Jag har rivit för stambyte, badrummet troligen original från 1948.
Kan kakelfixet vara asbest (2-3 cm tjockt)?
Kan elementrörsisoleringen vara av asbest (faller sönder i vita luddbitar när man kommer åt det)?
Om fixet är asbest, borde det väl gå att sätta skivor utanpå, utan att riva bort fixet?
Om fixet under golvkaklet är asbest, hur gör man för att slippa slipa o skrapa (jag ska ha plastmatta)?
Lägga golvskivor ovanpå o sen matta? (fallet finns redan)
Om man är osäker på kakelavfallet, kan man ändå lämna kaklet på soptippen?
Lite orolig trots svar här på forumet om att tillfällig exponering ej är farligt :x
 
  • IMG_4559.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4560.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4561.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När vi sanerar asbest arbetar vi i undertrycksventilerade utrymmen med mikrofilter försedda dammsugare, som skyddsutrustning har vi fläktmatade helmasker med P3 filter och skyddsoveraller. För att komma in i saneringsutrymmet passerar vi igenom en sluss försedd med 3 kammare. Allt avfall läggs i märkta kärl för att deponeras på en speciell asbeststation. För att saneringsutrymmet ska vara fritt ifrån asbest vått torkas och dammsugs samtliga ytor för att därefter ventileras med en mikrofilter försedd luftrenare i ungefär ett dygn.

För att sanera asbest krävs speciell utbildning och regelbunda läkarbesök med lugnröntgen.

Bortser man ifrån ovanstående garanterar man spridning av asbestfibrer runt hela bodelen för att andas in i lungorna av nära och kära under en lång tid, pratar vi fortfarande om tillfällig exponering?

PS, det är vanligt att både fix och fog innehåller asbest.

Mvh



Tompa21 skrev:
Jag har rivit för stambyte, badrummet troligen original från 1948.
Kan kakelfixet vara asbest (2-3 cm tjockt)?
Kan elementrörsisoleringen vara av asbest (faller sönder i vita luddbitar när man kommer åt det)?
Om fixet är asbest, borde det väl gå att sätta skivor utanpå, utan att riva bort fixet?
Om fixet under golvkaklet är asbest, hur gör man för att slippa slipa o skrapa (jag ska ha plastmatta)?
Lägga golvskivor ovanpå o sen matta? (fallet finns redan)
Om man är osäker på kakelavfallet, kan man ändå lämna kaklet på soptippen?
Lite orolig trots svar här på forumet om att tillfällig exponering ej är farligt :x
 
Nu kändes det genast lite oroligare...
Men det borde ju i så fall krylla av asbestinfekterade hus i landet, eftersom de flesta river o håller på utan en tanke på att fog, fix, isolering, lim, mattor mm innehåller asbest.
Att jag överhuvudtaget kom att tänka på att fixet kunde innehålla asbest var att jag hade för mig att jag läst det någonstans, men då hade jag redan hunnit riva lite kakel o isolering.
Annars hade jag likt många andra varit lyckligt (?) ovetande om detta.
Det borde finnas bättre information från byggvaruhus o liknande som säljer nya produkter om riskerna med rivandet...
 
Tompa21 skrev:
Nu kändes det genast lite oroligare...
Men det borde ju i så fall krylla av asbestinfekterade hus i landet, eftersom de flesta river o håller på utan en tanke på att fog, fix, isolering, lim, mattor mm innehåller asbest.
Ja, eller hur? Hur många dödsfall pga detta har Du hört talas om? "ollebolle" redogör för vad som krävs för att följa arbetsmiljöreglerna för återkommande yrkesmässigt sanerande av asbest, inte riktigt det Du håller på med.
Samma redogörelse finns i en annan tråd (http://www.byggahus.se/forum/koek/155892-riva-kakel-i-koek-risk-foer-asbest.html) men jag delar inte den bedömningen alls som framgår av mitt svar.
 
Det tar ungefär 15 år innan man märker effekterna av asbestfibrer i lungorna.

