M maxmsm skrev:
Det är nog inte någon annan som har markerat vissa av kontakterna i mina mobiler vilket syns när man går in i systemet och kollar, orsaken att jag har gått in i båda mobilerna och kollat är att en del av mina kontakter försvann när min förra mobil havererade och detta är jag inte intresserad av att det ska hända igen.
Markerat, vad menar du?
Vad menar du med att gå in i systemet?

Synca dom mot Google eller annan molntjänst så är du hemma, ser ut som jag kan exportera mina kontakter som "fil", Sony Xperia 1 VI.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Markerat, vad menar du?
Vad menar du med att gå in i systemet?

Synca dom mot Google eller annan molntjänst så är du hemma, ser ut som jag kan exportera mina kontakter som "fil", Sony Xperia 1 VI.
Gå in via kugghjulet och sök dej vidare i inställningarna, det är lite olika beroende på vilken mobil du har, evt beroende på vilken Android version det är, jag är ingen expert på mobiler och deras system.
 
M maxmsm skrev:
Gå in via kugghjulet och sök dej vidare i inställningarna, det är lite olika beroende på vilken mobil du har, evt beroende på vilken Android version det är, jag är ingen expert på mobiler och deras system.
Vilka inställningar, kontakter eller system, eller...?
 
Fairlane
Normalt lagras kontakter inte i SIM utan i telefonen och synkroniseras med Google om man vill (default). Lagra kontakter i SIM-kortet gjorde man möjligen för 20 år sen.

Ligger kontakterna i Google Cloud kommer de automatiskt med till nästa telefon. Samtalshistorik och SMS är inte lika säkert.

Däremot har det blivit lättare och lättare att byta telefon. Starta din nya telefon och ha din gamla till hands. Den nya kommer fråga om du vill flytta över saker och du kan själv välja vad du vill flytta. Sen pratar telefonerna med varandra ett tag (hur länge beror på mängden data som ska synkroniseras). Riktigt smidigt nuförtiden.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Vilka inställningar, kontakter eller system, eller...?
Jag hittar det inte nu, det var en kompis som guidade mej via telefon, tyvärr inte via sms.
 
M maxmsm skrev:
Jag hittar det inte nu, det var en kompis som guidade mej via telefon, tyvärr inte via sms.
Men va vad det du kom åt, changelog eller kontaktlistan eller vad?
Du pratar om markerade kontakter, vad menar du?
 
  • Gilla
Etnoy
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Men va vad det du kom åt, changelog eller kontaktlistan eller vad?
Du pratar om markerade kontakter, vad menar du?
En lista på mina kontakter där vissa hade en ruta med ett kryss markerat framför och samtliga dessa hade jag inte använt på länge, jag bockade av samtliga.
Jag ska kolla med kompisen igen hur det var man gjorde detta.
 
MrJay
En del Android telefoner (har sett det på vissa Samsung personligen) sparar vissa kontakter på SIM kortet och andra i Google-kontot vilket kan bli intressant när man använder samma konto på flera lurar. Vad det beror på vet jag inte och har heller inte brytt mig om utan tillkallades för att lösa problemet. Dessa Android hade en funktion i kontakt-appen där man kunde flytta och slå ihop användare SIM <> Cloud och synk som användes till att lösa problemet.
 
MrJay MrJay skrev:
En del Android telefoner (har sett det på vissa Samsung personligen) sparar vissa kontakter på SIM kortet och andra i Google-kontot. Vad det beror på vet jag inte och har heller inte brytt mig om utan tillkallades för att lösa problemet. Dessa lurar hade en funktion i kontakt-appen där man kunde flytta och slå ihop användare SIM <> Cloud…
Äldre telefoner, eller moderna?
 
MrJay
FredrikR FredrikR skrev:
Äldre telefoner, eller moderna?
Moderna och billiga, användaren i fråga fick det med abonnemang.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Att lagra kontakter på sim är en relik från gamla telefoner och är inte att rekommendera av flera skäl
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Men va vad det du kom åt, changelog eller kontaktlistan eller vad?
Du pratar om markerade kontakter, vad menar du?
Nu har ja hittat det!
Dra upp alla apparna, välj kontakter, välj hantera sim-kort, välj vilket sim-kort så får du upp en lista med kontakter där de man inte har använt på länge har en ruta i bockad och dessa måste(enligt kompisen) bockas ur innan sim-kortet plockas ur mobilen för att dessa kontakter ska stanna kvar på sim-kortet.
 
MrJay
E Etnoy skrev:
Att lagra kontakter på sim är en relik från gamla telefoner och är inte att rekommendera av flera skäl
Bästa lösningen. Fungerar utan el, är teknik och operatörsoberoende samt framtidssäkert… 👌

Rotadex system för indexering av kontakter med alfabetiska paneler som används för att bläddra i kontaktinformation utan behov av elektricitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
tergo och 3 till
  • Laddar…
4774
M maxmsm skrev:
Rädslan är att det försvinner när jag byter till en ny mobil, inte att den de facto sparas, det finns ganska viktig info i vissa sms och en del av samtalshistoriken är också av ganska stor vikt för mej.
Jag har dessutom lärt mej den lite för hårda vägen att Android verkar plocka bort kontakter som inte har använts på länge från sim-korten så där måste jag gå in och ta bort markeringarna på dessa kontakter i kontaktlistan innan sim-korten flyttas över till en ny mobil.
Just sms och samtalshistorik har jag aldrig lyckats föra över till ny mobil, inte heller personalen i butiken där jag köper ny mobil men allt annat är inga problem så länge man är synkroniserad med Google.
 
4774 4774 skrev:
Just sms och samtalshistorik har jag aldrig lyckats föra över till ny mobil, inte heller personalen i butiken där jag köper ny mobil men allt annat är inga problem så länge man är synkroniserad med Google.
Nu missade du lite, jag vill ha detta tillgängligt i den gamla mobilen där det har skapats, det finns viss historik och vissa sms som innehåller info so jag behöver ha kvar lite omutifallatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.