Känns lite som man är inne och klagar och det är inte min vilja att lägga sordin på den entusiastiska önskan att bygga fina räcken men...

Det finns nästan aldrig en bra ursäkt att frångå säkerhetsmässiga normer för skyddsinredning som räcken och liknande.
En vacker dag ska huset säljas, eller så kommer det där ovanliga besöket med ett litet barn. Följ BBR.

(Har diskuterats innan t ex: https://www.byggahus.se/forum/juridik/170011-regler-racken.html )
 
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
D
Akershus... Är det i Norge? Kanske inte samma regler i så fall?
 
Jag är lite förvånad att smeden föreslår en lösning som inte är godkänd.

Så vitt jag vet så finns det inga sanktioner från ngn. myndighet ifall man installerar ett dylikt räcke. Men du som fastighetsägare kan dömas som vållande om en olycka inträffar. Men det är tänkbart att stadsbyggnadskontoret skulle kunna beordra evakuering om de får reda på det. Elsäkerhetsverket kan göra det om du har farliga elinstallationer i huset.

Vid nybygge så får ingen flytta in i ett hus med ett sådant räcke.
 
Redigerat:
DIY_freak: Jag bor utanför Oslo, men stugan är i Hälsingland i Sverige. Är verkligen inte känd med svenska regler då jag flyttade till Norge 1997..
 
S
Hosse skrev:
Riktigt snyggt! Ek? Vi vill att vårt räcke ska ta minimalt med utsikt, så vi vill ha det så diskret som möjligt.
Det där är ek men det får man ju passa så det matchar er trappa.

Ett snickeri fixar sånt, inte smeden, om du är intresserad.

Trappteknik har en modell som heter Åre som brukar ha såna rostfria pinnar, om du vill se för inspiration.
http://trappteknik.se/vara-trappor/are/

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
Gillade #20 men det ser ut att fattas en pinne halvvägs upp ;)
 
  • Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
@magham: Du var snabbare än mig:)
 
Hosse: Det var ju skönt att du tog våra "mothugg" konstruktivt ;)

En vända till i funderandet respektive val av leverantör så kommer det att landa i ett både snyggt och säkert räcke.
Kanske billigare än de 28'
 
MagHam: det var därför jag postade här:) Vanligtvis är det www.byggebolig.no jag är på, men känns mer lämpligt med www.byggahus.se för denna saken:)

Jag utmanar smedjan i morgon med svenska normer och ser vad dom svarar. Har väl egentligen bestämt mig för att ett snyggt och proffsigt räcke är värt 25-30.000kr.

En droppe i havet i motsättning till allt vi lagt på den jäkla stugan så långt....
 
När ni hävdar att det inte är godkänt enligt BBR, vad stödjer ni då er på?

BBR skriver ju bara "bör" i sina allmänna råd avseende räcken. Tex så är ju mellanrummet på 100 mm bara ett "bör" värde och inte ett "skall" värde.

Så jag är inte lika säker som ni andra på att det inte är godkänt och sen finns det ju en koppling till husets ålder också. Reglerna får nog anpassas till regelverket för det specifika husets byggnadsår.

Och när tex "hempularen" förundrar sig över att en lokal smed offererar ett räcke med andra mått än dagens "bör" värde i BBR så är väl inte det speciellt konstigt. En lokal smed som får en skiss eller idé på ett räcke är ju normalt ingen byggkonstruktör som har alla normer klart för sig utan just en lokal smed som svetsar järnkonstruktioner. Beställaren som går till en lokal smed får nog anses själv ha kunskapen om vad denne skall ha och om inte beställaren vet det bör nog denne istället gå till en specialfirma för just trappor och räcken där man kanske kan förvänta sig ha kunskap om just denna specialitet.

Men själv hade jag gått till smeden och gjort det jag ansåg vettigt för mitt behov och sen låtit nästa husägare anpassa skyddsanordningar till det behov som den finner lämpligt för den användning som huset då skall ha.
 
  • Gilla
Dalbotant och 2 till
  • Laddar…
D
oceanis skrev:
BBR skriver ju bara "bör" i sina allmänna råd avseende räcken. Tex så är ju mellanrummet på 100 mm bara ett "bör" värde och inte ett "skall" värde.
Det står att "Trapplopp, trapplan, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar, ska ha räcken som begränsar risken för personskador till följd av fall". Sedan följer en rad rekommendationer på hur man bör utforma ett sådant räcke beroende på situation.

Det betyder att KRAVET är att räcket SKALL begränsa risken för personskador. Om man då inte följer de BÖR rekommendationer som finns angivna och en olycka där t.ex. ett barn lyckas ta sig igenom räcket med kroppen men huvudet fastnar och blir hängande (det är bl.a. därför man har krav på max 10cm mellan stolpar), så finns det stor risk att man inte anses ha uppfyllt kravet på att räcket SKALL begränsa risken för personskador.
 
  • Gilla
Lillekitte och 1 till
  • Laddar…
Jag vet att just avståndet mellan spjälor i ett räcke, och "glipans" storlek mellan trappsteg i trappor utan sättsteg hör till saker som ofta kontrolleras vid slutbesiktning. Det var ex. det enda min KA verkligen noga kontrollerade vid vår ombyggnad. Och det är en förutsättning för att du skall kunna få ut slutintyg.

Och när jag beställde vår nya entretrappa, som är i smide med granitskivor som trappsteg. så ifrågasatte smidesfirman konstruktionen. För glipan mellan stegen var mer än 100mm innan graniten var monterad. Smidesfirman vägrade nästan att följa ritningen just pga. det. Trappan är bara ca 95cm hög. Smidesfirmor gör väldigt ofta räcken trappor och liknande säkerhetsprodukter. En firma som inte känner till enkla säkerhetsregler verkar inte förtroendeingivande. Det hör till fackkunskapen i den branschen.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
hempularen skrev:
Smidesfirmor gör väldigt ofta räcken trappor och liknande säkerhetsprodukter. En firma som inte känner till enkla säkerhetsregler verkar inte förtroendeingivande. Det hör till fackkunskapen i den branschen.
Det beror nog väldigt mycket i vad uttrycket "den lokala smeden" innebär. För mig kan det likaväl innebära en liten smed i ett småsamhälle som ena dagen svetsar skopan till småbrukaren på bygden och nästa dag gör ett räcke på en skiss från beställaren.

Att påstå att den lokala smeden inte skulle vara förtroendeingivande bara för att han/hon inte kan alla regler när det gäller BBR är väl att leva lite utanför verkligheten. Era krav på små företagare är i bland lite märkliga tycker jag, då skall man kanske också förvänta att denna person skall vara skolad som byggnadsingenjör och varför inte också fullärd vad gäller tex arbetsskyddsfrågor för kanske han får en beställning på att svetsa ihop ett lyftok till bonden på bondens egen ritning. Och skall då med era krav vägra för att göra det eftersom han/hon inte vet om bonden kommer att använda det själv eller låta en anställd använda det för då gäller ju olika regler..

Ni måste skilja på vem som har konstruktionsansvar, beställaransvar, användaransvar etc. Livet är ju inte så att det hela tiden finns någon annan som ska ta ansvar för det ni gör. Om en smed får en beställning på något från en kund där kunden talar om hur det skall se ut så må det väl vara kunden som får ta ansvar för det han eller hon har beställt och se till att det används på rätt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.