Vi har fått oss en ny trapp i stugan. Tyvärr så gillade vi inte räcket som följde med (tog för mycket av utsikten), så vi måste få tag i ett annat räcke. Vi har hämtat in en offert från en lokal smide firma. Dom kommer med ett pris på 3.200 per meter pluss moms. Räcket blir ungefär 7 meter, så detta kalaset landar på 28.000 kr! Färdig monterat och pulverlackerat. Brrr.. Mycket mer än vi fryktat. Är detta verkligen en OK pris? Nån som har andra ideer på ett billigt räcke?

På förhand tack!
IMG_4128.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

_DSC9356.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Screenshot_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Pulverlackat? Jag lät tillverka ett räcke fast galvat utomhus och det var 12 m + 2 x 2,5 m och kostade inte så mycket fast då ingick inte installation och räcket var utan överliggare. Så inte helt jämförbart med mycket billigare kan det inte bli.

Om jag får be att lämna några förslag: Gör fästplattorna dubbelsideg (på båda sidor om stolpen) det ser bättre ut. Om möjligt lite högre än 100 mm för att undvika vingligheten. Det är höjden på dessa plattor som ger stabilitet.
Välj lite grövre rör för mellanstegen. 10 mm är spinkigt och böjs lätt när något barn börjar klättra eller man står där med sin whiskey och mediterar.
Vän av ordning kommer att tycka att vågräta spröjs i den övre delen inte riktigt är tillåtna med tanke på klättrande barn som även kan kana under understa röret. För ett balkongräcke skulle det vara fel.
 
Det där räcket tror jag inte är godkänt. Det får inte finnas springor som är större än 10 cm (har jag för mig). Handlar om barnsäkerhet.

Priset är svårt att ha synpunkter på. Räcken är osannolikt dyra. Jag vet att det finns företag som säljer halvfabrikat av räcken. Färdiga moduler som behöver monteras ihop. Det blir avsevärt billigare. Men jag är osäker på hur det funkar med trappor med olika lutning osv.

Det kan kanske vara värt att kolla även lite andra lösningar. Som ex. glas.
 
Jepp, det var pulverlackerat. Här är erbjudandet jag fick (fattar inte allt..):
"Hej ca: 3 200 kr /m ( exl moms) pulver lackat tillv mont o klart ståndare 50x10 rundjärn 12mm överliggare 48mm då måste vi komma dit och malla på plats".
 
Är det säkerhetsglas i fönstren? Annars så skall det vara räcke även där och som föregående skriver så är inte den modellen godkänd om mellanrummet är så stort.
 
@cecar33: Vad menar du? Ytterfönsterna? Nej, det är inte säkerhetsglas där. Hur stora mellanrum kan man ha för att det är lovligt då? Och vem åker egentligen runt och besiktar trappor i sommarstugor?:)
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Vad menar svetsaren egentligen med " ståndare 50x10 rundjärn"?
 
Hosse skrev:
@cecar33: vem åker egentligen runt och besiktar trappor i sommarstugor?:)
Har du otur är det nåt barn som "besiktigar" den åt dig på riktigt och det kanske inte är så kul.
 
S
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tror er trappa blir snygg med rostfria rör mellan vagnstycke och handledare. Borde bli billigare och det blir barnsäkert.

Alternativt metallstolpar med säkerhetsglas.
 
  • Gilla
Carinaline och 2 till
  • Laddar…
DSC_0316.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ritade detta altanräcke för mig: Handledare är trä som går genom svetsade rörstumpar på ovansida stolparna. Inte barnsäker enligt standarden dock men för barn finns det hundra andra möjligheter att slår sig. T ex att trilla nedför hela trappan.
 
  • Gilla
Hosse och 1 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Har du otur är det nåt barn som "besiktigar" den åt dig på riktigt och det kanske inte är så kul.
Nej det är sant, men vi har sällan / aldrig, små barn i stugan.
 
Thomas_Blekinge skrev:
[bild]Jag ritade detta altanräcke för mig: Handledare är trä som går genom svetsade rörstumpar på ovansida stolparna. Inte barnsäker enligt standarden dock men för barn finns det hundra andra möjligheter att slår sig. T ex att trilla nedför hela trappan.
Det där är väl mer än 10cm öppning va?
 
sinuslinus skrev:
[bild]

Jag tror er trappa blir snygg med rostfria rör mellan vagnstycke och handledare. Borde bli billigare och det blir barnsäkert.

Alternativt metallstolpar med säkerhetsglas.
Riktigt snyggt! Ek? Vi vill att vårt räcke ska ta minimalt med utsikt, så vi vill ha det så diskret som möjligt.
 
D
Det föreslagna räcket är inte godkännt, dels för att springorna är för stora och dels för att det är klättringsbart. Jag tog in pris på smidesräcke för inte så länge sedan och det var inte riktigt så dyrt som du indikerar. Mycket kunnig och bra att "diskutera med" (via mail). Det blev aldrig något räcke för min del, då jag valde en annan lösning, då jag tyckte smidesräcke skulle bli för tungt och besvärligt att montera.

http://www.svenonius-legosvets.se/
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Hosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.