KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett litet tips i sammanhanget:
20°C skriver man genom att trycka Alt + 0176 på tangentbordet för att få ° :)
Om man nu råkar köra Windows i sin dator, ja. Det skiljer lite mellan plattformar. Vi som har UTF-8 i OS:et har andra kombinationer att använda. ”Alt + O”, ”AltGr + Skift + 0 0” i många Linuxvarianter, macOS har den på tangentbordet, iOS som alternativtecken till ”0”, de flesta UTF-8-OS har en teckenpalett där man kan klicka på symbolen, ”DEGREE SIGN” i det här fallet.
Saker som ställer till är t.ex ”kvadrat” m² och ”kubik” m³ som inte tolkas bra för webben när olika forumprogramvaror skall försöka medla.

...men jag håller med om att man för tydlighetens skull bör skriva ut både värdet och enheten ”20 °C” även om man i vardagligt tal säger ”Det är 20 inne” eller ”Jag körde i 130”.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det börjar ju i det talade språket. Hur ofta hör man inte "detta år har jag förbrukat 11000 kilowatt". Klart att det inte blir bättre i skrift sedan.
Jag misstänker att dagens skola inte är så noga med rättelser. Jag blev chockat när jag förstod att i dagens skola rättas stavfel mm bara i ämnet Svenska. I redovisningar i andra ämnen kan man tydligen skriva hur fel som helst utan påpekanden.
Detta har jag själv erfarenhet av då jag jobbar inom skolans värld. Jag har själv påpekat detta vid möten med lärare, men de hävdar att stavningen inte är viktig. Bara läraren förstår vad eleven menar, och så undrar man varför ungdomars stavning dalar neråt.
 
  • Ledsen
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man nu råkar köra Windows i sin dator, ja. Det skiljer lite mellan plattformar. Vi som har UTF-8 i OS:et har andra kombinationer att använda. ”Alt + O”, ”AltGr + Skift + 0 0” i många Linuxvarianter, macOS har den på tangentbordet, iOS som alternativtecken till ”0”, de flesta UTF-8-OS har en teckenpalett där man kan klicka på symbolen, ”DEGREE SIGN” i det här fallet.
Saker som ställer till är t.ex ”kvadrat” m² och ”kubik” m³ som inte tolkas bra för webben när olika forumprogramvaror skall försöka medla.
Om man skriver på något gammalt forum som inte använder UTF-8 blir det förstås problem, men då är det något riktigt gammalt som borde uppdateras. Detta har inget med OS:et att göra. Det är bara extremt gamla versioner av Windows (Windows 95/98/ME och äldre) som inte har Unicode-stöd. Och för kvadrat- och kubiksymbolerna är "Windows Alt code" samma som Unicode-codepointen (ursäkta svengelskan, orkar aldrig kolla upp/hitta på svenska namn på sånt här) så de borde inte orsaka några problem.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Intressant i debatten är att följa olika länders användning av historiska resp, moderna enheter. Jag brukar nämna Australien som ett gott exempel på en ordentlig konvertering. Inget tjafs om traditioner där.

- byggritningar och konstruktioner enbart i millimeter.
- motoreffekt i kiloWatt, ej hästkraft
- energiproduktion i joule, ej kWh
Som i denna länk t ex?
https://www.aemo.com.au/Electricity/National-Electricity-Market-NEM/Data-dashboard
 
Magnus E K
Så länge vi använder timmar (och minuter) anser jag nog att kWh är en helt acceptabel (och praktisk) enhet.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Där ser man. Här står det i joule. Petajoule, närmar bestämt.
[länk]
"Electricity generation in Australia rose marginally in 2016–17 to 258 terawatt hours (929 petajoules)."

När man pratar om energi generellt så är vanligtvis joule att föredra, men om det endast är elenergi så blir det mycket enklare med kWh. Sen klarar de flesta att konvertera mellan enheterna med vetskapen att det är 3600 sekunder i en timme (1 kWh = 3,6 MJ).

