Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Nej skatter är fel väg. Att förbränna fossila ämnen som kol är fel och det måste bli slut på sådant. Dels för att brytningen är dåligt för miljön och även utsläpp från förbränningen.

Helt övertygad om att bestraffning är fel väg. Jämför med hur man lär sina barn bli bra medborgare och det är knappast genom att slå dem gula och blå. Skapa möjligheter så väljer folk det rätta alternativet.

Antag att bensin kostar 10 kr/liter utan massa skatter. Sedan tas en elbil fram på miljövänligt sätt med driftskostnad 1 kr/mil. Givetvis kommer folk välja en sådan då det blir billigare. Naturligt val utan bestraffning.

Exempel.
Jag köper helst ekologiskt odlat utan massa straffskatt på sådant som ej är ekologiskt. Helst närproducerat.
Man måste ge folk förtroende och inte bestraffning.

Det var väl ett rätt så vettigt svar, eller?
Verkligen. Alltså ett vettigt svar. Men jag håller inte med dig om bara morot. Jag har aldrig träffat någon förälder som aldrig använder piskan .. och man kan inte bara vänta på spontant uppkomna ekonomiska incitament. Jag tycker man aktivt måste skapa dem för att påskynda förändringar.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Antag att bensin kostar 10 kr/liter utan massa skatter. Sedan tas en elbil fram på miljövänligt sätt med driftskostnad 1 kr/mil. Givetvis kommer folk välja en sådan då det blir billigare. Naturligt val utan bestraffning.
Räknar man på samma sätt och drar bort skatterna även på elen så kostar en elbil under en krona per mil. Varför säljs det andra bilar över huvud taget i så fall?
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag har aldrig träffat någon förälder som aldrig använder piskan ..
Säg inte det. Vi har kanske träffats någon gång :)
(Och jag har aldrig agat mina barn)
 
useless useless skrev:
Räknar man på samma sätt och drar bort skatterna även på elen så kostar en elbil under en krona per mil. Varför säljs det andra bilar över huvud taget i så fall?
Kan det vara för att en Tesla kostar cirka 1.000.000 kronor?
 
optimum
useless useless skrev:
Räknar man på samma sätt och drar bort skatterna även på elen så kostar en elbil under en krona per mil. Varför säljs det andra bilar över huvud taget i så fall?
För att de elbilar som går att använda är grymt dyra

Jag behöver kunna använda dragkrok och ha rimlig distans för att kunna välja elbil. Börjar komma och när nästa bilbyte blir dags hoppas jag även batterier tillverkas av mer miljövänliga delar och återvinns.

Men andrahandsvärdet på nuvarande bil är skit numera. Så dåligt att jag tvingas behålla bilen för att inte slänga den investeringen i sjön.
 
optimum
elpaco elpaco skrev:
Verkligen. Alltså ett vettigt svar. Men jag håller inte med dig om bara morot. Jag har aldrig träffat någon förälder som aldrig använder piskan .. och man kan inte bara vänta på spontant uppkomna ekonomiska incitament. Jag tycker man aktivt måste skapa dem för att påskynda förändringar.
Jag har "uppfostrat" 3 barn med 0,00 våld. Man visar vägen som förälder. Barn gör inte som man säger utan som man själv gör.

Staten "uppfostrar" medborgarna med ekonomisk bestraffning. Jag har ALDRIG dragit in veckopengen för min barn då de fick sådan. Numera vuxna.

Skatt för miljön är ett jäkligt effektivt sätt att dra in pengar till staten. De flesta folk är så dumma att de accepterar sådan skit då de blivit skrämda med klimathotet. För var det prästerna som skrämde folk till lydnad.

När alla bensin och dieselbilar är borta kommer staten lägga skatt på elen. Du får betala skatt ändå.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Ok. Men du skrev att folk givetvis kommer att välja elbil om bränslekostnaden är en krona per mil. Men det stämmer ju inte, utan det behövs ytterligare stimulansåtgärder/piskor.
 
optimum
useless useless skrev:
Ok. Men du skrev att folk givetvis kommer att välja elbil om bränslekostnaden är en krona per mil. Men det stämmer ju inte, utan det behövs ytterligare stimulansåtgärder/piskor.
När framtida skatt läggs på elen kommer elbilen vara lika dyr per mil som diesel och bensinbilar.
Pengarna måste in.
 
optimum optimum skrev:
Jag har "uppfostrat" 3 barn med 0,00 våld. Man visar vägen som förälder. Barn gör inte som man säger utan som man själv gör.
Du vet att ”piska” inte är bokstavligt va?
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
S scim skrev:
Du vet att ”piska” inte är bokstavligt va?
..och det är ju inte moroten heller ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Snailman och 4 till
  • Laddar…
Höga skatter på drivmedel : Ska minska användningen av det.

