SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Platsnamn är ofta mycket gamla. Att det finns 'gård' i namnet tyder på att det har varit associerat med bebyggelse (och lantbruk, förstås), annars skulle det ha hetat något annat, t ex ett rent naturnamn.
Det är faktiskt det så det är
Det var en plats där man hade boskapsdjuren på sommarbete(lite grand som kungen hade sina hjortar ute på Djurgården, fast inte lika fancy😀)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Jag driver ett företag som är etablerat på 60 talet. För några år sedan kom det några som började odla grönsaker och hade gårdsförsäljning typ 2 km ifrån oss. De annonserade med vår företagsnamn med tillägg grönsaker. Det blev lite jobbigt att lägga en massa tid på att förklara deras kunder att dem inte kunde köpa deras produkter hos oss.

Mitt tips är att inte göra så. Det är alldeles för frestande för den drabbade att se till att ni missar kunder. Hitta på något eget namn som inte går att misstolka och se till att kunderna inte knackar på hos någon som har tröttnat på er.
Det handlar inte om någon gårdsförsäljning eller så utan som jag skrev tidigare ett namn på ett (tillfälligt) projekt
 
N noone70 skrev:
Varför ska vi? Området/platsen har ju det namnet, alla vi som bor här säger att vi bor på xxx…
Det finns tom ett företag med platsen i företagsnamnet, ska de byta namn på företaget pga detta?

Jag har ingen önskan att starta bråk, men någonstans måste man ju säga stopp
Okej. Du vill inte ändra namnet på ditt ställe och det har jag förståelse för. Har även förståelse för "motparten" men det hör väl inte hit, antar jag.

Och då har inte jag fler synpunkter.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, juridiskt sett är det tillåtet att använda gårdsnamnet i fråga för TS' verksamhet, men ur social grannsämje-synpunkt kan det vara annorlunda. Det kan vara extra besvärligt om grannen också har någon slags verksamhet under det namnet.

Skulle vilja påstå att de varumärken som innehåller ortsnamn har en faktisk koppling till platsen, eller vill få kunderna att tro att det finns en koppling, eftersom ortnamnet associeras med något positivt.
Falukorv och t ex parmesanost spelar i en egen liga eftersom de skyddas av EU, och de beteckningarna får inte användas hur som helst. Andra ortsnamn och landskapsnamn kan användas mera fritt. Jag har sett att Lithells säljer småländska kroppkakor, av allt att döma tillverkas de i deras fabrik i Sköllersta. Som ligger i Närke.
Det finns ingen verksamhet där

Platsnamnet har dessutom en stark kulturell koppling till en känd kulturpersonlighet, så det är ett kulturminnesmärkt område. Det var en av anledningarna till att vi valde att kalla projektet för Xxxx
 
Keiller Keiller skrev:
Okej. Du vill inte ändra namnet på ditt ställe och det har jag förståelse för. Har även förståelse för "motparten" men det hör väl inte hit, antar jag.

Och då har inte jag fler synpunkter.
Vi kallar inte vårt ställe för samma namn, det är bara projektet som har det namnet
 
Unikt namn
I princip vill du få skjuts av gårdens varumärke utan att ha en koppling till den?

Då är det inte konstigt att det blir sura miner. Gubben kanske inte vill associeras med ditt projekt av olika anledningar.

Jag kan ju spontant tycka att det verkar lite dumt att skapa fiender hos lokalbefolkningen, om nu projektet ska hålla till där.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Att ni skulle bli dragna till rätten och förlora är väl rejält osannolikt då gårdsnamn inte har nåt nämnvärt skydd så att bli juridiskt straffad för tilltaget är väl osannolikt

Men att reta på sig grannar i onödan som kanske på olika sätt sprider skit eller med flit vilseleder ev kunder kommer mest troligt inte att vara varken bra eller lönsamt, nu framkommer ju inte vad ni ev vill sälja eller om det är en verksamhet där allmänheten behöver hitta dit för att köpa nåt, men det måste vara bättre att hitta på nåt helt egen som inte retar nån i onödan och som inte gör att google och gps leder hälften av kunderna till fel plats
Vi har ingen önskan att ställa till med bråk, men någonstans måste man ju sätta en gräns.
Ok om vi skulle inkräkta på någons verksamhet eller så. Men nu är det inte så
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
I princip vill du få skjuts av gårdens varumärke utan att ha en koppling till den?

