N noone70 skrev:
Men i det här fallet är det ett ”ortsnamn” om jag nu förstått det hela rätt
Namnet fanns långt innan det fanns bebyggelse här
Nu börjar det bli intressant. Var det gamla ortsnamnet med eller utan ordet gård innan bebyggelsen kom?
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Då förstår jag verkligen deras reaktion. Är det inte bättre att hitta ett eget namn på er verksamhet utan ordet gård i?
Därför att hela det här området har kallats för det långt innan det fanns bebyggelse och det är inget som de ”äger”
 
Hep Hep skrev:
Nu börjar det bli intressant. Var det gamla ortsnamnet med eller utan ordet gård innan bebyggelsen kom?
Med
 
Det man gjorde förr var att döpa Nedre Kullgård, Övre Kullgård, Kullgård södra, Nya Kullgård, etc, för att särskilja när bebyggelse låg tillsammans. Lantmäteriet kan ge hjälp om hur man får namnsätta.
Kanske ett alternativ?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Vi har köpt ca 10ha mark som tidigare har tillhört en gård vid namn xxxx
Den tidigare ägaren styckade av själva gårdbyggnaden och 2000-3000m2 mark
Den fastigheten har nu gårdsnamnet xxxx i adressregistret, men i folkmun är det hela området som är xxxx

Nu har vi använt det namnet i samband med ett projekt som vi driver (vi kallar projektet för xxxx-projektet)
Nu kräver den nuvarande ägaren att vi ska ta bort namnet xxxx ur vårt projekt som om han/hon äger namnet pga att det står i adressregistret.

Så vitt jag vet är det inte ett registrerat varumärket

Gjorde jag rätt när jag högaktningsfullt struntade i vad personen ville?
Varför hittade ni inte på ett eget namn för ert projekt? Det kan ju orsaka förvirring om inte annat.
T ex, att ni beställer varor till xxxx-gårdsprojektet men leverantörerna åker till xxxx-gården för att lasta av. Eller att besökare till xxxx-gården åker till er på xxxx-gårdsprojektet och tvärtom.

Hur skulle ni resonera om t.ex ett halvkriminellt gäng med kopplingar till HA, skulle etablera sig i en lokal strax intill under namnet XXXX-gård MC, skulle ni vara bekväma att förknippas med dem också?

Försöker inte vara dum eller så utan ser det bara ur en annan synvinkel.
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 8 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Men i det här fallet är det ett ”ortsnamn” om jag nu förstått det hela rätt
Namnet fanns långt innan det fanns bebyggelse här
Platsnamn är ofta mycket gamla. Att det finns 'gård' i namnet tyder på att det har varit associerat med bebyggelse (och lantbruk, förstås), annars skulle det ha hetat något annat, t ex ett rent naturnamn. Men 'gård' kan också finnas i namnet på en hel by, eller också är det fråga om en gård som haft en väldigt stor areal.
Att grannen har 'Knohults Norregård' som adress är jag med på, men har ni det också? Är det allmänt använt av grannarna som beteckning på ett större område med flera fastigheter?
 
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Lagskyddet kommer från kulturmiljölagen, och berör inte direkt TS' fråga.
Vad jag menar är att det kan ha betydelse i ett vidare perspektiv. Även om TS granne inte har någon ensamrätt till namnet kan det vara fel av TS att använda namnet på ett missvisande eller vilseledande sätt.

Det är ju riktigt att många produkter med ortsnamn i namnet inte tillverkas på denna ort. Men generellt har de någon sorts koppling till orten. T.ex. att företaget tagit sitt namn när det legat på orten eller att produkten är av en sådan typ som allmänt förknippas med orten, typ falukorv, osv.
 
  • Gilla
noone70 och 1 till
  • Laddar…
Jag driver ett företag som är etablerat på 60 talet. För några år sedan kom det några som började odla grönsaker och hade gårdsförsäljning typ 2 km ifrån oss. De annonserade med vår företagsnamn med tillägg grönsaker. Det blev lite jobbigt att lägga en massa tid på att förklara deras kunder att dem inte kunde köpa deras produkter hos oss.

Mitt tips är att inte göra så. Det är alldeles för frestande för den drabbade att se till att ni missar kunder. Hitta på något eget namn som inte går att misstolka och se till att kunderna inte knackar på hos någon som har tröttnat på er.
 
