Idag var förhoppningen att min strävan att uppgradera hårdvaran i vår bastu var över. Tidigare hade vi ett simpelt aggregat av märket "Sisu" som jag ville byta. Dels ville jag ha ett lite kraftigare aggregat, med vattenränna och en kontrollpanel med separat av/på-knapp så man kan ha favorittemperaturen konstant inställd istället för att försöka leta upp den varje gång. Sen vill gumman och jag ha ett gammalt aggregat från Tylö av rent nostalgiska skäl.

Steg ett i uppgraderingen togs för någon månad sedan då ett helt oanvänt (!) 8 kW Tylö aggregat från mitten på 80-talet hittades på Blocket, i samma kommun till och med! Detta hade en väldigt enkel kontrollpanel med bara ett vred, som dock fungerar utmärkt! Bastun blir varm på halva tiden från gamla aggregatet och tempinställningen är klart bättre.

Dock är fortfarande av/på-knappen saknad så jakten fortsatte efter en bättre kontrollpanel. Denna hittades igår i grannkommunen så jag köpte både aggregat (identiskt med det jag nyss köpt fast använt) och kontrollpanelen. Jag testkörde aggregatet med gamla kontrollpanelen för att kunna säga att aggregatet fungerar när det ska läggas ut på Blocket.

När detta var klart skruvade jag loss den gamla panelen och satte upp den nya. Jag kopplade in den precis som den gamla...kopplingsplintarna är identiska och uppmärkta på samma sätt så det var ju bara att skifta över kablarna.

Nu är problemet att aggregatet inte reagerar när jag slår på det. Kontrollpanelens lampa tänds men värmeelementen blir inte varma. Denna panel är avancerad på så sätt att den har klocka och vred för påslag samt ett annat avslag (se bilden). Jag gissar att något blivit vajsing på något av dessa eftersom jag är ganska säker på att jag kopplat in grejerna rätt. Säljaren sa att de inte använt bastun så länge de ägt huset men att han hade testat aggregatet innan han la ut det på Blocket. Kanske tog han bara den tända lampan som bevis för att den fungerade...

Är det någon som har en likadan panel som kan förklara lite hur den ska fungera? Vredet till höger förstår jag styr avstängningstid, alltså en nedräkningstimer så man inte glömmer stänga av bastun (eller om man tuppar av där inne så behöver man inte koka så länge). Vredet i mitten torde vara att man kan ställa in att bastun startar vid ett visst klockslag, alltså man vet att man kommer hem vid fem och ställer då in att bastun startar vid halv fem och är då lagom varm när man är hemma.

Det jag inte riktigt förstår är det vänstra vredet, alltså själva klockan. När jag vrider på vredet så flyttar sig bara den lilla vita visaren, de två röda rör sig inte. Jag får heller inte riktigt ihop logiken med de tre visarna och själva urtavlan. Det är ju dels en normal klockurtavla men också något som verkar vara en nedräkning. Hur ställer man de två röda visarna...och är de de som ska fungera som en normal klocka?

IMG_4120.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag misstänker att det är klockfunktionen som är boven här. Det är ju flera funktioner som måste klaffa för att släppa fram strömmen till aggregatet och om klockan inte fungerar som den ska så känns det som att inget kommer fungera.

Om någon sitter på en bruksanvisning till denna panel så vore det ju guld värt...antingen som pdf eller som inscannat!

Mvh
Fred

Ps Visst är det otroligt läcker design på denna panel?! Det är just därför vi vill ha gammalt hellre än nytt. Ds
 
Redigerat:
Den där påminner väldigt mycket om den panel som fanns i föräldrahemmet, om det inte tom. är precis likadan. Tyvärr har jag ingen input att ge dig, jag tror farsan aldrig använde klock och timerfunktionerna, utan det var alltid på eller av. Nostalgi dock, jag kommer ihåg när han byggde den i slutet av 70-talet...morsan sålde huset förra sommarn och jag saknar bastun!
 
Nostalgi är ordet...även jag växte upp med en likadan panel, fast den var inte den här "Delux"-modellen utan den hade bara de två metallrattarna. Hela delen med glaset och de tre vreden saknades, därför vet jag inte riktigt hur den ska fungera...:rolleyes:
 
Nu har jag fått information om hur panelen SKA fungera...tyvärr är min dock defekt (mer om det nedan).

Funktionen är som följer (om någon annan hamnar i min situation):

Vred 1 (det till vänster):

Elektromekanisk klocka som går hela tiden. Klockan ställs genom att man trycker in vredet så man kan vrida de röda visarna till korrekt klockslag. Den vita visaren är i princip en äggklocka. Den ställs in på önskad period, t ex 3 h, och när denna period har gått så plingar det till. Den har i övrigt ingen funktion på hur bastun beter sig.


Vred 2 (det i mitten):

Val av starttid. Här ställer man in vilket klockslag man vill att bastun ska starta. Vet man att man vill basta klockan 18 och att bastun tar 30 minuter att bli varm ställer man vredet mellan 5 och 6 så kommer bastun starta automatiskt när klockan blir halv sex.


Vred 3 (det högra):

Med detta väljer man hur länge bastun ska vara igång. Som jag skrev ovan, bra om man skulle tuppa av inne i bastun eller är lite glömsk så kan man vara säker på att bastun inte står och går timme efter timme.



