Status
Tråden går ej att kommentera.
optimum optimum skrev:
Vore bra om alla klimatalarmister åkte iväg och påverkade där det ger någon effekt.
Alla behöver ju inte påverka hela världen, men den världsomspännande och helt unika skolstrejken i mitten på mars, har ju faktiskt förutsättningar att få politiker och allmänhet i många länder att tänka till en extra gång.
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Alla behöver ju inte påverka hela världen, men den världsomspännande och helt unika skolstrejken i mitten på mars, har ju faktiskt förutsättningar att få politiker och allmänhet i många länder att tänka till en extra gång.
Ja det kanske leder till lite mer meningslös symbolpolitik, som random punkt skatter på ett beteende, typ flygandet.
Att göra nåt som verkligen skulle få effect, typ en rak koldioxid skatt är alldeles för politiskt jobbigt, så det kommer inte hända.
 
optimum
useless useless skrev:
Så, bara för att din insats har så liten betydelse i sammanhanget så behöver du inte göra något?
Vem ska börja då?
Om jag redan gör en hel del både privat och via arbetet.
Jag har börjat och förväntar mig att andra ska göra det också.
Så varför ska jag plågas ytterligare när jag redan ligger på en bra nivå?
 
  • Gilla
tompas11
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Om jag redan gör en hel del både privat och via arbetet.
Bra!

optimum optimum skrev:
Så varför ska jag plågas ytterligare när jag redan ligger på en bra nivå?
Hur bedömer du att du ligger på en bra nivå och vad menar du med en bra nivå?
När det gäller jordens resurser så gör väl en genomsnittlig svensk av med 4 gånger så mycket resurser som jorden klarar av i längden. Alla behöver dra sitt strå till stacken så mycket det bara går.
 
  • Gilla
Real7 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Om jag redan gör en hel del både privat och via arbetet.
Jag har börjat och förväntar mig att andra ska göra det också.
Så varför ska jag plågas ytterligare när jag redan ligger på en bra nivå?
"bra nivå" ? Jämfört med vem?
 
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"bra nivå" ? Jämfört med vem?
Dig
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Dig
Tja, det är ju relativt troligt, jag är ju också en sån där I-landsmänniska, så man behöver ju inte ha överdrivet många hjärnceller för att anta att jag ligger närmare 4 förbrukade jordklot, än ett ...

Beskriv gärna vilka förändringar du gjort!
 
R
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det är ju relativt troligt, jag är ju också en sån där I-landsmänniska, så man behöver ju inte ha överdrivet många hjärnceller för att anta att jag ligger närmare 4 förbrukade jordklot, än ett ...

Beskriv gärna vilka förändringar du gjort!
Ersatt toapappret med en borste.
Så var det i vip lounge bangalore airport 1999.

Det finns egetligen hur mycket som helst att göra om man vill.
 
Redigerat:
optimum
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det är ju relativt troligt, jag är ju också en sån där I-landsmänniska, så man behöver ju inte ha överdrivet många hjärnceller för att anta att jag ligger närmare 4 förbrukade jordklot, än ett ...

Beskriv gärna vilka förändringar du gjort!
1. Halverat företagets uppvärmningsbehov som var med koldioxidutsläpp (fjärrvärme) genom återvinning av värme från våra maskiner via värmepump. Företag med fler än 300 anställda och en hel del produktion.
2. mera finns men den här ovan överträffar flertalet på detta forumet.
3. ja det finns mer, även privat
4. och ännu mer

Nöjd?
Någon jävel fick mig att välja en dieselbil för det skulle vara bra med minskade utsläpp. Nu klassas det som skit och skatten ökat samt restvärdet sjunkit som en gråsten i havet.

Nej jag har ingen jäkla brun soptunna för matrester. Sådana är ett bevis på misslyckande. Vi slänger inte mat för ev. överbliven mat blir matlådor till kommande dagar. Det lilla som blir rester när man skalar lök och rensar paprika räcker inte ens att driva lastbilen som åker runt och tömmer dessa stinkande bruna misslyckanden.

