Gynteri skrev:
Så brukar den allmänna uppfattningen vara, "allting sköter sig självt, det är automatiskt". Tänk om det vore så enkelt! Börja med att ställa börvärdet på 20 grader. Låt stå orört i några dagar, om det känns bra för dig och resten av gänget så har du hittat balanspunkten för den upplevda inomhusmiljön. Känns det för varmt sänker du till 19, känns det för kallt höjer du till 21 osv.....osv..... Tålamod är A och O, ett par tre dagars balanseringstid måste man ge varje nytt inställt börvärde. Kom ihåg att det är den upplevda komforten som räknas, inte den uppmätta.

Har du koll på när ventilationsrören senast rensades? Kolla med förre ägaren!
Okej men då borde pannan iaf vara rätt inställd nu, har haft värdet 22 grader i ca 1½ vecka nu och är nöjd. Tips på hur jag gör i vinter om 22 grader blir för kallt?
Ingen aning förra ägaren var missbrukare och alkoholist så det är säkert inte gjort på iaf ett år. Jag tänkte faktiskt i eftermiddag göra all den där skötseln som står beskriven i manualen som man ska göra. Dock så vet jag inte riktigt vad som avses med att rensa ventilationsrör, för jag har ovanför fönstrena i två sovrum och vardagsrummet en rund plastgrejj som man kan öppna och stänga och som är en lång rör bit, tar man bort denna så är det bara ett hål rakt igenom väggen och på utsidan sitter ett galler. Dessa har jag ju haft nere då jag rver tapeter och fått skruva bort dem när de varit i vägen. Då var de väldigt rena. Sedan så har jag en ventil tror jag i köket som liksom är en vit plastgrejj i taket en rund, och en likadan i badrummet men den är svårare att komma åt för det sitter ett brett mjukt vitt rör nedanför denna från torktumlaren. Hur rensar man dessa isåfall?
 
Noseone skrev:
När du ändå gräver i din elförbrukning glöm inte att välja elabb. Fast eller rörligt.
Elleverantör har vi valt vi har vattenfall med ett fast elpris. Den fakturan jag fick igår var från nätleverantören som var på typ 30 kr för fast avgift och överförningsavgift men på den fakturan stod ju mätarställningen och hur mycket vi har förbrukat.
 
Gynteri
Du är nog snart fullärd såvitt jag kan se.

En frånluftsvärmepump återvinner värmen som annars skulle gått rakt ut i fria luften. Detta åstadkommer man genom att till pumpen ansluta kanaler eller rör, i regel sk spirokanaler. Du beskriver dels friskluftventilerna i vardagsrum och sovrum, de kan även anses vara tilluftsventiler. Frånluften har du på två platser, en i köket och en i badrummet. Den senare är ansluten till torltumlaren via ett så kallat dragavbrott. Frånluftsdonen i kök och badrum är via spirokanaler kopplade till frånluftsvärmepumpen där värmen i frånluften återvinns. Eftersom luften innehåller dammpartiklar så kommer dessa att avsättas längs med spirokanalerna i hela deras längd och särskilt i krökar, t-rör och framför allt i badrumsutsuget eftersom där oftare finns fukt med i bilden. Vartefter dammlagret byggs på så minskar arean där luften flödar. På utsatta positioner kan det bildas "proppar" av damm och andra partiklar, även fett från matos som inte ventileras bort genom spisfläkten påverkar igensättningen av kanalerna.

Antingen skaffar man själv en lämplig cirkulärborste som via en flexaxel roteras mha tex vanlig elborrmaskin. Man stänger av anläggningen och kopplar på utsug såsom spånsug eller dammsugare med lite malla i vid en av utsugspunkterna. Vill eller kan man inte investera i egen utrustning så anlitar man en sotare som har utrustning för ändamålet.

Vinterfrågan behöver du inte bry dig så mycket om nu när du är nöjd med inställningen. Det enda som händer är att din elförbrukning ökar något när temperaturen faller. Vill du inte ha ökad förbrukning så får du sänka börvärdet och ikläda dig tofflor och olle.
 
Gynteri
Kollade upp temperaturer för vad jag tror är din geografiska position. Det tycks ha varit en köldknäpp även där under de aktuella dagarna du undrat över. Kan för övrigt konstatera att du tycks ha en pump som är likvärdig med den som min dotter och svärson har, i vart fall fabrikat och typ. Med mina mått mätt finns det tyvärr väldigt små möjligheter att göra personliga inställningar och det extravaganta finlir som passar in på min profil. uppsala.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Nu har jag varit och läst av min elmätare. För 18 dagar har jag förbrukat 520 kwH på frånluftsvärmepumpen, en dator, en ugn som används ca 20 min om dagen (splitter ny spis) två kylskåp, lite lampor. Em bygglampa som kanske använda ca 2 timmar om dagen och en tapetångmaskin som använda ca 6 timmar om dagen en 2 gånger i veckan Dvs min elförbrukning ligger fortfarnde på runt 30 kwH per dag. Det känns oerhört mycket för de få elsaker jag har....
 
520 kwh borde motsvara nånstans runt 500 kr.
Tycker inte det låter farligt på 18 dagar.
Det blir knappt 1000 kr/månad.
 
