Ska nytt golv gjutas så kan du ju passa på att gjuta in lite rejälare rör för el eller dra den i taket utanpå. Beror på vilken finish du vill ha. Det ser ju i alla fall ut som att det är relativt torr jord.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
M
Alternativt inträngande markfukt från under plattan då den saknar kapillärbrytande isolering. Behöver inte vara något fel på dräneringen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fyfan för fusk och allt skit det drar med sig. Enligt mig är allt fusk att betrakta som dolt fel, för fuskare försöker per definition lura någon. Hade jag köpt det där huset och sett den eldragningen hade jag flyttat på stående fot. Man får för helvete inte ha dosor så långt ner på väggen i en källare!! Det är ju det första ställe som hamnar under vatten vid översvämning!
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Vi uppskattar ett vårdat språk här på forumet.

(Bygg)fusk är inte att likställa med dolt fel och visst är det tillåtet med dosor så långt ner på vägg i en källare. Som redan skrivits i tråden är byggsättet högst troligt enligt gängse metod för husets uppförandeår.

TS gör helt rätt i att torka ur utrymmet och fundera på hur man bäst får till ett kapillärbrytande skikt under govlet och dessutom kanske isolerande.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 6 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Fyfan för fusk och allt skit det drar med sig. Enligt mig är allt fusk att betrakta som dolt fel, för fuskare försöker per definition lura någon. Hade jag köpt det där huset och sett den eldragningen hade jag flyttat på stående fot. Man får för helvete inte ha dosor så långt ner på väggen i en källare!! Det är ju det första ställe som hamnar under vatten vid översvämning!
”Hade jag köpt det där huset och sett den eldragningen hade jag flyttat på stående fot.”
Hörrudu Jontha! Du borde väl ha sett eldragningen innan du köpt huset.
Jag är ingen språkpolis men reagerar negativt på ditt språk ändå.
Skärp till dig!
 
  • Gilla
Nilstyko och 5 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Fyfan för fusk och allt skit det drar med sig. Enligt mig är allt fusk att betrakta som dolt fel, för fuskare försöker per definition lura någon. Hade jag köpt det där huset och sett den eldragningen hade jag flyttat på stående fot. Man får för helvete inte ha dosor så långt ner på väggen i en källare!! Det är ju det första ställe som hamnar under vatten vid översvämning!
Riktigt fusk håller jag med om där en entrepenör tar genvägar väl medveten om att man inte får bygga på ett visst sätt, men att det kanske itne syns utanpå.

I de flesta hus, iaf lite äldre, har det dock byggts till och om under årtionden om inte mer.

Och där måste man förvänta sig massa "kreativa" lösningar- det handlar ju oftast inte om fusk, utan om massa andra saker som ekonomi vs utförande, okunskap eller bara att vissa har ett mer "praktiskt" sinne: Dvs jag bygger så det funkar - hur det funkar i händelse av en översvämning om 50 år är ju nått helt annat...

Även om det numer inte är etablerat att lägga spånskiva över en sandgrund, så var det en annan sak på 50-60-70 talet. I min mammas lägenhet ligger det tex sand rakt under parketten, ingen plats eller något (lägenhetshus byggda i slutet av 50 talet): Inte det sätt man hade valt idag, men så byggde man tydligen då - och det kan nog inte klassas som "fusk" även om några redan då använde mer robusta konstruktioner...
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
När är huset byggt?
 
M Mapet890 skrev:
När är huset byggt?
74
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
74
Låg det ett trägolv där innan?
 
M Mapet890 skrev:
Låg det ett trägolv där innan?
Spånskiva med plastmatta sen laminat pålagt
 
Henke1993 Henke1993 skrev:
Spånskiva med plastmatta sen laminat pålagt
Låg spånskivan direkt på betongen? Inga reglar emellan?
 
M Mapet890 skrev:
Låg spånskivan direkt på betongen? Inga reglar emellan?
Jo träreglar med glasull som isoleringen
 
K Kling 1 skrev:
”Hade jag köpt det där huset och sett den eldragningen hade jag flyttat på stående fot.”
Hörrudu Jontha! Du borde väl ha sett eldragningen innan du köpt huset.
Jag är ingen språkpolis men reagerar negativt på ditt språk ändå.
Skärp till dig!
Jag gillar inte att bli tillrättavisad. Bästa vore om du lärde dig hantera tuffare språk. Jag kommer inte hålla tillbaka när jag ser fusk.
 
  • Haha
  • Arg
Nilstyko och 5 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Jag gillar inte att bli tillrättavisad. Bästa vore om du lärde dig hantera tuffare språk. Jag kommer inte hålla tillbaka när jag ser fusk.
Suck.
 
  • Gilla
Nilstyko och 5 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Fyfan för fusk och allt skit det drar med sig. Enligt mig är allt fusk att betrakta som dolt fel, för fuskare försöker per definition lura någon. Hade jag köpt det där huset och sett den eldragningen hade jag flyttat på stående fot. Man får för helvete inte ha dosor så långt ner på väggen i en källare!! Det är ju det första ställe som hamnar under vatten vid översvämning!
Du borde inte ha kanske ha hus alls, om du inte kan stänga av en fas och dra om elen :)
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.