Status
Tråden går ej att kommentera.
J
optimum optimum skrev:
Jag förstår hur du menar.
Bäst hade varit om företaget fått lägga ned för då hade utsläppen minskat i Sverige.
Dock hade de blivit kraftigt högre i andra länder som hade övertagit vår marknadsandel.
Att folk blir arbetslösa här är uppenbarligen inget du bryr dig om. Inte heller om utsläppen ökar i andra länder.

Du kan själv minska förbrukningen. Stäng av datorn och värmen i huset. Någon extra tröja går nog hitta så du inte fryser.

Nästa steg blir investering i fler maskiner som är effektivare än konkurrenterna i låglöneländer där elen kommer från kolkraft (Kina) och då kan vi värma helt utan fjärrvärme.
Din jävel du kommer bara tjäna massa pengar på effektiviseringarna.. Sen kommer du åka runt med din dieselbil eller flyga upp pengarna medan vi duktiga sitter på våra kontor och sparar miljön med våra HP Pavillion.
 
  • Gilla
  • Haha
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
optimum
Produktion drivs med förnyelsebar el. Ja kostar lite lite mer men är klart värt det.
Givetvis ISO 14001 certifierade och släpper inte ut mer än det man gör på toaletten. Avfall är källsorterat och allt går till återvinning. De oljor och kemikalier vi använder är givetvis genomgångna och godkända.
Vi har egen källsortering där vi med toppmodern teknik separerar metallspån från skärolja där skäroljan sedan filtreras och går tillbaka till maskinerna igen och metallspånen går till nytt material som vi köper in igen.
Nej inte jag som äger företaget men gör vad jag kan för att det ska vara lönsamt och vi behåller jobben här i Sverige. Här kan vi se till att vi värnar om miljön. Det är ett sätt att leva hållbart.
Kan nämna att produkterna är klart bättre för miljön än konkurrenternas.

Vi ligger långt före många andra och ändå ska vi straffas med ökade skatter vilket ger högre kostnader och tuffare att behålla jobben här. Därför ogillar jag alla miljömuppar som vill att vi i Sverige ska straffas till döds. Vi ligger redan långt före andra och fortsätter givetvis framåt men låt bli att ge oss straff hela tiden.

OBS jag har inte gjort allt själv utan hela företaget hjälps åt för att vi ska ligga i topp.
Vi skapar hållbar produktion.

Jo jag försvarar svensk produktion. Den är på topp i förhållande till annan produktion. T.ex. Kina och USA där stor del av el kommer från kolkraft, där utsläpp får ske utan någon egentligen bryr sig.

Nå Dan_Johansson och BirgitS m.fl. vad gör ni som kan mäta sig med detta?
 
  • Gilla
tompas11 och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Produktion drivs med förnyelsebar el. Ja kostar lite lite mer men är klart värt det.
Givetvis ISO 14001 certifierade och släpper inte ut mer än det man gör på toaletten. Avfall är källsorterat och allt går till återvinning. De oljor och kemikalier vi använder är givetvis genomgångna och godkända.
Vi har egen källsortering där vi med toppmodern teknik separerar metallspån från skärolja där skäroljan sedan filtreras och går tillbaka till maskinerna igen och metallspånen går till nytt material som vi köper in igen.
Nej inte jag som äger företaget men gör vad jag kan för att det ska vara lönsamt och vi behåller jobben här i Sverige. Här kan vi se till att vi värnar om miljön. Det är ett sätt att leva hållbart.
Kan nämna att produkterna är klart bättre för miljön än konkurrenternas.

Vi ligger långt före många andra och ändå ska vi straffas med ökade skatter vilket ger högre kostnader och tuffare att behålla jobben här. Därför ogillar jag alla miljömuppar som vill att vi i Sverige ska straffas till döds. Vi ligger redan långt före andra och fortsätter givetvis framåt men låt bli att ge oss straff hela tiden.

OBS jag har inte gjort allt själv utan hela företaget hjälps åt för att vi ska ligga i topp.
Vi skapar hållbar produktion.

Jo jag försvarar svensk produktion. Den är på topp i förhållande till annan produktion. T.ex. Kina och USA där stor del av el kommer från kolkraft, där utsläpp får ske utan någon egentligen bryr sig.

Nå Dan_Johansson och BirgitS m.fl. vad gör ni som kan mäta sig med detta?
Jag kan inte minnas att jag nånstans hävdat att det skulle vara något dåligt med svensk produktion, och jag tror att du säkerligen drar ditt strå till stacken för att göra det så miljövänligt det går med aktieägarnas goda minne.

I övrigt väljer jag att inte mata trollet.
 
optimum optimum skrev:
Nå Dan_Johansson och BirgitS m.fl. vad gör ni som kan mäta sig med detta?
Det låter som du gjort i företaget många bra åtgärder för att minska resursanvändningen. Det är bra och det ska du ha alla tummar upp för! Grymt jobbat.