Gynteri
Står tapetångaren på i 6 timmar? Vad har den för märkeffekt? Är VP ok, inte alla servicebehov indikeras eller larmas. Återigen, hur ser spirokanalerna till VP ut, är de kliniskt rena i hela sin längd. Om allt är som det ska så är din förbrukning normal. Den värmepump du har tror jag är på 2 kW. Då ska du ligga på knappt det dubbla mot min VP, det vet jag av erfarenhet. Själv snittar jag på 17.5 kWh/dag just nu. Men då har jag varit ganska extravagant med extraordinära förbrukare. Du ligger där du ska med ditt geografiska läge och den VP du har.
 
hantverkare1 skrev:
520 kwh borde motsvara nånstans runt 500 kr.
Tycker inte det låter farligt på 18 dagar.
Det blir knappt 1000 kr/månad.
Hade det varit ett "normalt" liv i huset och jag legat så så hade jag inte tyckt det vart konstigt alls, men jag använder inte spisen till normal matlagning har inte använt tvättmaskin eller torktumlare än under dessa 18 dagar, jag har inga lampor i taken, jag har ingen tv jag har inga stationär datorer igång och i vår förra lägenhet låg vi på ca 500-600 kwH per månad då utan uppvärmningen på den elräkningen om jag nu utan alla dessa grejjer ligger på 500 och det sedan ytterligare tillkommer 500 för ett normalt vardagsliv då är vi uppe i 1000 kwH per månad det känns ju sjukt mycket.
 
Gynteri skrev:
Står tapetångaren på i 6 timmar? Vad har den för märkeffekt? Är VP ok, inte alla servicebehov indikeras eller larmas. Återigen, hur ser spirokanalerna till VP ut, är de kliniskt rena i hela sin längd. Om allt är som det ska så är din förbrukning normal. Den värmepump du har tror jag är på 2 kW. Då ska du ligga på knappt det dubbla mot min VP, det vet jag av erfarenhet. Själv snittar jag på 17.5 kWh/dag just nu. Men då har jag varit ganska extravagant med extraordinära förbrukare. Du ligger där du ska med ditt geografiska läge och den VP du har.
Tapetångaren går i ca 70 minuter sedan måste den laddas om med nytt vatten och värmas upp igen. Den har en märk effekt på 2000W
Jag tror VP är ok jag har gjort rent filtret i den och jag har skruvat ur den vinkorksliknande grejjen i taket (varit noga med att inte röra den för att inte förstöra inställningen) och gjort rent den. Jag har gjort rent tilllufts ventilerna.
Sedan du som verkar så hajj på detta med VP har läst på ytterligare och det står att jag ska kunna justera tempraturen för enskilda rum med termostaten på radiatorn. Har ju rum som inte används för tillfället är det smart att då sätta den radiatorn på 0?
Sedan står det att den radiator med innegivaren måste stå helt öppen alltså på 7, men hur vet jag vilken radiator det är som är innegivare?
Kan det vara så att tapetångaren ocg bygglampan äter ström för mig?
 
katten12 skrev:
Hade det varit ett "normalt" liv i huset och jag legat så så hade jag inte tyckt det vart konstigt alls, men jag använder inte spisen till normal matlagning har inte använt tvättmaskin eller torktumlare än under dessa 18 dagar, jag har inga lampor i taken, jag har ingen tv jag har inga stationär datorer igång och i vår förra lägenhet låg vi på ca 500-600 kwH per månad då utan uppvärmningen på den elräkningen om jag nu utan alla dessa grejjer ligger på 500 och det sedan ytterligare tillkommer 500 för ett normalt vardagsliv då är vi uppe i 1000 kwH per månad det känns ju sjukt mycket.
Det är är ju värmepumpen som kostar.
Du kan aldrig jämföra elräkningarna när man betalar sin egen värme mot när det ingår i hyran.
Några lampor hit och dit spelar ingen roll nästan.
En 60 watts glödlampa kan du ha igång i drygt 16 timmar för ca 1 krona.
 
Jo fast att VP skulle dra så himla mycket känns ju osannolikt då är det nåt fel på den. Speciellt eftersom den förra ägarens räkningar har legat på runt 300kWh. Och den beräknade årsförbrukningen är 7500 kWh. Om min förbrukning skulle snitta på 1000 i månaden skulle det alltså bli 12 tusen kWh per år vilket känns kopiöst mycket för ett parhus på 81 kvm..
Något slukar onormalt mycket ström känns det som...
 
katten12 skrev:
Jo fast att VP skulle dra så himla mycket känns ju osannolikt då är det nåt fel på den. Speciellt eftersom den förra ägarens räkningar har legat på runt 300kWh. Och den beräknade årsförbrukningen är 7500 kWh. Om min förbrukning skulle snitta på 1000 i månaden skulle det alltså bli 12 tusen kWh per år vilket känns kopiöst mycket för ett parhus på 81 kvm..
Något slukar onormalt mycket ström känns det som...
Nu vet jag inte vad du har för luftvärmepump men säg att den snittar 1 kw per timme över dygnet.
Då kostar den 800kr i månaden. Ungefär

Snittar den 2kw per timme kostar den 1600 osv
 
Det enda du kan vara säker på är att elräkningen kommer att stiga dom närmaste månaderna, troligtvis fördubblas. Värmen brukar ta 70-80% av elkostnaderna om man har värmepump och 90% utan.
Kommer man från en lägenhet tidigare så brukar folk bli chockade över att man plötsligt måste betala för uppvärmningen och att det är dyyyyyyrt.
 
Nimajneb skrev:
Det enda du kan vara säker på är att elräkningen kommer att stiga dom närmaste månaderna, troligtvis fördubblas. Värmen brukar ta 70-80% av elkostnaderna om man har värmepump och 90% utan.
Kommer man från en lägenhet tidigare så brukar folk bli chockade över att man plötsligt måste betala för uppvärmningen och att det är dyyyyyyrt.
+1 eller vad ungdomarna nu brukar skriva!
 
Var det möjligen en pensionär som bodde där innan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.