Jo jag bryr mig om miljön.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Nöjd?
Nej, inte nöjd. Det är en besparing företaget gjorde, inte du privat.
Sedan ska man vända på det. Det handlar pm alla saker där du lämnar en besparingsmöjlighet outnyttjad.

Mina största synder är pendlingen till jobbet (6 mil om dagen) och husets uppvärmning. Jag valde att inte byta kompressor i FLVP och kör nu elpannedrift.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
1. Halverat företagets uppvärmningsbehov som var med koldioxidutsläpp (fjärrvärme) genom återvinning av värme från våra maskiner via värmepump. Företag med fler än 300 anställda och en hel del produktion.
2. mera finns men den här ovan överträffar flertalet på detta forumet.
3. ja det finns mer, även privat
4. och ännu mer

Nöjd?
Någon jävel fick mig att välja en dieselbil för det skulle vara bra med minskade utsläpp. Nu klassas det som skit och skatten ökat samt restvärdet sjunkit som en gråsten i havet.

Nej jag har ingen jäkla brun soptunna för matrester. Sådana är ett bevis på misslyckande. Vi slänger inte mat för ev. överbliven mat blir matlådor till kommande dagar. Det lilla som blir rester när man skalar lök och rensar paprika räcker inte ens att driva lastbilen som åker runt och tömmer dessa stinkande bruna misslyckanden.

Jo jag bryr mig om miljön.
1. Fast det ska ju då fördelas på fler än 300 personer eftersom det är så många som orsakat utsläppen. Själv jobbar jag på kontor (fjärrvärme plus frånluftsvärmepump) med en dator, som många i Sverige, så jag har ju redan väldigt liten energiförbrukning i jobbet, dvs. inte lätt att minska då, men datorerna blir ju bara strömsnålare med åren.

När det gäller matrester och att driva lastbilen så beror det ju på om lastbilen i alla fall åker förbi dig eller inte. Ni kan ju ha en hushållskompost så får ni närings- och humusrik jord till trädgården, det hade jag när jag bodde i hus så jag slapp att köpa gödsel till bärbuskar, rabarber och jordgubbar.
 
J
Jag tycker ni kunde grattat optimum för att han genom ett beslut minskat utsläpp från ett företag i storleksordningen 300 personer, men si det gick inte för det sparade man pengar på, eller det skulle delas på 300 personer för att inte bli för bra att skryta med. Det är väl just det som det ska vara incitament för, ekonomi. Gemene man har oftast inte möjlighet eller lust att tänka med mer än plånboken. Jag lyfter på hatten för detta även om jag inte nödvändigtvis delar optimums alla åsikter. Låt oss säga att man minskade Sveriges utsläpp med 50%, är inte det tillräckligt för det ska delas på 9 miljoner eller hur många vi nu är? Det blir lite löjligt när man inte kan gillar eller uppmuntra ett inlägg eller åsikt beroende på vem det kommer ifrån. Lite som när politiker talar tyvärr.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
1. Halverat företagets uppvärmningsbehov som var med koldioxidutsläpp (fjärrvärme) genom återvinning av värme från våra maskiner via värmepump. Företag med fler än 300 anställda och en hel del produktion.
2. mera finns men den här ovan överträffar flertalet på detta forumet.
3. ja det finns mer, även privat
4. och ännu mer

Nöjd?
Någon jävel fick mig att välja en dieselbil för det skulle vara bra med minskade utsläpp. Nu klassas det som skit och skatten ökat samt restvärdet sjunkit som en gråsten i havet.

Nej jag har ingen jäkla brun soptunna för matrester. Sådana är ett bevis på misslyckande. Vi slänger inte mat för ev. överbliven mat blir matlådor till kommande dagar. Det lilla som blir rester när man skalar lök och rensar paprika räcker inte ens att driva lastbilen som åker runt och tömmer dessa stinkande bruna misslyckanden.

Jo jag bryr mig om miljön.
Tycker jag känner igen din argumentation (eller ska jag säga avsaknad av argument) från en tidigare tråd.....:thinking:

Det du har gjort är alltså att du ordnat nån form av värmeåtervinning från maskiner på ditt jobb.

Och utöver det så komposterar du inte.

Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna jämföra det med mitt eget avtryck på miljön ....
 
BirgitS BirgitS skrev:
1. Fast det ska ju då fördelas på fler än 300 personer eftersom det är så många som orsakat utsläppen. Själv jobbar jag på kontor (fjärrvärme plus frånluftsvärmepump) med en dator, som många i Sverige, så jag har ju redan väldigt liten energiförbrukning i jobbet, dvs. inte lätt att minska då, men datorerna blir ju bara strömsnålare med åren.

När det gäller matrester och att driva lastbilen så beror det ju på om lastbilen i alla fall åker förbi dig eller inte. Ni kan ju ha en hushållskompost så får ni närings- och humusrik jord till trädgården, det hade jag när jag bodde i hus så jag slapp att köpa gödsel till bärbuskar, rabarber och jordgubbar.
Så du sitter framför en dator och är miljövänlig?
Utläppen skall inte läggas på stålverksarbetaren och den som sitter framför en dator och betalar ut lönen slippa.
Utsläpp delat på personal och utan någon som skickar varan så är säljaren värd noll.

Angåden ditt svar till Optumum:
Men sparka 250, flytta produktionen till Kina och behålla 50 som administrativ personal.
Ger förmodligen bra siffror men utsläppen flyttar utanför landsgränsen där vi inte ser eländet och det tiodubblas.
I love the smell of brunkol in the morning!
Förmodligen ger det bättre lönsamhet och folk här får gå hemma och påta i trädgården på A-kassa istället för att stå på ett verkstadsgolv.
Happy life!
Men det finns ett problem och det är att landet Sverige måste genom export/import dra in pengar och sysselsätta alla som bor här samt få en balans mellan överlevnad och miljö. Och vi är galet bra på miljöbiten men kan såklart bli bättre.
Det fungerar inte att alla skall ha bidrag för elbilar, elcyklar, solceller, solvärme, jordvärme, sparkcyklar om ingen drar in pengar till landet Sverige.

Låt oss säga att alla slutade åka bil i morgon.
På måndag så har vi gått minus 500 miljoner i skatteintäkter på bara fyra dagar och utbyggnaden av kommunala färdmedel ökat med det femdubbla.
Bilismen bidrar med 40 miljader som per år som stoppas in i statskassan för att finasiera lokaltrafik, elcyklar, solceller och en massa mer som sjukvård och skolor.
Vi skulle ju redan idag kunna besluta att diesel och bensinbilar skall ersättas med lådcyklar, cykelbud och kräva att allt skall odlas lokat.


Det är inget illa menat men frustrationen måste väl få utlopp någonstan :)
 
  • Gilla
tompas11 och 3 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
1. Fast det ska ju då fördelas på fler än 300 personer eftersom det är så många som orsakat utsläppen. Själv jobbar jag på kontor (fjärrvärme plus frånluftsvärmepump) med en dator, som många i Sverige, så jag har ju redan väldigt liten energiförbrukning i jobbet, dvs. inte lätt att minska då, men datorerna blir ju bara strömsnålare med åren.

När det gäller matrester och att driva lastbilen så beror det ju på om lastbilen i alla fall åker förbi dig eller inte. Ni kan ju ha en hushållskompost så får ni närings- och humusrik jord till trädgården, det hade jag när jag bodde i hus så jag slapp att köpa gödsel till bärbuskar, rabarber och jordgubbar.
Jag förstår hur du menar.
Bäst hade varit om företaget fått lägga ned för då hade utsläppen minskat i Sverige.
Dock hade de blivit kraftigt högre i andra länder som hade övertagit vår marknadsandel.
Att folk blir arbetslösa här är uppenbarligen inget du bryr dig om. Inte heller om utsläppen ökar i andra länder.

Du kan själv minska förbrukningen. Stäng av datorn och värmen i huset. Någon extra tröja går nog hitta så du inte fryser.

Nästa steg blir investering i fler maskiner som är effektivare än konkurrenterna i låglöneländer där elen kommer från kolkraft (Kina) och då kan vi värma helt utan fjärrvärme.
 
  • Gilla
tompas11 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.