Vet inte hur det är nuförtiden när produktionen lämnat Svea rike.

Whirlpool är/var rejält bra på mikrougnar (eller har de också tappat stinget?)

Mieles kylar, mikrougnar, ugnar och spisar vill jag inte direkt skriva upp i skyarna. De är inte dåliga, men ej heller överdrivet bra.

Det är min erfarenhet kryddad med min tolkning av min brors erfarenhet som stått och sålt alla märken i en fackhandelsbutik i 13 år.

Dock är det så att sanningen tenderar att ändra sej lite då och då pga konjunktur, ägarkonflikter, investorer osv. Vill minnas att GRAM en gång var fantastiskt bra på kylskåp för konsumentmarknaden, men det blev visst en liten konflikt i firman vilket gjorde att de söp bort en massa kompetens.

Jag kan nog göra en liten nätt lista på saker vi haft problem med våra Mielevitvaror (nu drygt 5 år gamla). Det enda som skött sej fläckfritt är porslinsvärmaren och spisfläkten. Hällen blir överhettad vid omfattande stekning (pannkakor), ugnens lucka tätar inte 100%, Diskmaskinen har börjat gny ibland i vid tömning av vatten, Tvättmaskinens vattenpump är feldesignad vilket orsakar vibrationer i frontplåten, Micron pallar jag knappt nämna för den är så usel. Dammsugaren (15+år) håller och har ALDRIG strulat.

Ps. Vi har AEG-kylfrysar. Dessa har båda fått byta termostat. Ena gången fick Electroservice göra det. Jag tittade på. 1500 kr. Andra kylen pajade ett år senare med samma fel. Termostaten kostade 170 kr. Jag bytte själv den gången.
 
Redigerat:
Mina föräldrar hade en Miele tvättmaskin från 1982 som fortfarande fungerade utan några som helst tecken på att ge upp vid 28års ålder när de flyttade från huset i år. En "program-pigg"(?) trillade iofs av programvredet efter 15 år men det var bara att limma dit igen så har den fungerat sen dess. Frågan dock om det säger nått om miele eller om grejjerna höll bättre förr generellt..
 
I huset jag köpte för några år sedan stod det en tvättmaskin från 1980 som enligt utsago fortfarande fungerade. I köket står en Miele diskmaskin som måste vara minst 10 år gammal, förmodligen 15 (har inte hittat något tillverkningsdatum). Maskinen är löjligt bra då den:

1) Fortfarande håller :)
2) Ansluten med 3x10A, 4kW värmeelement. Detta gör att en 55-gradersdisk går på under timmen, en 65 strax över. Och ja, disken blir ren.

Den korta disktiden skulle jag vilja säga är unik idag när allt tjafs rör energiklass och annat trams. En diskmaskin ska enligt mig diska rent på kortast möjliga tid, det gör den gamla Mielen. Tyvärr går det inte att hitta hushållsdiskmaskiner idag med annat än ~2kW värmeelement. Kanske dags för en maskin som tar varmvatten?
 
Ja tyvärr är det väldigt långa program på diskmaskinerna idag jämfört med hur det var för en 10 år sen eller nåt, allt för energibesparing men det är ju inget unikt för Miele.
 
phl skrev:
I huset jag köpte för några år sedan stod det en tvättmaskin från 1980 som enligt utsago fortfarande fungerade. I köket står en Miele diskmaskin som måste vara minst 10 år gammal, förmodligen 15 (har inte hittat något tillverkningsdatum). Maskinen är löjligt bra då den:

1) Fortfarande håller :)
2) Ansluten med 3x10A, 4kW värmeelement. Detta gör att en 55-gradersdisk går på under timmen, en 65 strax över. Och ja, disken blir ren.

Den korta disktiden skulle jag vilja säga är unik idag när allt tjafs rör energiklass och annat trams. En diskmaskin ska enligt mig diska rent på kortast möjliga tid, det gör den gamla Mielen. Tyvärr går det inte att hitta hushållsdiskmaskiner idag med annat än ~2kW värmeelement. Kanske dags för en maskin som tar varmvatten?
Själv har jag kopplat diskmaskinen till varmvattnet (I lägenheten där ju VV ingår i avgiften...) har en Miele köpt för 3 år sedan och försäljaren erkände att just den maskinen fungerade bra med VV anslutning (60 grader från undercentralen ca 55-60 till lgh)...men tydligen finns det DM som inte klarar VV anslutning också från det fabrikatet....

