Status
Tråden går ej att kommentera.
T Thomas_Blekinge skrev:
Hej, jag känner väl till ebb/flod från norra Tyskland och håller med om att Östersjöns vattenståndsskillnader inte kan jämföras. Jag tror att Nordsjöländerna jobbar med att höja dejk-kronan för att möta framtida högre flodnivåer. Nederländerna är ju världsledande vad gäller byggandet av skyddsvallar mot havet och troligen kommer denna kunskap att behövas i Sverige med framöver.
Finns faktiskt ingenting som tyder på att kunskapen att bygga skyddsvallar skulle behövas i Sverige framöver. Det existerar som sagt inga data som tyder på en accelererande ökning av havsnivåerna förutom skrämselpropagandan från klimatalarmister och media.
 
R
tompas11 tompas11 skrev:
Finns faktiskt ingenting som tyder på att kunskapen att bygga skyddsvallar skulle behövas i Sverige framöver. Det existerar som sagt inga data som tyder på en accelererande ökning av havsnivåerna förutom skrämselpropagandan från klimatalarmister och media.
I vilket fall kommer det inte vara vårat problem ;)
 
R RapidSledge skrev:
I vilket fall kommer det inte vara vårat problem ;)
Och inte någon annans heller vill jag tillägga med hänvisning till de data som finns tillgängliga.
 
SMHI har i åratal hävdat att klimatförändringarna leder till ökad extrem nederbörd och tittar man på deras statistik över perioden 1961-2010 så ser man klart hur extrem nederbörd ökat över tiden. Nu har dock SMHI publicerat statistik över extrem nederbörd perioden 2011-2018 och då är vi plötsligt nere på i stort sett samma nivå som under perioden 1941-1950. Så var det med korrelationen extrem nederbörd och klimatförändring...
https://www.smhi.se/klimat/klimatet.../klimatindikator-extrem-arealnederbord-1.3970
 
tompas11 tompas11 skrev:
Finns faktiskt ingenting som tyder på att kunskapen att bygga skyddsvallar skulle behövas i Sverige framöver. Det existerar som sagt inga data som tyder på en accelererande ökning av havsnivåerna förutom skrämselpropagandan från klimatalarmister och media.
Särskilt inte med tanke på landhöjningen som större delen av Sverige har.
 
kashieda kashieda skrev:
Jag tycker det vore vettigt att förbjuda det mesta av inrikesflyget NÄR (om) det finns snabbtåg mellan flygplatsstäderna som funkar.

Att förbjuda utan alternativ känns inte vettigt.

Alltså: bygg ut järnvägen ordentligt, nu. Snabbspår ger kortare restid på längre sträckor och befriar "långsambanorna" för kortresor och gods.
Så du menar att vi under 20-30 år ska lägga en ohygglig massa pengar på att bygga snabbtåg.

Det kommer kosta massor med miljarder och inkludera stora koldioxid utsläpp. Efter att vi byggt tågen så kommer man behöva använda dom i många år innan dom är 'bättre än' flyget i form av ackumulerade koldioxid utsläpp. Och i slutändan få något som fatiskt har ganska moderat kapacitet i form av antal resenärer per timme. (Snabb)Tåg är rätt värdelösa iom att dom inte kan stanna snabbt eller väja det gör att man får en ganska låg beläggning på rälsen om man samtidigt vill ha det säkert.

Samtidigt kommer flyget att utvecklas och hela tiden sänka sina utsläpp, dom första batteriplanen är redan på gång. Flygen lär vara mycket mer koldioxid snåla när snabbtågen väl är redo.

För mig är det långt ifrån självklart att man ens ska satsa på snabbtåg.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Läser att Greenpeace medgrundare Patrick Moore anser att global uppvärmning och att klimatförändringarna är orsakade av människan är cyniska intriger. Patrick säger bl.a. att citat: "Rädsla har använts genom hela historien för att få kontroll över människors sinnen, plånböcker och allt annat, och klimatkatastrofen är en renodlad skrämselkampanj — rädsla och skuld — du intalas att vara rädd för att du orsakar dina barns död därför att du kör dem i din SUV och släpper ut koldioxid i atmosfären och du ska känna skuld för att du gör det. Det finns inga starkare påverkansfaktorer än dessa två."

Kan nog instämma i detta att rädsla används och använts för att få kontroll över människor. För länge sedan så var jag faktiskt själv medlem i just Greenpeace, dock avsade jag mig mitt medlemskap när de började gulla med sälar och inte brydde sig om den hotade laxstammen i Östersjön, som var nära utrotning på grund av rovfiske, främst vi älvmynningarna i Sverige.