"Men samtidigt minskar inte antalet nya, asbestrelaterade cancerfall. Kurvan över nya mesoteliom ligger ganska stadigt runt 100 till 140 per år, från 1990 fram till 2006 som är cancerregistrets senaste uppgift. "

"Ju större mängd asbestfibrer man andas in ju högre är risken för cancer. Men samtidigt vet man att en mycket begränsad exponering kan leda till mesoteliom. Asbestfaran är alltså inte utrotad."
Källa: http://www.byggvarlden.se/nyheter/arbetsmarknad/article87515.ece

Tycker det är väldigt skrämmande att man idag 2010 på ett byggforum har inställningen att asbest inte är farligt. Jag vet att vi diskuterar rivning i enstaka fall, men vad skickar det för signaler till alla som läser här? Hade vi pratat om att riva eternit utomhus hade jag rekommenderat dig ett vettigt munskydd och en engångsoverall, men nu pratar vi om rivning inomhus med begränsad luftväxling.

Slutsats: Kan man inte hantera asbest på rätt sätt så ska man låta bli, allra helst inomhus där luftväxlingen är begränsad.







Jan-Å skrev:
Ja, eller hur? Hur många dödsfall pga detta har Du hört talas om? "ollebolle" redogör för vad som krävs för att följa arbetsmiljöreglerna för återkommande yrkesmässigt sanerande av asbest, inte riktigt det Du håller på med.
Samma redogörelse finns i en annan tråd ([länk]) men jag delar inte den bedömningen alls som framgår av mitt svar.
 
Med statistik kan man ju bevisa vad som helst. Jag tycker att ditt inlägg i onödan skrämmer upp folk som står i begrepp att renovera ett enda enskilt badrum.
Ska man utgå ifrån ditt inlägg blir man tvungen att anlita ett företag som utför jobbet så som Du beskriver i ditt första inlägg vilket kommer att kosta rejält mycket pengar och ge dessa företag ett stort antal nya kunder, inte minst till ditt företag då kanske?

Kan Du redovisa sambandet mellan att asbestrelaterade cancerfall inte minskar med att hempulare själva river sina gamla badrum?
De personer som utsattes för asbest dagligen i en tillverkningsindustri och/eller vid daglig byggnation måste ju rimligtvis ha utsatts för betydligt mer asbest under betydligt längre tid än vad som drabbar byggnadsarbetare idag och dramatiskt mycket mer än vad jag utsätts för när jag river bort lite kakel från ett enda badrum.

OM det är så att antalet cancerfall trots detta är konstant finns en hög sannolikhet för att källan till cancerformen är en annan. Är det så att det räcker med en mycket, mycket liten exponering borde antalet cancerfall varit betydligt högre under den perioden som asbest användes frekvent eftersom fler då borde utsatts. Men så är det inte, antalet fall är konstant, trots förbud sen många år och trots alla skyddsåtgärder och regler?
Den ekvationen är svår att få ihop.

Jag anser att det är stor skillnad på enstaka fall och på daglig exponering. Man kan jämföra med att passera en motorväg till fots, det är inte speciellt farligt eller svårt om jag gör det en gång och själv kan välja tidpunkten för att gå över. Om jag däremot är tvungen att passera 8 ggr per dag 5 dagar i veckan på tider som nån annan bestämmer är det förstås väldigt farligt och jag blir förr eller senare överkörd.

Det här är ett forum för konsumenter i första hand och man får tycka vad man vill precis som man får göra en bedömning av vad man ska tro själv utifrån det som skrivs.
 
Jag hade inte hyrt in en firma för att sanera ett sådant badrum, helt enkelt för att jag inte hade haft råd. Däremot hade jag gjort mitt bästa för att följa råden som ges ovan. En rejäl sug för att skapa undertryck i rummet, overall och friskluftsmask är ju inte på något sätt omöjligt att skaffa sig. En industridammsugare med riktigt bra filter går ju att hyra. Riv skiten själv, men gör ditt yttersta för att skydda dig och familjen. Tejpa igen dörren, montera utsug i fönstret, skyddsutrustning på, osv.

Med deponeringen vet jag inte. Det borde finnas ställen som tar emot farligt avfall från privatpersoner? Alternativet är ju kanske att folk dumpar lite var som. Kolla upp med ÅVC där du bor.
 
Självklart skulle det innebära fler arbetstillfällen för saneringsföretagen men att säga att det kostar rejält mycket pengar är att ta i. En asbestsanerare kostar betydligt mindre i timmen än både elektriker och rörmokare.

