Magnus E K Magnus E K skrev:
Arbetsbrytaren på första bilden går troligen till hela "pannan", inte bara till elpatronen.
Ja jag tror att den första kallas effektvakt
 
S sepani skrev:
Ja jag tror att den första kallas effektvakt
NEJ, det är ingen effektvakt, det är en vanlig arbets-/säkerhetsbrytare ungefär som en vanlig strömbrytare till takbelysningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
En del ctc pannor som exempelvis CTC1100
Har "dolda" elpatroner, dvs de är gömda bakom en plåt på ovansidan...
”Pannan” i det här fallet är en värmepump. De brukar inte ha en elpatron som sticker ut på ett synligt sätt.
 
Fairlane
S sepani skrev:
Ja jag tror att den första kallas effektvakt
En effektvakt är något annat. Du (eller snarare din elektriker), kan montera en effektvakt används för att du inte ska bränna huvudsäkringar om många tunga förbrukare är igång samtidigt. Säg att du har en elbil på laddning om drar igång spisen på max, istället för att skjuta en huvudsäkring ser effektvakten till så bilen får lite mindre ström då.

Vad är du egentligen ute efter? Om du beskriver det får du nog snabbare och bättre hjälp än om du gissar vilt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
En effektvakt är något annat. Du (eller snarare din elektriker), kan montera en effektvakt används för att du inte ska bränna huvudsäkringar om många tunga förbrukare är igång samtidigt. Säg att du har en elbil på laddning om drar igång spisen på max, istället för att skjuta en huvudsäkring ser effektvakten till så bilen får lite mindre ström då.

Vad är du egentligen ute efter? Om du beskriver det får du nog snabbare och bättre hjälp än om du gissar vilt.
Ett bra råd, tack. Det jag är ute efter är att justera ned värmen i fritidshuset till ”underhållsnivå”. Så det ena är att förstå hur man bäst prövar sig fram till hur pannan med värmekurvor, temperatur mm bör stå och det andra att jag inte istället har en elpatron som går in och sabbar den tänkta besparingen…har varit med om att det hänt, dock p g a att utedelens säkring löst ut…
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Fairlane
Om du har en modellbeteckning på din värmepump så finns det säkert någon som kan hjälpa dig hur man stänger av elpatronen och hur man ställer värmepumpen så den går så billigt som möjligt, utan att förstöra huset.
 
  • Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om du har en modellbeteckning på din värmepump så finns det säkert någon som kan hjälpa dig hur man stänger av elpatronen och hur man ställer värmepumpen så den går så billigt som möjligt, utan att förstöra huset.
Det är en CTC Ecl el 1550 med en utedel VP
 
D Daniel 109 skrev:
”Pannan” i det här fallet är en värmepump. De brukar inte ha en elpatron som sticker ut på ett synligt sätt.
Schematisk illustration av CTC EcoEl värmepannas konstruktion och dess komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pannan i detta fallet är denna. Värmepumpen kan även sitta på utsidan huset.
Det är då viktigt att man inte kallställer systemet efter som radiatorvattnet går ut till utedelen. alternativ har en värmeväxlare i mellan så man kör med glykol till utedelen ...
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
H HSP skrev:
[bild]
Pannan i detta fallet är denna. Värmepumpen kan även sitta på utsidan huset.
Det är då viktigt att man inte kallställer systemet efter som radiatorvattnet går ut till utedelen. alternativ har en värmeväxlare i mellan så man kör med glykol till utedelen ...
Kallställning är inte aktuellt. Däremot vore det bra att kunna sänka effekten något.
 
Du behöver ju bara ställa önskad innetemperatur till 10grader. inte börja kludda med värmekurvan eller stänga av värmepatronen i värmepumpen. Den är ju din försäkring om kompressorn sluter generera värme. Är inte värmepatronen på så fryser ju hela värmesystemet och vattenledningarna sönder.
Du spar oavsett ingen ström på att sänka värmepumpens/elpatronen maximala effekt. Allt styrs ju av vilken temperatur du vill ha inne i huset och hur kallt det är ute.
 
  • Gilla
sepani och 2 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du behöver ju bara ställa önskad innetemperatur till 10grader. inte börja kludda med värmekurvan eller stänga av värmepatronen i värmepumpen. Den är ju din försäkring om kompressorn sluter generera värme. Är inte värmepatronen på så fryser ju hela värmesystemet och vattenledningarna sönder.
Du spar oavsett ingen ström på att sänka värmepumpens/elpatronen maximala effekt. Allt styrs ju av vilken temperatur du vill ha inne i huset och hur kallt det är ute.
så svaret är att helt enkelt skruva ned termostaterna på elementen? Jag är nybörjare men försöker lära mig. Jag vill minnas att i ett av våra tidigare hus fanns jättemycket värme ”in” på golvvärmen och vi försökte strypa den med termostaterna men jag har för mig att det gick mycket el ändå?
 
Termostaterna är bra för tillfällig sänkning eller om du vill ha svalare i enstaka rum. Ska du sänka temperaturen i hela huset så är det enklast att göra det på pannan.
 
S sepani skrev:
så svaret är att helt enkelt skruva ned termostaterna på elementen? Jag är nybörjare men försöker lära mig. Jag vill minnas att i ett av våra tidigare hus fanns jättemycket värme ”in” på golvvärmen och vi försökte strypa den med termostaterna men jag har för mig att det gick mycket el ändå?
Nej, som Useless också skriver, du gör det på pannans display.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Nej, som Useless också skriver, du gör det på pannans display.
det var min tanke
 
S sepani skrev:
så svaret är att helt enkelt skruva ned termostaterna på elementen? Jag är nybörjare men försöker lära mig. Jag vill minnas att i ett av våra tidigare hus fanns jättemycket värme ”in” på golvvärmen och vi försökte strypa den med termostaterna men jag har för mig att det gick mycket el ändå?
Gör du så går det åt ändå mer energi, du har innegivare på din ”panna” (i alla fall enligt manualen) sänker du på elementen och har fortfarande på 20 grader som börvärdet på pannan så släpper den bara ut än varmare vatten till elementen för att nå det önskade värdet. Så elförbrukningen ökar snarare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.