Varför Miele då ? Jo frun tyckte om bestickslådan...ingen annan hade sådana...

Ang Cylinda TM: Har en köpt 1998, går bra fortfarande, största fördelen är ju att den inte har gummibälg, utan luckan s.a.s. sitter i samma mekanik som trumman.
 
Redigerat:
Köpte Miele till vårt nybygge 2003. Inom 20 månader hade tvättmaskinen havererat,espressomaskinen börjat krångla och induktionshällen börjat felindikera varma plattor....
Nu hade jag varit "smart" och köpt alla vitvaror 6 månader innan vi flyttade in. Resultat ? Jo naturligtvis så var ju garantin överskriden med några månader så det var bara att ta till hemförsäkringen för reparationerna.
Tvättmaskinen fungerade efter tre besök av deras reparatör och 7,500 kronor i kostnad inte bra utan felet fixade jag slutligen själv då jag hittade en skavd kabel till belysningen som ställde till det, kostnaden blev 2 cm krympslang. Efter det så fungerar den i varje fall.
Så min erfarenhet är nog att man kan välja vilket märke som helst av de etablerade för Miele har definitivt inte någon bättre kvalité än någon annan.
Det som för vår del styrde valet av vitvaror var designen och för diskmaskinen faktiskt besticklådan högst upp.

/Calle
 
Fasting65 skrev:
Cylinda är också mycket duktiga på tvättmaskiner, mer prisvärda skulle nog flera säga.
Enligt uppgift tillverkar Cylinda ingen egen tvättmaskin. Dessa har köpts av Asko och Cylinda har satt sitt märke på den. Dock säljer Asko i dag sin egen tvättmaskin till samma pris som Cylinda men med mera finesser. Maskinerna ser vid en första anblick ut att vara identiska. Noterbart är också att Asko är den enda svensktillverkade tvättmaskinen i dag.
 
När vi ändå pratar Cylinda så kan jag nämna att vi köpte Cylinda tvätt + tork för fyra år sedan. Valde Cylinda baserat på god kvalitet på maskinerna vi hade under min uppväxt. Tyvärr har båda maskinerna strulat på ett eller annat sätt, dock inget som inte gått att fixa. Tyvärr valde Cylinda att hantera ärendena så otroligt klumpigt att det aldrig bler maskiner från dem. Man ska inte behöva jobba sig upp näst högsta Sverigenivå för att få ett absurt tillverkningsfel åtgärdat!
 
Vi köpte en basversion av Mieles diskmaskiner för knappt tre år sedan (7500:) och den har nu gått sönder antagligen bortom all räddning. Något är fel i elektronikboxen vilket gör att vi antagligen är helt rökta. Jag är verkligen inte nöjd med att den inte höll längre än så.
 
JanneL skrev:
Enligt uppgift tillverkar Cylinda ingen egen tvättmaskin. Dessa har köpts av Asko och Cylinda har satt sitt märke på den. Dock säljer Asko i dag sin egen tvättmaskin till samma pris som Cylinda men med mera finesser. Maskinerna ser vid en första anblick ut att vara identiska. Noterbart är också att Asko är den enda svensktillverkade tvättmaskinen i dag.
Där ser man. Just vitvarubranschen är inte lätt att hålla koll på. Det böjar fram å tillbaka hela tiden. Vad som gäller denna månad kan vara något helt annat nästa.
 
H
Hubbe2 skrev:
Retar också ihjäl mig på mieles diskkorg överst. Helt värdelöst.
Tycker tvärtom, inga bestick som ligger emot varandra och inte blir rena, och har man lagt besticken i ordning, knivar för sig....... så tar det ingen tid att plocka ner dem i bestickslådorna. :)
 
H
Har haft Cylinda kyl, frys, tvättmaskin, torktumlare, medellivlängden ca 8-10 år, har haft dessa i 2 omgångar. Tröttnade då torktumlaren gick sönder efter 8 år. Köpte Miele istället, hoppas på det bästa. Cylinda keramik häll/ugn har varit bra, Peppar peppar.... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.