Om vi ser saken ur en annan synvinkel, du river ditt badrum själv hemma, du är medveten om att det kan finnas asbest. Du river som man vanligtvis gör, halv öppen dörr ingen dammsugare osv, när du är klar med detta vill du mest troligt ha hjälp av tex elektriker, rörmokare, kanske tom en plattsättare. Dessa gör sina arbeten i ditt badrum, borrar igenom gammalt fix, drar rör och kablar osv, helt omedveten om att du spridit asbest över hela utrymmet. Säg att dessa yrkesgrupper göra flera badrum i veckan, pratar vi då fortfarande om tillfällig exponering för dom?

Det är faktiskt så att de flesta av reglerna kring sanering av asbest som vi saneringsföretag följer inte är för att skydda oss som sanerar utan för att skydda de andra yrkesgrupperna och de boende som ska in efter oss.

Min tanke med detta är inte att skrämma upp människor, vill bara att man ska vara medveten om riskerna och vad man utsätter andra människor för.


Jan-Å skrev:
Med statistik kan man ju bevisa vad som helst. Jag tycker att ditt inlägg i onödan skrämmer upp folk som står i begrepp att renovera ett enda enskilt badrum.
Ska man utgå ifrån ditt inlägg blir man tvungen att anlita ett företag som utför jobbet så som Du beskriver i ditt första inlägg vilket kommer att kosta rejält mycket pengar och ge dessa företag ett stort antal nya kunder, inte minst till ditt företag då kanske?

Kan Du redovisa sambandet mellan att asbestrelaterade cancerfall inte minskar med att hempulare själva river sina gamla badrum?
De personer som utsattes för asbest dagligen i en tillverkningsindustri och/eller vid daglig byggnation måste ju rimligtvis ha utsatts för betydligt mer asbest under betydligt längre tid än vad som drabbar byggnadsarbetare idag och dramatiskt mycket mer än vad jag utsätts för när jag river bort lite kakel från ett enda badrum.

OM det är så att antalet cancerfall trots detta är konstant finns en hög sannolikhet för att källan till cancerformen är en annan. Är det så att det räcker med en mycket, mycket liten exponering borde antalet cancerfall varit betydligt högre under den perioden som asbest användes frekvent eftersom fler då borde utsatts. Men så är det inte, antalet fall är konstant, trots förbud sen många år och trots alla skyddsåtgärder och regler?
Den ekvationen är svår att få ihop.

Jag anser att det är stor skillnad på enstaka fall och på daglig exponering. Man kan jämföra med att passera en motorväg till fots, det är inte speciellt farligt eller svårt om jag gör det en gång och själv kan välja tidpunkten för att gå över. Om jag däremot är tvungen att passera 8 ggr per dag 5 dagar i veckan på tider som nån annan bestämmer är det förstås väldigt farligt och jag blir förr eller senare överkörd.

Det här är ett forum för konsumenter i första hand och man får tycka vad man vill precis som man får göra en bedömning av vad man ska tro själv utifrån det som skrivs.
 
  • Gilla
Matte84
  • Laddar…
Det är det gamla vanliga... om man inte kan bevisa att det är exakt en viss sak som ger cancer så är det inget farligt ;)

Det spelar ju mindre roll hur många per år som dör i asbestrelaterad cancer. Det kan ju vara så att just du eller någon i din familj har väldigt dåliga anlag just med avseende på lungcancer och att den lilla lilla asbestexponeringen är det som gör att glaset rinner över och cancern "får fäste".

Det handlar inte om att skrämma upp folk utan om att synliggöra de risker som faktiskt finns. Bara för att en risk är låg är den ju inte obefintlig. Varför utsätta sig för onödiga risker man kan undvika?
 
  • Gilla
torgnymartin
  • Laddar…
>BiFuel Nej det håller jag inte alls med om och det är inte det jag hävdar, däremot vill jag ha hyfsat starka bevis för att ändra beteende och det finns det inte i det här fallet enl min bedömning. Och nej, jag vaccinerade mej inte mot vare sig Fågel- eller Svininfluensa heller utifrån min egen och flertalet av mina kollegors kunskap om influensavirus.

>ollebolle. Det håller jag med om i sak, att utsätta andra för något sådant som Du beskriver ska man inte göra och det har jag heller inte gjort.

Jag är generellt skeptisk mot allt möjligt :) gör mina egna bedömningar och när dessa inte överensstämmer med vad som är politiskt korrekt eller mot nåt regelverk så är det inte självklart för mej att bara följa med som alla andra. Ändrar mej gör jag när det behövs eller när det är uppenbart att min tidigare inställning är felaktig men som sagt, det är inte alls något sånt bevisläge i det här fallet som jag ser det.