  • Gilla
MetteKson och 16 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad jag menar är att det kan ha betydelse i ett vidare perspektiv. Även om TS granne inte har någon ensamrätt till namnet kan det vara fel av TS att använda namnet på ett missvisande eller vilseledande sätt.

Det är ju riktigt att många produkter med ortsnamn i namnet inte tillverkas på denna ort. Men generellt har de någon sorts koppling till orten. T.ex. att företaget tagit sitt namn när det legat på orten eller att produkten är av en sådan typ som allmänt förknippas med orten, typ falukorv, osv.
Nej, juridiskt sett är det tillåtet att använda gårdsnamnet i fråga för TS' verksamhet, men ur social grannsämje-synpunkt kan det vara annorlunda. Det kan vara extra besvärligt om grannen också har någon slags verksamhet under det namnet.

Skulle vilja påstå att de varumärken som innehåller ortsnamn har en faktisk koppling till platsen, eller vill få kunderna att tro att det finns en koppling, eftersom ortnamnet associeras med något positivt.
Falukorv och t ex parmesanost spelar i en egen liga eftersom de skyddas av EU, och de beteckningarna får inte användas hur som helst. Andra ortsnamn och landskapsnamn kan användas mera fritt. Jag har sett att Lithells säljer småländska kroppkakor, av allt att döma tillverkas de i deras fabrik i Sköllersta. Som ligger i Närke.
 
  • Gilla
Staffan_V
  • Laddar…
Göteborgs Kex är ju lite kul, för de har väl alltid haft sin verksamhet och produktion i Kungälv!?
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
P
Att ni skulle bli dragna till rätten och förlora är väl rejält osannolikt då gårdsnamn inte har nåt nämnvärt skydd så att bli juridiskt straffad för tilltaget är väl osannolikt

Men att reta på sig grannar i onödan som kanske på olika sätt sprider skit eller med flit vilseleder ev kunder kommer mest troligt inte att vara varken bra eller lönsamt, nu framkommer ju inte vad ni ev vill sälja eller om det är en verksamhet där allmänheten behöver hitta dit för att köpa nåt, men det måste vara bättre att hitta på nåt helt egen som inte retar nån i onödan och som inte gör att google och gps leder hälften av kunderna till fel plats
 
  • Gilla
MetteKson och 5 till
  • Laddar…
C
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Skulle vilja påstå att de varumärken som innehåller ortsnamn har en faktisk koppling till platsen, eller vill få kunderna att tro att det finns en koppling, eftersom ortnamnet associeras med något positivt.
Jo precis. I det senare fallet kan man dock potentiellt vara ute på hal is. Att ingen har ensamrätt till namnet är inte samma sak som att det är fritt fram att använda det som man vill, framför allt i t.ex. marknadsföring.

Hittade ett examensarbete i ämnet för den som vill fördjupa sig: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1561183&fileOId=1565553
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det man gjorde förr var att döpa Nedre Kullgård, Övre Kullgård, Kullgård södra, Nya Kullgård, etc, för att särskilja när bebyggelse låg tillsammans. Lantmäteriet kan ge hjälp om hur man får namnsätta.
Kanske ett alternativ?
Utan att gå in på detaljer så är det inte aktuellt
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Göteborgs Kex är ju lite kul, för de har väl alltid haft sin verksamhet och produktion i Kungälv!?
Och numera i Riga
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Varför hittade ni inte på ett eget namn för ert projekt? Det kan ju orsaka förvirring om inte annat.
T ex, att ni beställer varor till xxxx-gårdsprojektet men leverantörerna åker till xxxx-gården för att lasta av. Eller att besökare till xxxx-gården åker till er på xxxx-gårdsprojektet och tvärtom.

Hur skulle ni resonera om t.ex ett halvkriminellt gäng med kopplingar till HA, skulle etablera sig i en lokal strax intill under namnet XXXX-gård MC, skulle ni vara bekväma att förknippas med dem också?

Försöker inte vara dum eller så utan ser det bara ur en annan synvinkel.
Varför ska vi? Området/platsen har ju det namnet, alla vi som bor här säger att vi bor på xxx…
Det finns tom ett företag med platsen i företagsnamnet, ska de byta namn på företaget pga detta?

Jag har ingen önskan att starta bråk, men någonstans måste man ju säga stopp
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.