Paxman skrev:
Jag har haft lite mailkontakt med en kille på Tylö sen jag började leta efter en alternativ panel till den gamla, men han nappade inte på senaste mailet om att min panel visade sig vara defekt...
Prova att få fram en person och ring...funkar 100 ggr bättre än mail...
 
C
När jag funderat på saken är jag rätt säker på att det var i en gammal mekanisk trappautomat från 70-talet jag sett motorn. Dock ingen aning om vad det var för fabrikat. :(

Ser ut som att LUX Clock Manufacturing Company använt samma motor:
http://www.ebay.co.uk/itm/Vintage-L...709?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item234c69b63d
Kan ju vara så att de även tillverkat motorn. De har tydligen även tillverkat urverk till spisar. De som finns på eBay är väl dock uteslutande för 110V kan man tänka sig.

Är det en inbyggd växellåda i motorn? Annars bestäms ju varvtalet på en synkronmotor av nätfrekvensen och antal poler i motorn, så det borde inte vara så svårt att hitta en annan motor med exakt samma varvtal. Å andra sidan har jag svårt att se vad som skulle orsaka att motorn skulle trassla. Antar att det är en permanentmagnetrotor och det bara är en enda statorlindning, så det borde vara svart/vitt. Har du provat att köra motorn bortkopplad från urverket?
 
Att den skulle "gå fel" är väl ganska otroligt. En synkronmotor brukar gå eller stå still.
I värsta fall får du ta bort motorn och räkna ut utväxlingen genom att för hand snurra axeln :eek:
Försök klura ut hur många varv utgående axel ( från växellådan) har, så kan det finnas en motor med växellåda, som passar direkt på utgången.
Leta upp en passande motor (kan bli jobbigt) och byta. Synkronmotorer har ju suttit i klockor och timers, där precision ( under lång tid) har varit av vikt, men troligen ersatts av enkla, billiga 32kHz kristallstyrda kretsar.
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Eller så kanske det finns reservdelar: [länk]
Tack! Vore ju nästan för enkelt...men jag har mailat säljaren om hon kan tänka sig att sälja endast panelen och i så fall om hon kan skicka den...inte fått svar ännu.
 
Jag håller tummarna :)
 
OT:

Jag blir så trött på vissa på Blocket! Jag fick snoka reda på kvinnans mobilnummer och messa henne...efter ett bra tag fick jag svaret att aggregatet och panelen redan var sålda...:mad:

Varför tar man inte omedelbart bort sin annons när man sålt sina prylar? Och varför svarar man inte när presumtiva köpare hör av sig...arrogant och respektlöst tycker jag att det är! Jag både säljer och köper mycket på bl a Blocket och jag är mycket noga med kommunikationen, det tillhör allmänt hyfs tycker jag!

OnT:

Jag är med andra ord tillbaka på ruta ett gällande min panel. Dock tror jag att bästa vägen att gå är att försöka hitta en reservdelspanel, det är nog svårt att få ordning på den jag har...
 
Surt!

Du får kolla på hemnet och gå på husvisningar ;)
 
Du menar att jag ska köpa ett hus med rätt typ av bastupanel, plocka panelen och sedan sälja huset igen...? :D
 
Ja, varför inte. Bara fantasin sätter begränsningarna :)
 
...det känns som att mitt "problem" har tagit sig lite för stora proportioner nu...bastun blir ju varm som den ska och jag har ju ändå inte speciellt stort behov av de funktioner en fungerande klocka ger...:rolleyes:
 
Men du kommer reta dig på det varje gång du ser manöverpanelen, lite så där som en metallflis som gör ont så fort man tar i något men inte går att få tag med pincett.... :p
 
Precis så är det ju...har man prylar så vill man ju att de ska fungera, även om man inte använder dem...annars stör man sig. Även om det skulle vara så att klockan i panelen låter så mycket att jag ändå vill koppla ur den, så skulle jag ju helst vilja att den fungerade...knepigt det där...

Nåja, jag håller ett slött öga på Blocket efter reservdelspanel så får vi se. Nästa projekt på agendan är att penselrenovera två Volvo Penta AQ270-drev för att säljas och konsolidera två AQ130-motorer till en, så bastupanelen hamnar lite i lägre ned i prioritet.

Tack för alla tips och idéer! (y)
 
Se där :)
Även jag ska roa(?) mig med AQ270-drev och tillhörande vattenskidbåt inför försäljning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.