Z
J jaronsso skrev:
Spännande!
Låter jävligt märkligt med ”några veckor” dock.
Man fattar väl att bombgruppen kanske inte kan dyka upp på 2h överallt i Sverige om det inte är direkt fara för allmänheten typ, men trodde ändå man försökte komma hyfsat snabbt vid uppenbart misstänkta granater.
Semestertider! :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
M Malte mullvad skrev:
Enligt modern svensk märkning så är den inte skarp nej. Å andra sidan har jag bara sett röda toppar på finkalibrig lös ammunition, medan grövre (eld-markering) ofta är blå. Utländsk eller äldre märkning har jag ingen kunskap om.
Färgmärkningarna du hänvisar till är ändrade sedan en tid för att synka mot Natostandard. Dvs Röd är inte alltid lös utan numer skarp.
 
  • Gilla
  • Wow
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Japp ringa 11414 hade nog varit en bra ide.

Hittade detta efter lite sökningar
"Diameter approx. 310mm, height 970mm, it is elaborate. Marked 1936, Škoda emblem, 3-114."

Ammunition till en Skoda 305 mm Model 1911

[bild]
Den är inte 970mm hög av bilden överst att döma..
Och inte en 30.5cm granat heller...En sån orkar du knappast ens lyfta.
Jag skulle nog ta det lugnt med den, en 10.5cm kanske?
Bäst att överlåta till experter..
 
Stickan56
Om det är en projektil så är det en barlastad granat dvs för övningsskjutning.
Det här med NATO och färgmärkning kan ni glömma den är alldeles för gammal för det.

Denna hittades på Öland.
1424084794

Stickan
 
  • Gilla
Truebigswede
  • Laddar…
Hej.

Det är sannolikt en granat till 12” kanon, baserat på dina måttangivelser. Förekom bl.a. som AP (Armour Piercing) röd märkning för kalibrar över 20mm.
Tändrör i botten.

Låt den vara…

kolla länk
http://www.navweaps.com/Weapons/WNAust_12-45.php
 
Herr hatt Herr hatt skrev:
Lite OT men när jag gjode lumpen för många år sedan fick vi i uppgift att reparera vägarna på ett skutfält efter en större militärövning. En av mina mindre begåvade lumparpolare hittade en bomb modell större som han gladeligen lastade i skopan på traktorn, körde tillbaka till ”basen” och avrapporterade sitt fynd. Befälet sa. Bra. Visa var den är så spränger vi den.
Dom blev inte glada när den var i skopan på traktorn som stod parkerad 5 meter från deras kontor. Som tur var visade det sig bara vara en övningsgranat utan sprängämne.
Vi fick gå och leta OXA på skjutfältet när jag låg inne. Alla fick dock strikta order om att ge fan i allt man hittade och bara tillkalla befäl.
Känns helt orimligt när man tänker tillbaka på det.
 
A
Smisksågen Smisksågen skrev:
Nej, jag bor på en ö utanför karlskrona som kräver att man tar färjan.
Då är det en från något batteri på aspö kolla om museet vill ha den.
Om inte annat så kan de tala om för dig vad det är
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är ju rätt skevt kan jag tycka. Explosiva grejer bör ju vara antingen prio eller inget att bry sig om. Men du kanske inte bor så man kan "svänga förbi"?
Har vänner som hittade dynamit i ett uthus. Polisen har inte kommit ännu och det har gått säkert två månader. Är ingen liten ort utan helt vanlig stad vid kusten i Norrland.
 
  • Wow
henric78
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hittade en sådan när jag var liten, man kunde skruva av toppen, men det gick inte då det satt så hårt.
Då gick jag och polaren och kastade ner den från ett högt berg...........
Det hände inget mer än att den fick sån smäll att den gick att skruva isär, den var tom inuti.....
Jag det samma men inte från en Berg, men från en mur. Och det gick inte. Min papa ring till polisen, de ta den som de fick explosera senare. 39/45 bomb. Polisen sa att det skulle ha riva hela kvarteren.
 
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
N Norrbotten-Man skrev:
Har vänner som hittade dynamit i ett uthus. Polisen har inte kommit ännu och det har gått säkert två månader. Är ingen liten ort utan helt vanlig stad vid kusten i Norrland.
Det står ju tidigare i tråden hur de skall agera, de skall säga att de tänker lämna in den på återvinningen. Det ändrar prioriteringen...
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Nej, jag bor på en ö utanför karlskrona som kräver att man tar färjan.
Då är det väl marinens experter som bör komma då de är nära och dessutom har det troligen varit deras granat. De har egna båtar att åka med ch de går fort och de kan behöva att öva.
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Jag har faktiskt en snubbe från försäkringsbolaget som kommer ut nästa vecka. Ska fan fråga vad han tycker om bomben i förrådet. Kanske skulle signa upp för den där livförsäkringen trots allt.
Min erfarenhet från snubbar från försäkringsbolag är att de i första hand är säljare och har sämre kunskaper om risker och skydd än vad jag har. De har dock möjlighet att fråga någon mer kunnig i sit företag.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Smisksågen Smisksågen skrev:
Vet inte om det här är rätt forum, men jag hittade den här besten längst in i ett uthus. Har precis köpt huset så jag håller på och rensar ut. Någon som vet vad det är? Vågar inte röra den, haha.
Synd att den är så liten annars hade jag kört ut och hämtat den åt dig, passar perfekt som trädgårdskonst hos mig. Koppargördlen är borta så värdet är lågt, vält kull den och fota bottnen då vi får se om det får plats ett tändrör, men troligen är det en laddövnings projektil som bara har vikt och storlek lika en motsvarande skarp
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Vet inte om det här är rätt forum, men jag hittade den här besten längst in i ett uthus. Har precis köpt huset så jag håller på och rensar ut. Någon som vet vad det är? Vågar inte röra den, haha.
Röd färg = Övningsmaterial
 
haha5810 haha5810 skrev:
Röd färg = Övningsmaterial
Och hur vet du att den varit röd från början?
Den kan ha målats om, kanske för att få ut den från militären som prydnad.

Enklaste är låt den vara orörd tills expertis tittar på den och bedömmer vad det är. Den kan nog stå några veckor till om den stått åratal i uthuset....
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.