Small world! :wow:
 
Hej. Har en etu20 med klockdel som inte funkar.likadant problem som du haft.
Hur byglade du om så att det gick att köra utan klockstyrningen. Och funkar övrigt då påslag och termostat.
 
Tjena uffe, svarar här istället via PM så ev. andra också får svar.

Eftersom jag inte är elektriker vill jag inte förevisa denna "fulkoppling". Dock kan jag säga att det är väldigt logiskt...om du följer kretsen så ser du hur strömmen går. Klockan är så att säga inlagd i en helt normal krets för paneler med endast av/på-, samt termostatvred. Du ska "bara" lossa rätt kablar framför klockan och bakom den samma för att sedan koppla ihop dem så fungerar panelen som en som saknar klockdelen.
 
Ska ta en titt .har just flyttat och bastun är nog kanske 20 -25 år men oanvänd så skulle vara kul och få igång den......
du har inga kopplingscema på din panel ?
Har sökt på alla möjliga sätt på nätet men får bara fram nya eller nyare paneler .
 
Just den här klockpanelen verkar vara lite ovanlig så jag har inte heller hittat något kopplingschema. Dock verkar normala inkopplingen vara samma på alla aggregat. Jag hade först ett "Sisu" och det hade samma märkning på kopplingsplinten som de Tylö jag hanterat.
 
Hello everybody,
I found this article on my search for a wiring diagram of a Tylö bastu TSU16. Does anybody of you have such a diagram? I find the panel really cool looking, but have no information on how to connect it. Of course I could start some experiments, but I want to make sure I don't destroy.
Furthermore I am looking for some information about a sauna oven Tylö typ 5. Anybody out there who can help me? Thanks.
best regards,
Konrad
 
Så ser den ut när den fungerar
 
  • Funktionell bastuaggregatets kontrollpanel med upplysta mätare och en röd indikeringslampa på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
G Gnutt skrev:
Så ser den ut när den fungerar
 
  • Äldre bastukontrollpanel med timräknare, temperaturreglering och kablage synligt i trähölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel och etikett för bastuaggregat med anvisningar för elektrisk koppling och spänningsindikatorer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Citat: Glöm ej att "jorda"

😅


Jag tror man använde citattecken annorlunda förr i tiden...
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Citat: Glöm ej att "jorda"

😅


Jag tror man använde citattecken annorlunda förr i tiden...
Tror du? Jag tror man gör så fortfarande med nya verb. För femton år sen kunde man nog skriva att man skulle ”googla” något, och för tre att man skulle ”blippa” ett kort.

Men det går nog ganska fort för ett sådant citatanvändande att betyda motsatsen, eller i alla fall att man fuskar med det.
 
En del verkar tro att det är ett sätt att markera emfas. En kompis bodde på studentkorridor med sopnedkast, där det satt en lapp:

'OBS: "Tryck" inte in påsen!'
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Lappen kanske var skriven av någon annan än vaktmästaren själv som uttalat det. Då är det ju korrekt förutom att det skulle varit en källhänvisning.
 
Har du fått ordning på din klocka ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.