Nå, hur mår då min panel? Jag plockade ur klockdelen från huvudpanelen och kunde då se hur urverket är konstruerat. Det är riktigt skön gammal mekanik och jag tror att mitt verk är lite slitet här och där. Elmotorn som driver verket verkar också lite svajig. Jag kunde dock få igång den genom att koppla 230 V direkt till motorns kablar men den låter inte så bra och den stannar av sig själv ibland. Jag tror också att det saknas en fjäder samt att det är lite glapp i axlar och annat. Jag har dock inte sett att det är något kugg som är slitet.

Så här ser det ut:

IMG_4124.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är vred 1 till höger i bild och man ser motorn i mitten med sina kablar och gula isolering.


IMG_4125.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på där det saknas en fjäder och äggklockans plingklocka.

Hur ska jag göra då? Jag har mailat några urmakare för att se ifall detta är något som kan fixas utan att det kostar skjortan vilket inte är så troligt. Kanske kan jag försöka hitta en fjäder och leta glapp för att få ordning på det själv men det är inte heller så troligt. Att hitta reservdelar skulle jag tro är omöjligt och är motorn för sliten är det ju helt kört. Hela systemet bygger på att klockan fungerar rätt, gör den inte det fungerar ingenting, och chansen är nog inte så stor att det går att fixa den.

Får jag nobben från alla urmakare så har jag ju dock inget att förlora på att försöka fixa klockan själv. Misslyckas jag är ju situationen oförändrad dvs klockpanelen får finnas där för att den är så snygg! Dock har jag lite svårt för saker som inte fungerar även om jag inte har behov av dem...

Jag har i nuläget gjort en bypass av klockdelen så att bastun går att använda som om det var en vanlig TS 16-panel (tillägget "U" i beteckningen på min panel är just klockdelen), vilket ju var huvudmålet för mig att byta panel som jag skrev i första inlägget. Ytterligare en aspekt är att jag tror att denna klocka låter en del även när den är frisk...och eftersom bastun är en del av det rum som används som gästrum så kanske det är bra att den inte funkar. Dock skulle jag ju kunna rycka säkringarna när gästrummet används...

EDIT:

Tänkte att jag skulle få in beteckningen Tylö TSU-16 (TSU 16 TSU16) för framtida googlare!
 
Redigerat:
C
Jag är säker på att jag sett en exakt likadan motor i något annat sammanhang, men kan inte för mitt liv komma på vart :(

Sökte runt lite grand och hittade den här sajten som verkar vara ett klockrent(!) ställe att fråga på om du vill ha reparations-/reservdelstips:
http://mb.nawcc.org/

P.s. verkligen råskön 70-talsretro på panelen.
 
Redigerat:
Släng ut innehållet och sätt en touchskärm kopplad till en Rasberry pi och en kontaktor istället för visarna :)
 
cpalm skrev:
Jag är säker på att jag sett en exakt likadan motor i något annat sammanhang, men kan inte för mitt liv komma på vart :(

Sökte runt lite grand och hittade den här sajten som verkar vara ett klockrent(!) ställe att fråga på om du vill ha reparations-/reservdelstips:
[länk]

P.s. verkligen råskön 70-talsretro på panelen.
Kommer du på var du sett den så bara måste du meddela mig var! :rolleyes: Jag tror att jag skulle ha förmågan att byta ut den om jag hittade en fungerande ersättningsmotor.

Bra site där...ska se ifall jag kan få lite tips där.

mexitegel skrev:
Släng ut innehållet och sätt en touchskärm kopplad till en Rasberry pi och en kontaktor istället för visarna :)
Bra idé...men du har verkligen missuppfattat vad jag tycker är viktigast med panelen...:D
 
Redigerat:
Paxman skrev:
Bra idé...men du har verkligen missuppfattat vad jag tycker är viktigast med panelen...:D
Det var väl att den saknade bluetooth?? :rolleyes:
 
O
mexitegel skrev:
Det var väl att den saknade bluetooth?? :rolleyes:
Jag trodde det var wifin som saknades...
Så bastun kan skicka status uppdateringar till fäjsbok :D
 
Nej, jag har tyvärr inga data alls...och det är ju extremt viktigt att motorn går med rätt rpm...annars lär ju inte klockan gå speciellt rätt. Det är lite därför jag inte känner att det är så jättestor idé att försöka få igång den gamla, går den inte i exakt rätt hastighet så kommer ju klockan dra sig hela tiden ändå.
 
Den där klockpanelen påminner mycket om den Husqvarna Regina spisarna hade under 70-talet.
 
Precis vad mina föräldrar sa när de såg den! Vi hade en Husqvarna Regina när jag växte upp men jag lade inte märke till den så mycket direkt...jag minns dock att morsan kunde ställa in så att maten var färdiglagad till när vi kom hem från pulkabacken...
 
Kolla med Tylö...finns säkert någon från den gamla stammen kvar där som bara blir glad för att hjälpa till... ;)
 
Jag har haft lite mailkontakt med en kille på Tylö sen jag började leta efter en alternativ panel till den gamla, men han nappade inte på senaste mailet om att min panel visade sig vara defekt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.