Då är det inte konstigt att det blir sura miner. Gubben kanske inte vill associeras med ditt projekt av olika anledningar.

Jag kan ju spontant tycka att det verkar lite dumt att skapa fiender hos lokalbefolkningen, om nu projektet ska hålla till där.
Vi har en koppling, vi äger typ 90% av den mark som var den gården en gång i tiden
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi har en koppling, vi äger typ 90% av den mark som var den gården en gång i tiden
Kan en gård utan mark vara en gård?
Kan marken utan gården fortfarande vara en gård?

Om du vill säga vad det är för gård och namn, får du kanske det medhåll du önskar och kanske även bra tips. Nu låter namnsättningen på gården/orten/området/personligheten bara märklig och jag (och andra) ser det som att du vill åka snålskjuts på något som inte är ditt.
 
  • Gilla
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kan en gård utan mark vara en gård?
Kan marken utan gården fortfarande vara en gård?

Om du vill säga vad det är för gård och namn, får du kanske det medhåll du önskar och kanske även bra tips. Nu låter namnsättningen på gården/orten/området/personligheten bara märklig och jag (och andra) ser det som att du vill åka snålskjuts på något som inte är ditt.
Som jag skrivit lite tidigare så var min ursprungliga fråga lite slarvigt/felaktigt ställd.
Det är eg frågan om ortsnamn, inte gård.
Sen har grannen fått sin fastighet registrerad med det ortnamnet.
Om du läser i tråden så styckades grannens fastighet av från vår fastighet av den förra ägaren, så grannen äger marken där bostadshuset låg och vi äger skogs/jordbruksmarken
Nej jag vill inte skylta med var jag bor och vem jag är i ett forum som detta
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Varför inte bara sätta ordet "" Gamla "" framför XXXX gård, samt att det blir ursprunget för hela ortens namn i forntiden, då blir det klockrent med namnen och ingen förbistring med feltänk vad som är vad. I mitt tycke det enklaste. Och bara en anmälan till respektive myndigthet om adressändring.
 
  • Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
Sen har grannen fått sin fastighet registrerad med det ortnamnet.
Ja, det där kan bli lite rörigt vid avstyckning, där fristående lotter behåller det ursprungliga namnet på fastigheten (som ofta även definierat ortsnamnet), medan lotter som regleras in i andra fastigheter får den andra fastighetens namn.

Så är det t.ex. här runtikring, där vår fastighet t.ex. kallas ostkroksgården och har fastighetsbeteckningen ostkroken 3:12, men marken runtikring numera har granngårdens fastighetsbeteckning avkroken 2:1 trots att marken i fråga ligger i området ostkroken.
Likväl kallas ju området ostkroken på kartan och i folkmun, och grannen säger t.ex. att han skall åka över till ostkroken och tröska.

Men skulle han börja sälja korv under namnet ostkroksgårdens korv skulle jag nog reagera.
 
Hur funkar det med adresser? Kan man hitta på en ny adress istället för den man har nu?
 
C
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kan man hitta på en ny adress istället för den man har nu?
Nej, det är kommunen som bestämmer (belägenhets-)adressen.
 
  • Gilla
b8q och 1 till
  • Laddar…
Just fastighetsnamnet (registerbeteckningen) kan vara lite hipp som happ, den skall man i all fall inte haka upp sig på. Mark regleras in och byter namn, gränser flyttas, mm, mm.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.