Folkomröstningen om kärnkraft som vi genomförde 1980 deltog jag i och röstade då på linje 3, vilket innebar att man skulle avveckla kärnkraften snarast. Detta är något som jag djupt ångrar i dag. Får väl skylla det på ungdomligt oförstånd eller? Nä jag var förstås indoktrinerad via media och saknade reella kunskaper, kunskaper jag förstås kunnat erhålla om jag bemödat mig att söka dem. I dag är det definitivt lättare genom Internet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
För länge sedan så var jag faktiskt själv medlem i just Greenpeace
Det där undrar jag verkligen! Möjligen har du skänkt lite pengar.
Även jag har i min ungdom donerat pengar till Greenpeace, men aldrig varit medlem.
Det är en sluten organisation med full intern kontroll, och det går inte att anmäla sig som medlem och betala en medlemsavgift, och därigenom bli medlem. Men inga medlemsmöten som man kan gå på, rösta på styrelse osv.
 
A andersda skrev:
Så du menar att vi under 20-30 år ska lägga en ohygglig massa pengar på att bygga snabbtåg.
Och jag undrar varför kommunal- och landstingspolitiker, riksdagsmän, EU-parlamentariker och alla andra godhetstörstande representanter för våra olika folk måste resa så mycket!
I dessa dagar, när hela världen håller på att "digitaliseras" kan man ju ordna möten på distans.
Det gör ju varenda människa numera, som sitter och umgås med familj och vänner via Skype.

Varför åkte nyligen 30.000 delegater till Polen för något meningslöst klimatmöte som ändå inte leder till någonting?
Har de inte kameror och skärmar och fiber och bredband och Internet och... i sina sammanträdsrum där hemma?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där undrar jag verkligen! Möjligen har du skänkt lite pengar.
Även jag har i min ungdom donerat pengar till Greenpeace, men aldrig varit medlem.
Det är en sluten organisation med full intern kontroll, och det går inte att anmäla sig som medlem och betala en medlemsavgift, och därigenom bli medlem. Men inga medlemsmöten som man kan gå på, rösta på styrelse osv.
Ja jag var faktiskt medlem och hör och häpna donerade även pengar! Ung och dum. Precis som om inte det var det värsta, jag har dessutom röstat på V...
 
  • Wow
optimum
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
För er som är modiga och vågar läsa "alternativmedia", finns en artikel här:
[länk]
Man behöver nog inte vara modig för att läsa alternativ media. Jo förresten, det kanske man måste vara för att behålla sitt kneg och sina surt förvärvade slantar, som inte pappa staten lägger beslag på om man inte passar sig. Jag för min del har knegat klart och känner mig bekväm med att läsa och ta del av vad alternativ media förmedlar. PK-media har jag lagt åt sidan, jag behöver ingen mer indoktrinering än vad som redan åsamkat mig skada. Nu gäller det att reparera det som skadats och komma ut ny och fräsch med ett skärpt sinne och ett realistiskt tänkande.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och jag undrar varför kommunal- och landstingspolitiker, riksdagsmän, EU-parlamentariker och alla andra godhetstörstande representanter för våra olika folk måste resa så mycket!
I dessa dagar, när hela världen håller på att "digitaliseras" kan man ju ordna möten på distans.
Det gör ju varenda människa numera, som sitter och umgås med familj och vänner via Skype.

Varför åkte nyligen 30.000 delegater till Polen för något meningslöst klimatmöte som ändå inte leder till någonting?
Har de inte kameror och skärmar och fiber och bredband och Internet och... i sina sammanträdsrum där hemma?
Men KnockOnWood du vet väl vad det handlar om eller? Mingel och rusdrycker kan ju inte kameror, skärmar, fiber, bredband eller Gud vet vad överträffa när det gäller. Har du aldrig minglat? :)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Det där undrar jag verkligen! Möjligen har du skänkt lite pengar.
Även jag har i min ungdom donerat pengar till Greenpeace, men aldrig varit medlem.
Det är en sluten organisation med full intern kontroll, och det går inte att anmäla sig som medlem och betala en medlemsavgift, och därigenom bli medlem. Men inga medlemsmöten som man kan gå på, rösta på styrelse osv.
Mittåt, när jag tänker efter riktigt ordentligt så var jag nog bara en passiv medlem som skänkte pengar. Ingen reell medlem så jag ger dig rätt där.
 
optimum
Varför ska vi tvinga Sverige tillbaka till 1800-talet när de stora utsläppsländerna inte bryr sig?
Kan någon ange vad USA, Kina och Ryssland gör. Har de lagt kraftiga skatter på bensin och diesel för att minska utsläppen av CO2 ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.