Va idag och köpte ett beg bubbelbadkar hörn. 138x138 för två personer.

På vägen hem kom jag på tanken. Undra om varm vattnet räcker. Har bara bott i huset ett år och inte tänkt mer På det. Förutom att de föra ägarna av huset hade nyligen bytt vatten beredare.

Jag såg nu att beredare va på 100l. Finns det någon chans att det räcker?
 
100L, inte en chans.


Eller ja, möjligen om du har 95 gradigt vatten i VVB och nöjer dig med halvfullt badkar. Och står ut med kall dusch efteråt!
 
Seriekoppla in en till så är det lungt.
 
Antar att det kostar en del?
 
Vart bor du? Jag har en 100l liggandes som du kan få billigt
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag kompletterade med en från jula. 1300 spänn eller vad det var.
 
Jag har planer att sälja huset sån vill inte lägga ut för möe.
Jag starta idag badet för första gången. Den va precis att vattnet räckte.
Några grader till vore kanon.

Går det inte lägga i någon Doppvärmare? Under tiden man fyller upp.
Var kan det finnas doppvärmare? Helst biltema, Jula, classohlson.
.
 
Du kan ju koppla in en värmare till bubbelbadet, finns som regel som tillbehör om det inte fanns på orginal. Men du får nog ta kraftigaste modellen om du vill att det ska ge lite extra värme ganska fort.

Men varför investera i ett bubbelbad nu om du ändå ska sälja huset och därför inte vill investera i det som behövs för att få bubbelbadet att funka?
 
doppvärmare funkar inte, men du kan ju koka en stor gryta me vatten på spisen o hälla i badkaret:)
 
daugaard skrev:
doppvärmare funkar inte, men du kan ju koka en stor gryta me vatten på spisen o hälla i badkaret:)
Jaha, å varför skulle en x kw platta på spisen ge bättre värme än en x kw doppvärmare? Snarare tvärtom då doppvärmaren ger 100% verkningsgrad, vilket spisen inte ger.
 
Eller så satsar du på en genomströmningsvärmare. men det är ju som sagt bättre då att sätta en värmare i karet som cirkulerar vattnet och jobbar hela tiden,. inte bara under påfyllningen.
 
Eller så kollar du vad tempen är inställd.på i din befintliga beredare. Kanske står den bara på 80 grader? Borde kunna vara 90-95 grader. Men viss försiktighet skall iakttagas när man petar med dylika saker.
 
Du måste göra något, dvs en komplettering av vvb eller en större. Alternativt en genomströmningsvärmare som kopplas till badkaret.
Vattnet kallnar relativt fort när du badar och kör vattensystemet så kan du inte värma badkarsvattnet eller fylla på nytt varmt vatten så blir det inte så långa bad.
 
Köpte det för att det va billigt. Plus att min gravida sambo skulle få lite skönt.
Vi letar hus. Men det kan ju ta allt från 3 månader till något år.
Och köpa en beredare är inga större utgifter. Men det kostar ju att Få hit en rörmokare som drar in allt .

Varför skulle det inte funka med doppvärmare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.