4 994 läst · 39 svar
5k läst
39 svar
Är en sänksåg rätt för mig?
De Boschskenor jag har ligger still bra, har nog använt tvingarna 1ggn totalt.Sputnic skrev:Jag blir glad av att läsa att ni är nöjda med era sänksågar, och att det skulle funka bra för mina kommande jobb. Dessutom har jag fått med frugan på tankarna, så idag är jag en lycklig man!
Följdfråga: Hur väl ligger skenan still? Klarar man sig utan specialtvingar eller är det bäst att använda sådana.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 890 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 890 inlägg
Den ligger bra utan tvingar (festool i mitt fall, säkert lika på andra märken) jag ser nästan enbart behov av tvingar när det är väldigt korta snitt (typ när skenan måste delvis bära på något annat material eller nästan vinglar)
När jag kapat smala ämnen, tex sista remsan på en mdf skiva, så har det rört sig och blivit fel. Men det är ju inte så konstigt och löses enkelt med lite dubbelhäftande tejp på bordet (om man inte har tving). Dubbelhäftande tejp är för övrigt underbart att ha i snickarboden.
Lånar tråden för en sänksågsfråga. Såg på en bild att festool har två skarvstycken när skenorna skarvas. Jag har makita skenor och bara ett skarvstycke, har jag fått en för lite eller är makita snålare bara. Det borde ju bli väldigt mycket stadigare med 2
inte alls skitprat. nog vet jag att det ska va rätt klinga och det hade jagmattiasp skrev:Skitprat. Om du skall klyva skall du välja rätt klinga för jobbet. Om man är för lat för att byta till rätt klinga så är alla sågar dåliga. Jag vet att du inte gillar Festool, men nu börjar ditt korståg bli lite löjligt. Att just den här sågen kanske inte passar alla prismässigt är en helt annan fråga.
bandsåg kan du väl använda till klyning?Pysslarn skrev:
dock blir det svårt med svarv eller borrmaskin
Du har väl inte valt vilket märke du ska köpa än. Men på tal om skarvning av skenor så ser jag en fördel med Boschs skenor. Dom blir enkelt och "automatiskt" exakt parallella när man skarvar ihop 2 skenor.
Så som jag har förstått det så är Festools skenor betydligt svårare att få helt parallella vid skarvning, man måste i princip använda en rätskiva när man skarvar ihop dem.
Jag har tvingarna med har bara använt dem vid ett fåtal tillfällen. Sist jag använde sänksågen så sågade jag av nyuppsatt fasadpanel i våg (och 17 graders vinkel (droppnäsa)), då använde jag tvingar, men inte dom som hör till skenan utan vanliga tvingar.
Så som jag har förstått det så är Festools skenor betydligt svårare att få helt parallella vid skarvning, man måste i princip använda en rätskiva när man skarvar ihop dem.
Jag har tvingarna med har bara använt dem vid ett fåtal tillfällen. Sist jag använde sänksågen så sågade jag av nyuppsatt fasadpanel i våg (och 17 graders vinkel (droppnäsa)), då använde jag tvingar, men inte dom som hör till skenan utan vanliga tvingar.
Jag kan bara sälla mig till hyllningskören vad gäller sänksåg Jag har också upptäckt att RA32 skenornas hål är perfekta att sätta små försänkta skruv i när jag har problem att använda tvingar och är orolig att det skall flytta på sig.
Hyllar ni faktiskt inte fel sak egentligen? Jag vet inte om jag är beredd att hylla själva sänksågen som ett oumbärligt verktyg. Det är ju egentligen sågen, sänk eller inte, i kombination med skenan som är så jäkla bra. Jag förstår förstås att det finns användningsområden där sänkfunktionen verkligen behövs men det fina snittet, diagonalkapen osv osv har ju faktiskt inte med "sänk" att göra.
Innan jag ägde sänksåg och skulle klyva "snett" gjorde jag en jigg genom att ta en ca 200mm bred mdf remsa och skruvade på 2 st knäledsspännare. Sen satte jag anhållet på bordssågen på samma bredd som mdf remsan var bred, sen var det bara att knäppa fast materialet(smygen) snett och sen bara att klyva på så blev smygen sned.
Produkter som diskuteras: "mdf skruvade"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
175 kr inkl moms
Läs mer