Är detta okey och rent byggtekniskt bra?

Altan under byggnad fastsatt vid vit fasad med kapade reglar, markerade i rött, och plåttak ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grannen bygger en liten altan och fäster balskor i min fasad (vita väggen).
Dessutom (Iringat i rött) så har han kapat de stående reglarna som håller upp ett plåttak ovanför bygget. De är nu bara fastspikade I min vägg.

Bilden är tagen från kommunmark utanför bådas tomter. Och ja, jag ska prata med grannen, men vill ha kött på benen först.
 
Tomture61
Står din byggnad i tomtgränsen ?
Har din granne frågat / informerat ?
Hur lyder områdets byggregler , får det byggas dikt mot tomtgräns osv?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Står din byggnad i tomtgränsen ?
Har din granne frågat / informerat ?
Hur lyder områdets byggregler , får det byggas dikt mot tomtgräns osv?
Ja, det är hundra år gamla hus...
Nej.
Ligger utanför detaljplan
 
Det blir ju lite svårt med underhåll av din vägg. Av bilden ser det ju nästan ut som om de kapade stolparna stått på grannens sida, men det är ju lite svårt att avgöra. Ska man bygga ihop på det sättet är det ju bäst om det finns en dialog så att det blir en hållbar lösning. Du hade ju kanske tänkt riva din byggnad...
 
Känns inte som det blir en försämring mot innan. Planket som satt där va ju också fastsatt i ditt hus. Hela ditt förråd ser ut att ligga för nära marken. Men tror du att du kommer renovera dit uthus snart är det ju bättre ifall grannen sätter två plintar mot din tomt och hänger sin altan på så du kan renovera utan att behöva riva hans altan.
 
Okey, som vanligt så måste man omformulera så att folk förstår.

Kort och gott: får man spika och skruva fast saker i någon annans vägg utan fråga. Även om väggen står i tomtgräns?

 
  • Gilla
larka742 och 2 till
  • Laddar…
Nej. Är min kvalificerade gissning...….
Dessutom platon och jord mot din fasad? Knappast enligt gängse regler.

Lagens åsikt kan jag inte, men moralens och den byggnadstekniska borde räcka för att prata med grannen direkt.
Utmärkt tillfälle att hjälpa till och samtidigt styra upp det hela.
 
Vems är det vita planket? Är det grannens så tycker jag inte att du ska klaga då en del av ditt förråd står på deras tomt.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Han borde ju definitivt pratat med dig innan han gjorde åverkan på din vägg. Förstår inte hur man kan skruva/spika ens en endaste liten skruv/spik i någon annans vägg utan att fråga eller informera först.
Sen kan man ju undra varför han anser att han behöver de där balkskorna över huvud taget. Han har ju ändå lagt reglarna på sten, de lär ju inte komma någonstans...

Sen funderar jag över de stående reglarna. Jag antar att plåttaket de håller upp ligger över grannens altanbygge, inte över ditt förråd? Det jag är ute efter är om det är sina egna reglar han har kapat? Antar det, vilket då skulle vara okej tänker jag. Frågan är bara hur de såg ut/var fästa förut? Har de varit fästa på samma sätt förut men dessutom stått på något stöd mot marken så kommer ju iofs belastningen på din vägg öka något, oklart om det har någon praktisk betydelse. Det beror ju på skicket på väggen och hur stor belastning taket är. Har de inte alls varit fästa i din vägg förut så är det samma sak där, han borde frågat först. Jag kan ju tycka att han borde kapat reglarna så att de stod på altanen istället, om de nu har stått på något annat innan.
 
  • Gilla
Samppa
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Vems är det vita planket? Är det grannens så tycker jag inte att du ska klaga då en del av ditt förråd står på deras tomt.
Intressant synpunkt, men tycker inte det är så tydligt. Bilden ljög nog för mig vid första anblicken, nu tycker jag att planket mycket väl kan liva med den vita väggen... :thinking:
 
Fadai
Nej! Han får inte göra så utan ok fr dig. Prata m honom. Förklara att om du vill riva el bygga om så ligger hans däck illa till.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Det är löst!

Tack för svar, även om jag tycker det är tråkigt att alla trådar ska mynna ut i annat, såsom tomtgränser och försök, av en del, att alltid vända tråden till TS nackdel. Jag ger bara den informationen som är relevant för frågan när jag skapar en tråd.

Nåväl, grannen är mycket trevlig och alla frågetecken rätades ut när vi talades vid.

Tråd kan låsas eller raderas.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 5 till
  • Laddar…
Förstår inte varför du blir upprörd. Du sa inget i första inlägget om att du bara undrade om grannen fick spika i dit hus. Du fick bara lite följdfrågor.

Dessutom var ju tråden rätt meningslöst eftersom du kunde börjat prata med grannen.
 
  • Gilla
udihow och 7 till
  • Laddar…
N Nybyggarens skrev:
Det är löst!

Tack för svar, även om jag tycker det är tråkigt att alla trådar ska mynna ut i annat, såsom tomtgränser och försök, av en del, att alltid vända tråden till TS nackdel. Jag ger bara den informationen som är relevant för frågan när jag skapar en tråd.

Nåväl, grannen är mycket trevlig och alla frågetecken rätades ut när vi talades vid.

Tråd kan låsas eller raderas.
Du kom uppenbarligen med för lite information eftersom följdfrågor dök upp- inte sant?
Om ni diskuterat frågan och du godkänt så är det givetvis OK, om ni inte gjort så råder ju annan mening.
Vad är poängen med att ge så lite information som möjligt?
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
Typisk tråd där ts bara vill ha positiv feedback, och sen börjar skrika direkt när det kommer lite frågor.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
term och 16 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.