Kom ihåg: det är ALLTID någon annans fel. Alltid.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
dinos och 53 till
  • Laddar…
Har ni kvitto på häcken? Annars är den nog inte er, står inte på er tomt.
 
  • Gilla
  • Haha
Frooss och 14 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
står inte på er tomt.
Hur tänkte du då? Häcken avgränsar TS tomt. Det kan den ju göra oavsett vems fastighet den står på.
 
  • Haha
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Om det skulle vara dolt fel kanske jag kan begära kompensation av säljarna.
Om vi spekulerar i dolt fel:
1. Kunde du se detta vid en noggrann undersökning: Tex vart tomtpinnarna stod ? Hur är tomten markerad på lantmäteriets hemsida ?
2. Ingick häcken explicit i husköpet ? Eller "verkade det bara så". Står den inte på er tomt så kanske det är grannens ? Dvs om ni pucshar på att få allt "by the book" så kan det sluta med att man sätter ut er tomt som den skall vara, häcken hamnar på andra sidan, och den får ni numer inte nyttja då den inte är er. Och ni riskerar att få stå för utsättningen också (torde vara svårt att få detta till ett dolt fel - tomtpinnar försvinner/flyttar sig med åren så är huset inte helt nytt får man nog räkna med det)

I sakfråga: Vill ni göra rätt sätter ni huset 4,5 m från den riktiga tomtgränsen. Men samtidigt finns väl inga problem att sätta den närmre med grannens tillstånd - eller om det är en allmänning där ingen klagar så kanske det funkar också, med ngt högre risk att ni kan komma behöva flytta den då...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänkte du då? Häcken avgränsar TS tomt. Det kan den ju göra oavsett vems fastighet den står på.
Nä det står en häck en bit ifrån TS tomt :)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 9 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Nä det står en häck en bit ifrån TS tomt :)
Nej, den står en bit från TS fastighet.
 
  • Gilla
  • Haha
Risarvaren och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, den står en bit från TS fastighet.
Min gräsmatta övergår sömlöst i allmänning. Inte min tomt för det den ligger inom gränserna för min fastighet.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, den står en bit från TS fastighet.
Och på vilket sätt avgränsar den hans tomt. Vi har själv en häck en bit in på våran fastighet men skulle grannen påstå att det på hans sida är hans tomt skulle jag nog bli lite sur. Eller påstår han det får han väl göra det men inte göra nåt där.
 
  • Gilla
Kardan79 och 2 till
  • Laddar…
S Stugägarna skrev:
Jag är rätt säker på var gränsen går och jag vill absolut inte ha ett tomt rör dö. I vart fall inte innan någon klagar.
Du vill inte ha ett tomtrör där? Ett tomtrör är ett rör som sluta i marknivå och antagligen redan sitter där. Det är alltså inte tal om att nån ska sätta dit ett långt metallrör.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
M Masthugg skrev:
Du vill inte ha ett tomtrör där? Ett tomtrör är ett rör som sluta i marknivå och antagligen redan sitter där. Det är alltså inte tal om att nån ska sätta dit ett långt metallrör.
Jag tror att TS inte vill ha ett rör där för att grannarna då skulle se att en del av marken utanför egna fastigheten är annekterad.
 
  • Gilla
  • Älska
AxJa21 och 3737 till och 12 till
  • Laddar…
L
Nej. Tomten kan aldrig vara ett "dolt fel".

Man förklädd till jultomten ser förvånad ut, lyfter glasögonen, bär tomtemössa, oskarp röd bakgrund.
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 24 till
  • Laddar…
Mats-S
L Lärospånet skrev:
Nej. Tomten kan aldrig vara ett "dolt fel".

[bild]
Du hann före mig, tänkte precis samma när jag såg rubriken 😆
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Är det ok att kissa på tomten?
 
  • Gilla
MatsGyver och 1 till
  • Laddar…
H
S Stugägarna skrev:
Om det skulle vara dolt fel kanske jag kan begära kompensation av säljarna.
Hur stor tomten är i kvm fick du väl veta när du köpte huset? Inget dolt fel och du är inte berättigad till någon kompensation. Har säljaren uppgett fel kvm är det en annan sak.
 
  • Gilla
Kardan79 och 3 till
  • Laddar…
Häcken tillhör uppenbarligen allmänningen. Du kan säkert fortsätta klippa den och nyttja ytan mellan din fastighet och allänningen tills någon klagar. Att placera attefallshuset för nära fastighetsgränsen är riskfyllt. Det kan ju tex vara den utlösande faktorn som gör att du måste sluta använda den annekterade ytan och som kanske gör att allmänningens fastighetsägare tar bort häcken. Dvs förrutom att du måste flytta attefallshuset.
 
  • Gilla
AxJa21 och 3737 till och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.