Men Ni och jag kommer inte att bli överens i den här frågan så jag avslutar min del i diskussionen här om inte Ni tillför något nytt, själv kommer jag bara att upprepa mej annars tror jag.
Men det är ingen enkel diskussion att ha på ett allmänt forum heller, skulle nog krävas ett antal timmar och några pilsner för att få full förståelse för varandras åsikter.

Mvh
Jan-Å
 
Håller nog med Jan-Å. Verkar som om vissa jämnställer asbest med mjältbrandsbakterier eller något liknande. Visst ska man vara försiktig och minimera exponering, men man dör inte av att riva ett badrum. Använd mask med filter så man slipper dra ner det i lungorna om det dammar. Många vet inte att även vanligt trädamm är farligt, fastnar också i lungorna.
Min farfar dog av stenlunga och asbest var säkert en bidragande orsak då han var aktiv som snickare. Såga asbestskivor dagarna i ända utan något som helst skydd är inte helt lyckat.
 
Nej, det är klart att man inte dör av ett badrum men samtidigt vet du inte hur din egen och dina näras situation ser ut. Någon av er kan ju ha anlag för lungcancer och så räcker det med ganska liten exponering för att få bägaren att rinna över så att säga. Sånt går ju aldrig att veta och man kan mycket väl klara sig även om man river ett badrum i veckan resten av livet. Ungefär som att köra utan bilbälte - det kan gå bra men det kan också gå åt skogen. Asbest är ju inte akuttoxiskt så eventuella effekter ser man ju inte förrän långt senare.
 
Med asbest så ligger det till så här att det kan räcka med ett enda asbestfiber i lungan så kan du få cancer. Asbest fanns i både det ena och det andra förr. Hur många har inte bytt bromsbelägg på bilen eller en koppling på bilen som har innehållit asbest, utan skydd? Hur många har inte jobbat i industrin med asbest baserade isoleringsmattor? Hur många har inte renoverat gamla hus med eternitplattor eller för den delen satt upp dem en gång i tiden. Eller som i det här fallet rivit eller byggt ett badrum?
Asbest är farligt, JA! men du kan inte veta om du har fått i det i dig från badrums renoveringen eller genom att du en gång har gått på gatan i en stad och fått i dig asbestfiber på den vägen.

Det jag menar är att, Skydda dig efter alla konstens regler nu när man vet om faran med asbest, men det kan faktiskt vara så att du redan har blivit exponerad (troligtvis har de flesta i sverige blivit det) och därmed riskerar att få cancer pga asbest.

Jag jobbar med arbetsmiljöfrågor hela dagarna så jag anser mig ha bra koll på detta, i fall någon undrar över mitt påstående.
 
Redigerat:
Tompa21 skrev:
Nu kändes det genast lite oroligare...
Men det borde ju i så fall krylla av asbestinfekterade hus i landet, eftersom de flesta river o håller på utan en tanke på att fog, fix, isolering, lim, mattor mm innehåller asbest.
Att jag överhuvudtaget kom att tänka på att fixet kunde innehålla asbest var att jag hade för mig att jag läst det någonstans, men då hade jag redan hunnit riva lite kakel o isolering.
Annars hade jag likt många andra varit lyckligt (?) ovetande om detta.
Det borde finnas bättre information från byggvaruhus o liknande som säljer nya produkter om riskerna med rivandet...
Javisst kryllar det av asbest infekterade hus i landet. Likväl som det gjorde det i industrin, i värmeanläggningar, i fordon, i tunnelbanan och i järnvägsvagnar och lok, osv......
 
Hej!
Ny på forumet - hoppas det är ok att fråga vidare i denna tråd?

Började precis riva elementledningsisolering. Huset är från 30-talet. Ytterst sitter papp sedan två lager ull och innerst en vit färg/massa. Denna vita färg/massa följer med när man plockar av ullen. Ibland sitter den bättre. Har hört att asbestblandningar vanligen sitter i böjar. Har klämt på dem och de känns inte hårdare än på andra ställen (som jag läst att det ibland gör).

Bifogar länkar till tre bilder... Inser att man nog inte kan få säkra svar via bild - men vore ändå trevligt att få utlåtande från någon som sett hur det brukar se ut...


http://db.tt/IyXHGPs
http://db.tt/ldGGjMP
http://db.tt/gPChw32

Tack på förhand!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.