Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Undrar hur det påverkar försäkringspremien om man informerar försäkringsbolaget om att man har okänd grov ammunition hemma i några veckor? :D
"polisen sa att det va antagligen inget att oroa sig för"
 
  • Gilla
  • Haha
tpe och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Vi hitta en låda gammal dynamit vid en rivning och ringde polisen.
Svaret vi fick va att det va inget dom hade tid med att åka ut o titta på.
Då sa jag att vi slänger dynamiten i brännbart på närmsta återvinning, med hänvisning till polisens nonchalans.
Då blev det lite mer fart på dom polisen va där på 30 minuter och spärra av och bombgruppen kom efter 2 timmar och frakta bort dynamiten.
Tänk va ett uttalande kan få en myndighet att agera.:rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mikael K. och 55 till
  • Laddar…
Jag hade lagt en gammal madrass på ett släp och lagt granaten på med spetsen åt sidan. Spänt fast den ordentligt och sen åkt till återvinningsstationen. Lagt av den på någon plan plats innan återvinningsgubbarna kom springande. Sen kontaktat någon återvinningsgubbe och sagt vad jag lämnat och hänvisat till polisen som säger att det nog inte är någon fara.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
henric78 och 7 till
  • Laddar…
O Oaken skrev:
Jag hade lagt en gammal madrass på ett släp och lagt granaten på med spetsen åt sidan. Spänt fast den ordentligt och sen åkt till återvinningsstationen. Lagt av den på någon plan plats innan återvinningsgubbarna kom springande. Sen kontaktat någon återvinningsgubbe och sagt vad jag lämnat och hänvisat till polisen som säger att det nog inte är någon fara.
https://www.byggahus.se/forum/threads/skraeckexempel-pa-lastsurrning.323840/
:surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Gnomeboy och 2 till
  • Laddar…
M
O Oaken skrev:
Jag hade lagt en gammal madrass på ett släp och lagt granaten på med spetsen åt sidan. Spänt fast den ordentligt och sen åkt till återvinningsstationen. Lagt av den på någon plan plats innan återvinningsgubbarna kom springande. Sen kontaktat någon återvinningsgubbe och sagt vad jag lämnat och hänvisat till polisen som säger att det nog inte är någon fara.
Du kan ju lämna in överbliven och "upphittad" ammunition på polishuset bara att lämna den i expeditionen :)
 
  • Haha
  • Gilla
jliljeha och 9 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det är ju rätt skevt kan jag tycka. Explosiva grejer bör ju vara antingen prio eller inget att bry sig om. Men du kanske inte bor så man kan "svänga förbi"?
Nej, jag bor på en ö utanför karlskrona som kräver att man tar färjan.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Undrar hur det påverkar försäkringspremien om man informerar försäkringsbolaget om att man har okänd grov ammunition hemma i några veckor? :D
Jag har faktiskt en snubbe från försäkringsbolaget som kommer ut nästa vecka. Ska fan fråga vad han tycker om bomben i förrådet. Kanske skulle signa upp för den där livförsäkringen trots allt.
 
  • Haha
  • Gilla
Thomas Buskhagen och 30 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Jag har faktiskt en snubbe från försäkringsbolaget som kommer ut nästa vecka. Ska fan fråga vad han tycker om bomben i förrådet. Kanske skulle signa upp för den där livförsäkringen trots allt.
Det här är ju lysande! Du måste återkomma med vad den människan säger.
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Nej, jag bor på en ö utanför karlskrona som kräver att man tar färjan.
Att du dessutom bor i närheten av Karlskrona ökar väl dessutom risken för att det är "äkta vara" och inte bara något loppis-fynd.
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 9 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Jag har faktiskt en snubbe från försäkringsbolaget som kommer ut nästa vecka. Ska fan fråga vad han tycker om bomben i förrådet. Kanske skulle signa upp för den där livförsäkringen trots allt.
Om inte annat så kan du ju be honom om en tjänst, och be honom bära ut den först.
I värsta fall får ju försäkringsbolaget ta smällen då, bokstavligt talat. :D
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 17 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Nej, jag bor på en ö utanför karlskrona som kräver att man tar färjan.
Heja Aspö!
 
  • Gilla
Smygnorden och 1 till
  • Laddar…
Smisksågen Smisksågen skrev:
Nej, jag bor på en ö utanför karlskrona som kräver att man tar färjan.

Då tar det ju i laglig hastighet typ 3 timmar till dig från Malmö, blir ju en bra arbetsdag för bombgruppen. Ring Försvarsmakten och hör med dem annars? Kan ju ta en liten båt ut och kolla :crysmile:

För övrigt måste jag säga: Fästingön, glöm inte bort vaccinet!!
 
  • Gilla
Smisksågen
  • Laddar…
Lite OT men när jag gjode lumpen för många år sedan fick vi i uppgift att reparera vägarna på ett skutfält efter en större militärövning. En av mina mindre begåvade lumparpolare hittade en bomb modell större som han gladeligen lastade i skopan på traktorn, körde tillbaka till ”basen” och avrapporterade sitt fynd. Befälet sa. Bra. Visa var den är så spränger vi den.
Dom blev inte glada när den var i skopan på traktorn som stod parkerad 5 meter från deras kontor. Som tur var visade det sig bara vara en övningsgranat utan sprängämne.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
och en till och 13 till
  • Laddar…
Spännande. Jag lånade bilderna och lade med länken till denna tråd och frågade på FB i gruppen ”MÖP:are på riktigt”. Kanske ger något. Det är en granat som du säkert redan vet, måtten hade varit kul att få reda på, det hade underlättat identifieringen.
Skriv gärna hur det går och lycka till. Är den ofarlig ska du behålla den, kul historia att berätta
 
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
J
Spännande!
Låter jävligt märkligt med ”några veckor” dock.
Man fattar väl att bombgruppen kanske inte kan dyka upp på 2h överallt i Sverige om det inte är direkt fara för allmänheten typ, men trodde ändå man försökte komma hyfsat snabbt vid uppenbart misstänkta granater.
 
  • Gilla
henric78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.