Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S sunqan skrev:
En person som släcker en 3w led för natten gör ingen skillnad. Men om denne är en av två miljarder som gör det är den gemensamma insatsen märkbar.
Samma sak med sveriges insats - om sverige går i bräschen och visar att med skattehöjningar faktiskt påverkar utsläppen utan att man drar på sig massarbetslöshet och svält, då är det fler länder som törs gå den vägen.
Sen kan man ju hoppas att skatteintäkterna går till både investeringar i miljövänliga alternativ, och till investeringar i vårt allmänna välstånd.
Jaha och hur påverkar detta klimatet?
Investera i miljövänliga alternativ och vårt allmänna välstånd påverkar inte klimatet ett dyft.
Vi kan släcka ner hela Sverige utan att klimatet påverkas.
Varför är det så svårt att förstå att det vi gör i Sverige inte gör någon skillnad för klimatet?

Koldioxidhalten i atmosfären.
Vilken nivå är den idealiska? Som nu ca 400 ppm eller kanske 300 ppm?
Hur påverkas klimatet vid en koldioxidnivå om 300 ppm?
Sjunker den globala temperaturen? Om så är fallet, hur mycket sjunker temperaturen?
Detta är frågor som jag inte hittar något svar på, men som högst adekvata att känna till.
Vi kan ju inte arbeta för att sänka koldioxidnivån om vi inte vet vad detta leder till.
Vad händer med den globala temperaturen om vi lyckas sänka koldioxidhalten för mycket?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Jaha och hur påverkar detta klimatet?
Investera i miljövänliga alternativ och vårt allmänna välstånd påverkar inte klimatet ett dyft.
Vi kan släcka ner hela Sverige utan att klimatet påverkas.
Varför är det så svårt att förstå att det vi gör i Sverige inte gör någon skillnad för klimatet?

Koldioxidhalten i atmosfären.
Vilken nivå är den idealiska? Som nu ca 400 ppm eller kanske 300 ppm?
Hur påverkas klimatet vid en koldioxidnivå om 300 ppm?
Sjunker den globala temperaturen? Om så är fallet, hur mycket sjunker temperaturen?
Detta är frågor som jag inte hittar något svar på, men som högst adekvata att känna till.
Vi kan ju inte arbeta för att sänka koldioxidnivån om vi inte vet vad detta leder till.
Vad händer med den globala temperaturen om vi lyckas sänka koldioxidhalten för mycket?
Med det argumentet kan vi släppa ut två-tre-fyra gånger så mycket som nu, för 4 gånger 0 är ändå 0...

"Bäst" nivå för att ha ungefär samma klimat som för hundra år sedan är troligen den som var för hundra år sedan.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Med det argumentet kan vi släppa ut två-tre-fyra gånger så mycket som nu, för 4 gånger 0 är ändå 0...

"Bäst" nivå för att ha ungefär samma klimat som för hundra år sedan är troligen den som var för hundra år sedan.
Men snälla nån lär dig att göra skillnad på miljö och klimat!
 
tompas11 tompas11 skrev:
Men snälla nån lär dig att göra skillnad på miljö och klimat!
Vill vi ha ungefär samma KLIMAT som för hundra år sedan, bör vi ha ungefär samma nivå av växthusgaser som då. Frågor på det? Om vi ska ha samma nivå som då gäller negativa utsläpp ett bra tag framöver.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vissa tror faktiskt att om vi sänker landets utsläpp av koldioxid med 2 promille, vilket är Sveriges totala utsläpp av koldioxid sett i ett globalt perspektiv, så kommer detta att påverka klimatet i så mån att temperaturen inte stiger. Lever man i den tron så är man kraftigt felinformerad. Återigen, varför är det så svårt att förstå att det vi gör i Sverige för att sänka landets utsläpp av koldioxid inte gör någon skillnad för klimatet?

Sedan finns det andra åtgärder som kan och bör göras för att förbättra miljön, men det är en annan fråga som måhända bör få en egen tråd.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
A
Det där är ett dumt sätt att tänka, att det inte spelar någon roll vad en själv gör eftersom det är så lite i sammanhanget.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Vill vi ha ungefär samma KLIMAT som för hundra år sedan, bör vi ha ungefär samma nivå av växthusgaser som då. Frågor på det? Om vi ska ha samma nivå som då gäller negativa utsläpp ett bra tag framöver.
Ja det är frågan. Vill vi ha det betydligt kallare med avsevärt sämre skördar, som för hundra år sedan? Det är betydligt fler munnar att mätta idag än för hundra år sedan och sämre skördar lär inte göra situationen bättre. Lägre temperatur innebär också att betydligt mer elenergi krävs för enbart uppvärmning av våra bostäder. Är det dit vi ska sträva?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Det där är ett dumt sätt att tänka, att det inte spelar någon roll vad en själv gör eftersom det är så lite i sammanhanget.
Det handlar inte om ett sätt att tänka, det handlar om fakta. Två promille mindre koldioxid i atmosfären gör ingen skillnad på det globala klimatet.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
A
Du missar poängen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eftersom jag inte har barn och aldrig kommer att få några, kan jag i yttersta likgiltighet ge fullkomligt fan i allt som har med min påverkan på miljön/klimatet att göra.

