Magnus E K
Dt gr tll ch md ftst br tt skrv tn vklr mn dt sr j vrklgn frjvlgt t! Fl r fl vn m mn frstr vd sm mns!
 
Haha ja allt går ju att dra till sin spets. Lite skillnad på att ramla på tangentbordet mot att skriva kwh istället för kWh kanske ;)
 
D Daniel 109 skrev:
om jag skriver en text och struntar i versaler i början på meningar är det också störande. trotts att det inte på något vis påverkar betydelsen....
Trots stavas med ett "t"
;)
 
  • Haha
  • Gilla
j.erkers och 1 till
  • Laddar…
Det som är lite konstigt är att det beror väldigt mycket på sammanhanget vad och hur mycket man får säga eller uttrycka.
- I en dokusåpa som Farmen eller Robinson är man väldigt öppen. Där svär folk åt varandra och ljuger för varandra hela tiden i det som sedan blir ett "underhållningsprogram".
- På ett forum får man inte påpeka skrivfel, och vid jobbfikat är det bara PK att säga chokladbulle sedan många år.
Rätt stor skillnad i hur man kan bete sig.
 
D Daniel 109 skrev:
jag skulle inte tycka att det var konstigt om jag fick ett påpekande om versaler om mina inlägg så ut så här. men enheter får tydligen inte påpekas när de är helt fel.
Övertolkar du inte vad folk säger här nu. Du har fått synpunkter på om inläggets enda innehåll är en tillrättavisning om enheter. Och du har fått synpunkter på om du bara skriver att det är fel utan att tala om hur det skall vara. Andra tycker att det är onödigt att tillrättavisa alls. Men jag kan inte se någon som skrivit att du inte får tillrättavisa när det är fel enheter.

Självklart får du tala om när någon använder fel enhet. Men lika självklart får folk ställa frågor i forumet utan att kunna skilja mellan effekt och energi. Och de får fortsätta att ställa frågor även om de inte lär sig av att du talar om hur det skall vara.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 3 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Trots stavas med ett "t"
Va? Skall inte första och fjärde bokstaven vara "t", dvs två "t".
 
  • Gilla
  • Haha
Plutus och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En skillnad är att energi och effekt lärs ut i grundskolan.
Handen på hjärtat, kommer du ihåg allt som du lärde dig i skolan? Jag ska villigt erkänna att den franska som jag läste under fem år är helt väck eller åtminstone helt oanvändbar.

Runt kaffebordet på valfri arbetsplats kan dialogen låta så här:
- Hur mycket ström drar ditt hus per år?
- Cirka 20 000 kilowatt.
Faktum är att båda är helt ute och cyklar i nomenklaturen, men de förstår varandra och dialogen flyter. Om nummer två (pun intended) skulle läxa upp den förste i strömstyrka/spänning/effekt/energi så stannar dialogen av och fokus flyttas från ämnet.

Generellt så är vi mycket mer förlåtande vad gäller fel när vi lyssnar än när vi läser och historiskt sett så har gemene man lyssnat mer än läst och talat mer än skrivit. Med dagens teknik så sprids gemene mans skrivna texter mycket vidare än för 30 år sedan. För 30 år sedan var de texter som spreds till en större skara ofta skrivna av personer med både sakkompetens och språklig kompetens samt att texterna korrekturlästes innan de publicerades. Så är det inte längre, kaffebordet har blivit mycket större och flyttat in på internet, men i vissa fall har inte kaffebordets regler för att hålla en dialog flytande följt med till det nya kaffebordet.

Saker jag irriterar mig enormt på som jag inte påpekar om det inte barkar helt åt fanders:
Borgenär/Borgensman
De/Dem
Postlåda/Brevlåda
Utgift/Kostnad
Samhällsservice/Myndighetsutövning
Tomt/Fastighet
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Olsin Olsin skrev:
Saker jag irriterar mig enormt på som jag inte påpekar om det inte barkar helt åt fanders...
Vardagsspråket är inte 100% logiskt, som man kräver att t.ex. matematiska formler skall vara.
Varför finns det till exempel bara borgensmän och inga -kvinnor?
Eller nämndemän och...
Eller...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Eller nämndemän och...
De som sitter i kommunala nämnder är ledamöter medan nämndemännen sitter i domstolar. :)
 
Olsin Olsin skrev:
De som sitter i kommunala nämnder är ledamöter medan nämndemännen sitter i domstolar. :)
Ja, och i riksdagen vred de sig som maskar när den första kvinnliga talmannen utsågs.
För talarna skulle ju alltid börja med att adressera "Herr Talman" :crysmile:

Nåväl, ursäkta off topic :geek:
 
Så länge som det ändå framgår vad syftet med en fråga är så behöver man inte bli ledsen.
Det är ju inte så logiskt att en bil kör i kevlin kilomerer i timmen.
Att däremot blanda ihop kwh och kw i elsammanhang är 2 olika saker som kan misstolkas.
tex elementet drog 2kw igår.

En del av detta kan man dessutom skylla på telefonerna.
Själv så skriver jag ofta på den, den tyckte att det skulle vara stor bokstav för det råkade komma en punkt före eller liknande.
 
A Alexn72 skrev:
Så länge som det ändå framgår vad syftet med en fråga är så behöver man inte bli ledsen.
Det är ju inte så logiskt att en bil kör i kevlin kilomerer i timmen.
Att däremot blanda ihop kwh och kw i elsammanhang är 2 olika saker som kan misstolkas.
tex elementet drog 2kw igår.
Elementet? Du menar radiatorn? ;)

I ditt exempel med elementet så framgår det väldigt tydligt att det är kWh som avses om man ser till hur meningen är uppbyggd. Om det skulle vara elementets effekt som avses så är verbet i fel tempus (elementet har samma effekt idag som igår) och ordet igår är helt onödigt.

Det gäller att läsa vad någon menar och inte vad den skriver.
 
A Alexn72 skrev:
kevlin kilomerer i timmen
Kkm/h
 
M MagHam skrev:
Kkm/h
Det värsta är ändå danskarna som på många av deras fartskyltar har enheten kilometer specad. ”110 km” - till vadå??? Otroligt svårt att korsa Danmark som akademiker...
 
  • Haha
  • Gilla
Lostorp och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
om jag skriver en text och struntar i versaler i början på meningar är det också störande. trotts att det inte på något vis påverkar betydelsen. de som inte klarar av att skriva versaler i enheter lyckas alltid i början av meningar. jag skulle inte tycka att det var konstigt om jag fick ett påpekande om versaler om mina inlägg så ut så här. men enheter får tydligen inte påpekas när de är helt fel.
Jag skulle tycka det var konstigt, oförskämt, onödigt och besserwisserfasoner om någon gjorde flera inlägg bara för att påpeka att andra har struntat i att skriva med stor bokstav. Så nej, det är inte bara när det gäller enheter som det stör mer att du leker "språkpolis" än själva stavfelet självt. Man håller inte på så av den enkla anledningen att det är otrevligt.

Känner du att du vill svara på frågan trots felstavningar men du förstår inte vad det står, fråga vad som menas. Kan du svara utan att fråga, gör det. Är du bara där för att korrigera skrivfelet, surfa vidare till annan plats.

Nu ska jag förövrigt gå ut å fylla 2.5kg i däcken på bilen.
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.