Så länge ingen får för sig att börja använda MPGe i enbilstråden eller blandar alltför friskt med bokstäverna så bryr jag mig annars inte.
 
Jag retar mig mycket på att många kallar en maskingängad skruv för "bult", men inte så att jag måste påpeka det varenda gång jag ser det.
 
  • Gilla
roli och 4 till
  • Laddar…
Rickard.
mattiasp mattiasp skrev:
Jag retar mig mycket på att många kallar en maskingängad skruv för "bult", men inte så att jag måste påpeka det varenda gång jag ser det.
Detta kan jag helt ärligt inte förstå, riktiga bultar används inte speciellt ofta och kommer sällan på tal och ett välanvänt namn förkortas väsentligt och precis alla förstår vad man pratar om. Jag har aldrig haft svårt att förmedla vad jag menar med bultar i något sammanhang men det är många som inte vet vad en maskinskruv är.

Språk utvecklas, ger ingenting att streta mot även om det utvecklats av en okunskap/felaktighet (tycker jag).
 
Nu börjar vi nog närma oss "pudelns kärna"
- Är man expert på förbandsteknik #38 så tycker man att folk borde kunna skilja på skruv och bult.
- Själv är jag elingenjör i grunden och tycker det är märkligt att inte alla kan skilja på t ex effekt och energi. Speciellt när hela vår värld handlar om apparater som drivs av el.
Efter sig själv (be)dömer man andra.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En skillnad är att energi och effekt lärs ut i grundskolan. Korrekt benämning på förband är det nästan bara maskiningenjörer som lär sig.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
J Joh_81 skrev:
Du hör nog till de unika ja, men du har helt rätt. Och rätt ska vara rätt.

På ett matteprov i högstadiet fick vi en uppgift där man skulle räkna ut räntekostnad eller liknande, och ett givet värde var t.ex. 10 000 kkr. 99% av eleverna tolkade väl detta som en felskrivning och fick därför alltså poängavdrag, eftersom de hade fel med en faktor på 1000. :) (Jag klarade mig.)

Edit: Missade en punkt. ;)
Otroligt meningslöst prov, om poängen var att visa att man kan räkna på ränta. Det rätta sättet att hantera det som elev, är att skriva en not om varför man bortser ifrån det extra k:et. Det rätta sättet som lärare att hantera det är att de full poäng för sådana svar, och endast mindre avdrag för den typen av fel.

Om det är ett prov om enheter är saken givetvis helt annorlunda.

/ Ex-universitetslärare i matematik
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Jag tror jag hittills aldrig läst en tråd här där jag absolut inte förstått vad det handlar om trots felaktiga enheter. Folk gör så gott dom kan tror jag.

”Det är vanligare att det står milibit per sekund än megabit”, hur ofta tror du att någon har en fråga som faktiskt handlar om millibits? Känns som att man ganska enkelt kan lista ut vad för enhet personen försöker skriva. :)

Det är ett forum och man får ta det för vad det är tror jag.
 
om jag skriver en text och struntar i versaler i början på meningar är det också störande. trotts att det inte på något vis påverkar betydelsen. de som inte klarar av att skriva versaler i enheter lyckas alltid i början av meningar. jag skulle inte tycka att det var konstigt om jag fick ett påpekande om versaler om mina inlägg så ut så här. men enheter får tydligen inte påpekas när de är helt fel.
 
  • Haha
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
om jag skriver en text och struntar i versaler i början på meningar är det också störande. trotts att det inte på något vis påverkar betydelsen. de som inte klarar av att skriva versaler i enheter lyckas alltid i början av meningar. jag skulle inte tycka att det var konstigt om jag fick ett påpekande om versaler om mina inlägg så ut så här. men enheter får tydligen inte påpekas när de är helt fel.
Jag håller med dig fast ändå inte;) Ibland får man nog helt enkelt se förbi sånt och försöka läsa och förstå ändå. Det hjälper nog få att påpeka såna saker tror jag. Om personen visste det så skulle det ju blivit korrekt från början men ibland blir det inte så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.