Jag behöver inte bekymra mig om huruvida mina barnbarn kan andas frisk luft eller bada i rent vatten eller om vissa livsmedel inte längre duger som föda.
Jag kan rent ut sagt helt enkelt bortse från hur många djur- och växtarter som dör ut per vecka för det påverkar inte mig!

För jag kommer inte att finnas kvar när allt skiter sig. Om senast trettio år är jag borta och då får andra ta hand om skiten vi ställde till med. Jippie!!!
Vem fan bryr sig??? Eller...

Nope. Försöker göra det jag kan för att ställa saker och ting till rätta, för planetens skull. Som jag ser det är människan den enda arten som kan dö ut utan att det är negativt för andra arter eller planeten. Därav...

Så förvånad över alla klimatförnekare man stöter på som har barn. Att inte vara beredd att ändra sin livsstil för sina barn eller barnbarn är ofattbart. Hur kan man vara så säker? Hur kan man vara beredd att satsa så högt?

Tror inte man kan skylla det på okunskap.
//Ronnie
 
  • Gilla
Anna_H och 8 till
  • Laddar…
J
Erik_Hansson skrev:
Du missar poängen.
Förklara gärna
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J
P Pysslarn skrev:
Eftersom jag inte har barn och aldrig kommer att få några, kan jag i yttersta likgiltighet ge fullkomligt fan i allt som har med min påverkan på miljön/klimatet att göra.

Jag behöver inte bekymra mig om huruvida mina barnbarn kan andas frisk luft eller bada i rent vatten eller om vissa livsmedel inte längre duger som föda.
Jag kan rent ut sagt helt enkelt bortse från hur många djur- och växtarter som dör ut per vecka för det påverkar inte mig!

För jag kommer inte att finnas kvar när allt skiter sig. Om senast trettio år är jag borta och då får andra ta hand om skiten vi ställde till med. Jippie!!!
Vem fan bryr sig??? Eller...

Nope. Försöker göra det jag kan för att ställa saker och ting till rätta, för planetens skull. Som jag ser det är människan den enda arten som kan dö ut utan att det är negativt för andra arter eller planeten. Därav...

Så förvånad över alla klimatförnekare man stöter på som har barn. Att inte vara beredd att ändra sin livsstil för sina barn eller barnbarn är ofattbart. Hur kan man vara så säker? Hur kan man vara beredd att satsa så högt?

Tror inte man kan skylla det på okunskap.
//Ronnie
Jag tror du gör samma tankevurpa som många andra här. Du förutsätter att de som är minst sagt tveksamma till att Sveriges klimatpåverkan är prioritet ett också är motståndare till att förbättra miljön. Du missar då att de flesta här i tråden som är ivriga skeptiker faktiskt är de som har kunnat meddela flest egna bidrag till ett förbättra miljön. Många på den mer alarmistiska sidan är däremot väldigt vaga i sina egna handlingar. Sk snackepellar. Men rapportera gärna vad ni själva gör för miljön så ska jag ändra uppfattning. Själv har jag valt bort bilen helt för mina dagliga transporter.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
optimum
S scim skrev:
Du vet att ”piska” inte är bokstavligt va?
Nej men det är samma sak.

Exempel
Partipiska finns också och är en form av hot.

Prästerskapet piskade folket under många år dock utan fysiskt våld.
Nu piskas vi av skatter i ton om att alla ska åka tunnelbana.
 
optimum
elpaco elpaco skrev:
Både du och @KnockOnWood verkar vara helt obekanta med det mycket etablerade uttrycket ”piska och morot”. För att förtydliga handlar det alltså inte om smisk kontra vegetarisk kost, utan om krav/hot om påföljd kontra belöning. Man kan omöjligen uppfostra barn med bara belöning, du måste även tillrättavisa när barnet gjort fel. ”Lilla Pelle du får en klubba om du inte slåss i skolan och kastar grus på rasten.” Oproblematisk åsikt tror jag nog alla tycker. Jag slåss inte heller, varken barn eller vuxna. OCH politiskt har alla partier alltid jobbar med bägge delarna. Alla strafflagstiftning är tex piska. Rot-avdrag är morot. Osv.

Dessutom har du en populistisk syn på skatt som något som ”staten” stjäl och lägger i sina feta kistor. Staten är VI och pengarna går till våra gemensamma ägodelar - sjukvård, utbildning, infrastruktur, bistånd osv. Man kan så klart tycka att staten skall vara mindre och att man vill ha privata vägar med avgifter varannan mil (Italien), privat utbildning och sjukvård mm. MEN staten STJÄL inte dina pengar. Den finansierar den verksamhet som vårt demokratiska samhälle har beslutat om skall ingå i dess verksamhet. Och miljöomställningen tycker många av oss är en viktig punkt, och skatter är ett viktigt verktyg.
Kommer inte svara på detta då vi inte får diskutera politik här.
 
optimum
Erik_Hansson skrev:
Det där är ett dumt sätt att tänka, att det inte spelar någon roll vad en själv gör eftersom det är så lite i sammanhanget.
Men om jag redan gör massor för miljön, kanske mer än många andra, varför ska jag då ändå straffas för att jag har en bil som går på diesel och inte kan åka kollektivt till och från arbete och övriga resor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.