Däremot tänker jag att det inte finns någon stor mening att göra denna tråd till en organmätartävling där den som gjort mest och längst får högst poäng. De flesta i denna tråd som anser att klimatförändringarna är att ta på allvar har säkert börjat se över sina liv och sina utsläpp. Kanske kan man skapa en till tråd där man kan jämföra sig med varandra?
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
De svenska co2-utsläppen (även andra utsläpp) i Sverige är nästan bäst i klassen- världen över, vilket till stor del beror på kärnkraften och vattenkraften. Dessutom har vi en av de strängare lagstiftningarna avseende utsläpp till vatten, luft, materialhantering. I större städer är det fjärrvärme som oftast är miljövänligare, osv. Detta har ju som ni konstaterat att produktionsindustrin i många fall flyttat utomlands, då dels miljökraven är lägre och att det går att producera en vara betydligt billigare, samt att det är orimligt att kunna producera allt på alla platser. Hur ska vi lösa detta? Jag vet inte! Om alla länder, producenter, transportörer osv minimerar sina utsläpp (inte bara CO2) på samma sätt som nordeuropeiska länder gjort, kommer vi en bit på vägen. De territoriella (svenska) co2 utsläppen är enligt Naturvårdsverket ca 5,5 ton per person och år och fotavtrycket är princip lika stort. Forskare diskuterar av vi kan tillåta 2 ton per år o person, vilket är lika mycket som vår matvanor ger upphov till i snitt. Nu har vi ingen rådighet över de utsläpp som sker i Kina, Indien, osv..

Hur gör vi???
 
harry73
Nefrums Nefrums skrev:
, som random punkt skatter på ett beteende, typ flygandet
Det som egentligen ska göras är att flygbränsle ska beskattas som fordonsbränsle. Just nu slipper flyget väldigt mycket skatt, istället för att de punktbeskattas
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Sverige är nästan bäst i klassen- världen över, vilket till stor del beror på kärnkraften och vattenkraften.
Vi har även alla värmepumpar, luft, jord och bergvärmepumpar som drastiskt minska eneriåtgången för uppvärmning av villor och industrier.

Jag läste att fick Sverige inte tillgodoräkna sig denna resurs/energi-besparing. Vi måste minska våra utsläpp lika mycket som andra länder.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Jag förstår hur du menar.
Bäst hade varit om företaget fått lägga ned för då hade utsläppen minskat i Sverige.
Dock hade de blivit kraftigt högre i andra länder som hade övertagit vår marknadsandel.
Att folk blir arbetslösa här är uppenbarligen inget du bryr dig om. Inte heller om utsläppen ökar i andra länder.

Du kan själv minska förbrukningen. Stäng av datorn och värmen i huset. Någon extra tröja går nog hitta så du inte fryser.

Nästa steg blir investering i fler maskiner som är effektivare än konkurrenterna i låglöneländer där elen kommer från kolkraft (Kina) och då kan vi värma helt utan fjärrvärme.
Naturligtvis tycker jag att det är bra att du har sänkt energianvändningen på jobbet och att du vill behålla jobb i Sverige. Det jag hade invändningar mot var ditt sätt att resonera som om att en energibesparing på jobbet skulle innebära att du därmed hade gjort ditt och inte behövde tänka på miljön i ditt privatliv. medan jag tycker att man får tänka till hela tiden överallt för att minska ens avtryck undan för undan. Det räcker inte med att göra en bra sak ett år och sen vara nöjd med det utan hela tiden sträva efter att komma på sätt att bli bättre, både i jobbet och privat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
De svenska co2-utsläppen (även andra utsläpp) i Sverige är nästan bäst i klassen- världen över, vilket till stor del beror på kärnkraften och vattenkraften. Dessutom har vi en av de strängare lagstiftningarna avseende utsläpp till vatten, luft, materialhantering. I större städer är det fjärrvärme som oftast är miljövänligare, osv. Detta har ju som ni konstaterat att produktionsindustrin i många fall flyttat utomlands, då dels miljökraven är lägre och att det går att producera en vara betydligt billigare, samt att det är orimligt att kunna producera allt på alla platser. Hur ska vi lösa detta? Jag vet inte! Om alla länder, producenter, transportörer osv minimerar sina utsläpp (inte bara CO2) på samma sätt som nordeuropeiska länder gjort, kommer vi en bit på vägen. De territoriella (svenska) co2 utsläppen är enligt Naturvårdsverket ca 5,5 ton per person och år och fotavtrycket är princip lika stort. Forskare diskuterar av vi kan tillåta 2 ton per år o person, vilket är lika mycket som vår matvanor ger upphov till i snitt. Nu har vi ingen rådighet över de utsläpp som sker i Kina, Indien, osv..

Hur gör vi???
Europeiska företag flyttar arbetet till Kina och tvingar kineserna bygga ny industri och kolkraft för att förse den med ström. Sen hämtar vi hit dom färdiga konsumtionsvarorna och står med händerna i fickorna och visslar och pekar på våra låga utsläpp inom egna gränser. Sen pekar man finger på kineserna trots att största delen av de kinesiska utsläppen orsakas av Europas och USAs import därifrån.

