4 994 läst · 39 svar
5k läst
39 svar
Är en sänksåg rätt för mig?
Jag kanske skulle resonerat lite annorlunda om jag köpt en nyare cirkelsåg med skena men mjukstart, bättre dammutsug och framför allt att den har vett på att dra in klingan och bli plattfotad så den står stadigt kvar där jag ställer den tycker jag är guld värt.
Håller med om att själva sänkfunktionen är sällan man har nytta av. Däremot de funktioner den ger jämfört med cirkelsåg på skena. Tänker på bland annat:
Överlägsen dammupptagning
Säkrare och enklare mot kanter då man slipper det jobbiga klingskyddet som fastnar o trilskas.
Såglinjen flyttar sig inte vid olika vinkel. (Måhända det finns cirkelsågar på skena med samma funktion)
Högre precision
Exaktare djupinställning.
Säkrare och enklare mot kanter då man slipper det jobbiga klingskyddet som fastnar o trilskas.
Såglinjen flyttar sig inte vid olika vinkel. (Måhända det finns cirkelsågar på skena med samma funktion)
Högre precision
En sänksåg kan aldrig bli fel
Du har rätt, även om själva sänkprylen inte är avgörande så för det med sig andra saker som är bra.vectrex skrev:Håller med om att själva sänkfunktionen är sällan man har nytta av. Däremot de funktioner den ger jämfört med cirkelsåg på skena. Tänker på bland annat:
Högre precision
Hoppar in och bumpar en gammal tråd.
Jag är i tankarna att börja bygga enkla möbler hemma, typ bokhylla till barnrum och diverse enklare byggen, kanske ett och annat hallbord.
Så, är det sänksåg eller klyvsåg som gäller?
Tänker att jag ska mest kapa 45 reglar och olika skivor av trä/mdf i olika vinklar. Har aldrig använt något av verktygen och vet knappt hur dom fungerar, än
Men ska ju även bygga trädäck och staket i sommar, så ha det i åtanke också.
Äger ingen såg idag, bara fogsvans och sticksåg..
Tack 👍
Jag är i tankarna att börja bygga enkla möbler hemma, typ bokhylla till barnrum och diverse enklare byggen, kanske ett och annat hallbord.
Tänker att jag ska mest kapa 45 reglar och olika skivor av trä/mdf i olika vinklar. Har aldrig använt något av verktygen och vet knappt hur dom fungerar, än
Tack 👍
En sänksåg är riktigt trevlig att ha när det kommer till att såga skivmaterial.Husägaren87 skrev:Hoppar in och bumpar en gammal tråd.
Tack 👍
Äger du dessutom ingen cirkelsåg är inte en sänksåg fel att börja med.
Jag äger båda, men har använt cirkelsågen 1 gång om jag minns rätt, sedan sänksågen flyttade in, och detta var för att kolla något åt en annan forummedlem.
Trädäck låter som ett fall för kap och gersågen med ev. rensågning med sänksåg och skena.
Klyvsåg kommer förmodligen också till användning om du tänker ge dig in på möbelsnickeri, men för större bitar av skivmaterial skulle jag rekommendera sänksåg.
För klyvning av brädor och smalare bitar är klyv/bordssågen bra.
Tack för svaret Fredrik, alltid bra svar från digFredrikR skrev:En sänksåg är riktigt trevlig att ha när det kommer till att såga skivmaterial.
Äger du dessutom ingen cirkelsåg är inte en sänksåg fel att börja med.
Jag äger båda, men har använt cirkelsågen 1 gång om jag minns rätt, sedan sänksågen flyttade in, och detta var för att kolla något åt en annan forummedlem.
Trädäck låter som ett fall för kap och gersågen med ev. rensågning med sänksåg och skena.
Klyvsåg kommer förmodligen också till användning om du tänker ge dig in på möbelsnickeri, men för större bitar av skivmaterial skulle jag rekommendera sänksåg.
För klyvning av brädor och smalare bitar är klyv/bordssågen bra.
Såklart ska en kap/gersåg köpas in, men det har jag nämnt innan, väntar bara på bra pris på en bosch gcm 8 sjl (eller liknande modell) och gta 3800
Då sätter jag upp en GKT på önskelistan också 👍
Såg i en annan tråd som jag följer att någon hittat en Bosch gcm 10 sd med bord, för bra pris, vet inte om du redan följer tråden, inte riktigt det du söker kanske, bara ett tips.
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...om-verktyg-till-bra-pris-204.html#post2445949
https://mobil.byggahus.se/forum/ver...om-verktyg-till-bra-pris-204.html#post2445949
Om du menade till mig så var jag en dom galna här på forumet som körde runt till närmsta bauhaus och lyckades på tag i en gcm 8 sjl för 1995 och ett gta 3800 för typ 1800mahus skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Attefallshus. Vad betyder rättighetsgräns, kan man bygga där?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Varning för Mr Urban Bygg, enligt dom i Stockholms tingsrätt.
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Hur är bytesmarknaden för hyresrätter? (Stockholm/storstäder)
Övrigt Off Topic -
Granne har byggt altan vid tomtgräns, vem har rätt?
Bygglov -
Hur hitta rätt bostad på bara tre månader?
Köpa & Sälja hus