Vi har köpt ca 10ha mark som tidigare har tillhört en gård vid namn xxxx
Den tidigare ägaren styckade av själva gårdbyggnaden och 2000-3000m2 mark
Den fastigheten har nu gårdsnamnet xxxx i adressregistret, men i folkmun är det hela området som är xxxx

Nu har vi använt det namnet i samband med ett projekt som vi driver (vi kallar projektet för xxxx-projektet)
Nu kräver den nuvarande ägaren att vi ska ta bort namnet xxxx ur vårt projekt som om han/hon äger namnet pga att det står i adressregistret.

Så vitt jag vet är det inte ett registrerat varumärket

Gjorde jag rätt när jag högaktningsfullt struntade i vad personen ville?
 
  • Gilla
Mikaelaber och 3 till
  • Laddar…
Ja
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
C
N noone70 skrev:
han/hon äger namnet pga att det står i adressregistret.
Ortnamn har lagskydd - https://sv.wikipedia.org/wiki/Ortnamn_i_Sverige, men knappast på så sätt att någon enskild har ensamrätt på namnet. Styckar man av får man rimligtvis så att säga "dela med sig" av namnet.

Om projektet däremot inte skulle ha någon direkt koppling till orten kan det nog vara tveksamt att använda det i marknadsföring.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ortnamn har lagskydd - [länk], men knappast på så sätt att någon enskild har ensamrätt på namnet. Styckar man av får man rimligtvis så att säga "dela med sig" av namnet.

Om projektet däremot inte skulle ha någon direkt koppling till orten kan det nog vara tveksamt att använda det i marknadsföring.
Projektet är på den mark som burit namnet sedan minst 100år, förmodligen långt längre bak i tiden
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Är det namn ni använder ”xxx Gård” eller bara ”xxx” om du förstår vad jag menar?
 
Hep Hep skrev:
Är det namn ni använder ”xxx Gård” eller bara ”xxx” om du förstår vad jag menar?
Nej, förstår inte?
 
  • Wow
Erik_91
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nej, förstår inte?
Bara namnet, eller med gård som tillägg
 
C cpalm skrev:
Ortnamn har lagskydd - [länk], men knappast på så sätt att någon enskild har ensamrätt på namnet. Styckar man av får man rimligtvis så att säga "dela med sig" av namnet.

Om projektet däremot inte skulle ha någon direkt koppling till orten kan det nog vara tveksamt att använda det i marknadsföring.
Lagskyddet kommer från kulturmiljölagen, och berör inte direkt TS' fråga.
Det är klart att grannen, som äger stamfastigheten 'Knohults Norregård' blir sur när TS använder det som grannen betraktar som deras gårdsnamn, men rent juridiskt har inte grannen någon rätt att klaga om de inte varumärkesskyddat Knohults Norregård.
Vad gäller varumärkesskydd är det först till kvarn som gäller, en behöver inte ha koppling till ortnamnet eller företeelsen överhuvudtaget för att kunna lägga rabarber på ett varumärke. Lönneberga-skinka tillverkas till exempel inte i Lönneberga.
Info från Patent- och Registreringsverket om varumäkesregistrering:
https://www.prv.se/sv/Varumarke

Men jag klistrar mest in länken om du vill veta mer, TS, jag tror inte du behöver bry dig. Ett kort svar om grannen klagar igen är 'Knohults Norregård är ett stort område, det är vår adress också'.
 
  • Gilla
Staffan_V och 6 till
  • Laddar…
Onsalakorv tillverkas inte i Onsala, och Boxholmsost inte i Boxholm, men i dessa fall är det väl varumärken som någon har registerat?
Kan man registrera även en gård som ett varumärke?
 
  • Gilla
Staffan_V och 1 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Nej, förstår inte?
Jag bor på en gård som vi kan kalla ”Xyz Gård”. Den har legat här sedan 1700-talet. Området runt gården har kommit att kallas för Xyz och nya gator och områden som tillkommer heter ofta något på xyz-temat. Trevligt. Om någon skulle börja använda ”Xyz Gård” som namn på något som inte hör till gården skulle jag bli rätt sur, även om verksamheten råkade ligga på mark som tidigare varit en del av gårdens ägor. Xyz får andra såklart använda, då det har blivit allmän egendom med tiden, men just ordet gård ska de ge fan i tycker jag. Det är bara fult att snylta på det sättet. Rent juridiskt skulle jag kanske inte ha något att hämta, men sur skulle jag bli. Rejält sur.
 
  • Gilla
MetteKson och 15 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Kan man registrera även en gård som ett varumärke?
Det kan man göra. Jag sökte i PRV:s databas och hittade 100 registrerade varumärken som innehöll 'gård', bland annat Baldersnäs Herrgård. 'Gård' finns också i t ex 'trädgård', så såna varumärken fanns det mer gott om på listan än specifika gårdsnamn.
 
  • Gilla
Soldan och 2 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Bara namnet, eller med gård som tillägg
Det är xxxxgårdsyyyy
 
  • Gilla
biocellatus
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det kan man göra. Jag sökte i PRV:s databas och hittade 100 registrerade varumärken som innehöll 'gård', bland annat Baldersnäs Herrgård. 'Gård' finns också i t ex 'trädgård', så såna varumärken fanns det mer gott om på listan än specifika gårdsnamn.
Men i det här fallet är det ett ”ortsnamn” om jag nu förstått det hela rätt
Namnet fanns långt innan det fanns bebyggelse här
 
N noone70 skrev:
Det är xxxxgårdsyyyy
Då förstår jag verkligen deras reaktion. Är det inte bättre att hitta ett eget namn på er verksamhet utan ordet gård i?
 
  • Gilla
Markus__ och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Jag bor på en gård som vi kan kalla ”Xyz Gård”. Den har legat här sedan 1700-talet. Området runt gården har kommit att kallas för Xyz och nya gator och områden som tillkommer heter ofta något på xyz-temat. Trevligt. Om någon skulle börja använda ”Xyz Gård” som namn på något som inte hör till gården skulle jag bli rätt sur, även om verksamheten råkade ligga på mark som tidigare varit en del av gårdens ägor. Xyz får andra såklart använda, då det har blivit allmän egendom med tiden, men just ordet gård ska de ge fan i tycker jag. Det är bara fult att snylta på det sättet. Rent juridiskt skulle jag kanske inte ha något att hämta, men sur skulle jag bli. Rejält sur.
Nu var jag kanske lite otydlig eller felaktig i min frågeställning, det rör sig om ett ortsnamn som där ordet gård är inbakat i och som den nuvarande ägaren har registrerat på sin adress
Namnet har sitt urspung i något man gjorde på platsen varje år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.