Inte kan ju en modern europé överleva utan att ha en 80 tums 4K OLED TV producerad på kinesisk kolkraft.
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Visst är det intressant tanke. Kanske även vi människor skulle utvecklas vidare med ökad syrenivå.
Med ökad syrenivå borde vi människor förändra vårt sätt att andas till lite längre pauser mellan andetagen.
Troligen skulle syrenivån inte öka så dramatisk, nuvarande 21% i luft kanske skulle öka något.

Ja jag vet att vissa tycker säkert det låter idiotiskt men förklaring verkar saknas till vart allt kol fanns tidigare.
Klimatet kanske inte är ett hot utan en möjlighet.
Men så får man väl inte tänka.
Problemet med för hög syrenivå är att man då inte andas ut koldioxiden ordentligt. För hög koldioxidhalt är alltså för lungorna ett större problem än en låg syrehalt. Kroppen reglerar syreupptagningen efter hur mycket syre det finns tillgång till, så om syrehalten går ner produceras extra blodkroppar och tvärtom.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Kroppen reglerar syreupptagningen efter hur mycket syre det finns tillgång till, så om syrehalten går ner produceras extra blodkroppar och tvärtom.
Vilket i idrottssammanhang ibland med rätta kallas höghöjdsträning.
Dvs man åker ner till någon alpby med lågt lufttryck/syrgasnivå och tränar för att få upp hemoglobinhalten.
T.ex. Livigno, 1800 möh.
Liknar bloddoping lite grand :)
 
optimum
Som svar på tidigare inlägga.

Nej det är inga inlägg för att visa hur jäkla duktiga vi är.
Mina och vårt företags åtgärder för miljön är endast ett exempel på att vi i Sverige redan bryr oss om miljö och energihushållning. Långt mer än många andra länder så därför borde vi redan nu visa vägen för andra men så är det knappast.

Andra länder bryr sig inte om vad vi gör för miljön vilket vissa tror. Därför anser jag att visst ska vi fortsätta men ge katten i straffa allt i Sverige för det gör bara att kostnaderna skenar iväg och produktionen hamnar i andra länder där miljön står långt ned på listan över vad man bryr sig om.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Som svar på tidigare inlägga.

Nej det är inga inlägg för att visa hur jäkla duktiga vi är.
Mina och vårt företags åtgärder för miljön är endast ett exempel på att vi i Sverige redan bryr oss om miljö och energihushållning. Långt mer än många andra länder så därför borde vi redan nu visa vägen för andra men så är det knappast.

Andra länder bryr sig inte om vad vi gör för miljön vilket vissa tror. Därför anser jag att visst ska vi fortsätta men ge katten i straffa allt i Sverige för det gör bara att kostnaderna skenar iväg och produktionen hamnar i andra länder där miljön står långt ned på listan över vad man bryr sig om.
Jag vill inte vara petig, men du har inte berättat om vad du gjort ...

"2. mera finns men den här ovan överträffar flertalet på detta forumet.
3. ja det finns mer, även privat
4. och ännu mer"
 
Klimatångest? Nej det har jag inte men jag kan emellanåt känna lite ångest över att jag bidrar för lite till de globala utsläppen av koldioxid eftersom det trots allt är livets gas.

Jag menar att varje år köra 200-250 mil med bilen, som jag gör, lämnar alldeles för lågt koldioxidavtryck. Och att bilen dessutom är 31 år gammal och faktiskt är den nyaste bil jag någonsin ägt, gör ju inte saken bättre. Men flyger gör jag väl i alla fall? Tja sist jag satt i ett flygplan var 1973 och det var inrikes, minns knappt hur det var faktiskt. TV då? Jodå jag äger en gammal 32 tums TV som jag fått, men den har varit avstängd sedan september 2018. Ja men gräsklippare då? Mmm äger två av modell äldre som jag fick för de var trasiga. Reparerades och funkar nu klanderfritt, dock har jag aldrig köpt någon gräsklippare. Men vitvaror har jag väl köpt? Jovisst men knappast nyligen, tvättmaskinen är 28 år, kylskåpet fyller 30 i år precis som spisen. Frysskåpet är 45+. Diskmaskin finns ej, allt handdiskas. Uppvärmningen av huset ombesörjs av två luftvärmepumpar, som får sin el från 100 % förnybar energi. Nej jag måste nog lägga om mina levnadsvanor. Med detta låga koldioxidavtryck så lär ju inte temperaturen stiga, den riskerar tvärtom att sjunka och det skulle ge mig verklig klimatångest.
 
  • Gilla
andersda och 1 till
  • Laddar…
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag vill inte vara petig, men du har inte berättat om vad du gjort ...

"2. mera finns men den här ovan överträffar flertalet på detta forumet.
3. ja det finns mer, även privat
4. och ännu mer"
Lär dig läsa innantill. På företaget har jag och vi gjort....

Privat
Behöver inte lista mitt liv här.
Du litar uppenbarligen inte på folk. Tråkig inställning. Där har du något att jobba på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.