Höga skatter på arbete och konsumtion:
☝️:thinking:
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
tompas11 tompas11 skrev:
Sverige ensamt står för 2 promille av de globala utsläppen av koldioxid. De som fortfarande lever i den villfarelsen att det Sverige gör påverkar klimatet lever i en lögn.
En person som släcker en 3w led för natten gör ingen skillnad. Men om denne är en av två miljarder som gör det är den gemensamma insatsen märkbar.
Samma sak med sveriges insats - om sverige går i bräschen och visar att med skattehöjningar faktiskt påverkar utsläppen utan att man drar på sig massarbetslöshet och svält, då är det fler länder som törs gå den vägen.
Sen kan man ju hoppas att skatteintäkterna går till både investeringar i miljövänliga alternativ, och till investeringar i vårt allmänna välstånd.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
J
Sverige har iofs ett tag kvar till 2 miljarder. Men det ökar. Om vi nu ska kunna visa omvärlden den där märkbara förändringen på utsläppen alltså. Det är ganska tydligt att omvärlden inte bryr sig om våra tilltag de snarare har oss som den märkbart bror-duktige typen som man skrattar åt. De som upprört säger blankt nej och högljutt förfasas över vad våra grannländer hittar på men sedan gör likadant efter några år av pekpinnar. Läs Ylva Nilssons tankar om Sverige och EU.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har "uppfostrat" 3 barn med 0,00 våld. Man visar vägen som förälder. Barn gör inte som man säger utan som man själv gör.

Staten "uppfostrar" medborgarna med ekonomisk bestraffning. Jag har ALDRIG dragit in veckopengen för min barn då de fick sådan. Numera vuxna.

Skatt för miljön är ett jäkligt effektivt sätt att dra in pengar till staten. De flesta folk är så dumma att de accepterar sådan skit då de blivit skrämda med klimathotet. För var det prästerna som skrämde folk till lydnad.

När alla bensin och dieselbilar är borta kommer staten lägga skatt på elen. Du får betala skatt ändå.
Både du och @KnockOnWood verkar vara helt obekanta med det mycket etablerade uttrycket ”piska och morot”. För att förtydliga handlar det alltså inte om smisk kontra vegetarisk kost, utan om krav/hot om påföljd kontra belöning. Man kan omöjligen uppfostra barn med bara belöning, du måste även tillrättavisa när barnet gjort fel. ”Lilla Pelle du får en klubba om du inte slåss i skolan och kastar grus på rasten.” Oproblematisk åsikt tror jag nog alla tycker. Jag slåss inte heller, varken barn eller vuxna. OCH politiskt har alla partier alltid jobbar med bägge delarna. Alla strafflagstiftning är tex piska. Rot-avdrag är morot. Osv.

Dessutom har du en populistisk syn på skatt som något som ”staten” stjäl och lägger i sina feta kistor. Staten är VI och pengarna går till våra gemensamma ägodelar - sjukvård, utbildning, infrastruktur, bistånd osv. Man kan så klart tycka att staten skall vara mindre och att man vill ha privata vägar med avgifter varannan mil (Italien), privat utbildning och sjukvård mm. MEN staten STJÄL inte dina pengar. Den finansierar den verksamhet som vårt demokratiska samhälle har beslutat om skall ingå i dess verksamhet. Och miljöomställningen tycker många av oss är en viktig punkt, och skatter är ett viktigt verktyg.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 7 till
  • Laddar…
J
elpaco elpaco skrev:
Både du och @KnockOnWood verkar vara helt obekanta med det mycket etablerade uttrycket ”piska och morot”. För att förtydliga handlar det alltså inte om smisk kontra vegetarisk kost, utan om krav/hot om påföljd kontra belöning. Man kan omöjligen uppfostra barn med bara belöning, du måste även tillrättavisa när barnet gjort fel. ”Lilla Pelle du får en klubba om du inte slåss i skolan och kastar grus på rasten.” Oproblematisk åsikt tror jag nog alla tycker. Jag slåss inte heller, varken barn eller vuxna. OCH politiskt har alla partier alltid jobbar med bägge delarna. Alla strafflagstiftning är tex piska. Rot-avdrag är morot. Osv.

Dessutom har du en populistisk syn på skatt som något som ”staten” stjäl och lägger i sina feta kistor. Staten är VI och pengarna går till våra gemensamma ägodelar - sjukvård, utbildning, infrastruktur, bistånd osv. Man kan så klart tycka att staten skall vara mindre och att man vill ha privata vägar med avgifter varannan mil (Italien), privat utbildning och sjukvård mm. MEN staten STJÄL inte dina pengar. Den finansierar den verksamhet som vårt demokratiska samhälle har beslutat om skall ingå i dess verksamhet. Och miljöomställningen tycker många av oss är en viktig punkt, och skatter är ett viktigt verktyg.
Tror det där var en bra sammanfattning av mitt OÄ-prov från mellanstadiet, så hoppas alla är överens om de stora delarna i det :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.