Har funderat på en sak eftersom jag själv har asbestnoja. Ni som arbetar med asbestsanering hur idiotsäkert är det när ni sanerar både för er själva och efter ni lämnat arbetet? Som jag förstått det är dessa partiklar som frigörs mikroskopiskt små. Är det över huvud taget möjligt för er att aldrig utsättas för fibrerna? När ni t.ex byter om finns inte risken att det sitter fibrer kvar i masken, kläderna och verktygen som frigörs då osv.
När ni lämnat arbetsplatsen är det asbestfritt till 100% då?
 
celmstam skrev:
Hej!
Ny på forumet - hoppas det är ok att fråga vidare i denna tråd?

Började precis riva elementledningsisolering. Huset är från 30-talet. Ytterst sitter papp sedan två lager ull och innerst en vit färg/massa. Denna vita färg/massa följer med när man plockar av ullen. Ibland sitter den bättre. Har hört att asbestblandningar vanligen sitter i böjar. Har klämt på dem och de känns inte hårdare än på andra ställen (som jag läst att det ibland gör).

Bifogar länkar till tre bilder... Inser att man nog inte kan få säkra svar via bild - men vore ändå trevligt att få utlåtande från någon som sett hur det brukar se ut...


[länk]
[länk]
[länk]

Tack på förhand!

Det vita längst in skulle kunna vara asbest, ser lika ut runt mina rör.
 
Det har varit en del diskussioner om asbest är farligt eller inte här på byggahus. Jag hävdar att man ska vara extremt försiktig med hantering av asbest. Men jag orkar inte ge mig in i debatten igen för det känns som man stångar sig blodig.

Som privatperson lyder man inte under arbetsmiljölagen och kan i princip äta asbest till frukost om man vill, men om man ska anlita en yrkesman att utföra arbete där man känner till att det finns asbest, eller där man har rivit asbest, är man skyldig att tala om detta för den som ska utföra arbetet.
Jag har själv vägrat utföra arbete där kunden hade rivit själv, och jag kunde se asbestrester överallt.
 
celmstam ---- Det är asbest längst in mot rören på dina bilder. Det var vanligt på den tiden att man kletade på ett lager på rören innan man lade på isoleringen. I rörböjarna hittar du garanterat mer, även i själva isoleringen.
 
B
asbest är alltid farligt.
så fort du river i asbest kommer det fiber.

allt måste rengöras efter sanering.
men finns ju inga garantier. att all asbest är borta
 
lordi - tack för svar.
Vi har skickat på analys och det var mycket riktigt asbest - precis som du skriver.
Attans - kan man säga.:(

Angående asbests farlighet - vi kommer självfallet inte riva eländet själva och är glada över att vi stannade upp och kollade ordentligt. Frågan som återstår är om vi ska sätt ihop det igen och låta det vara eller faktiskt sanera (alternativt få värden att sanera).
 
Öppnar upp en gammal tråd, vad säger ni om detta ? Huset är byggt 1965 men tycker att fixet inte ser ut som andra rivningar jag sett från den tiden när man googlar kakel och asbest ? Vad säger ni, har dem bytt kakel under åren ? Detta är i köket.
 
  • Köksvägg med borttaget kakel och exponerad underliggande yta, synliga kablar och rester.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med spis och delvis borttaget gammalt kakel på väggen, potentiell renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Omöjligt att svara på.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Tänkte mer om någon kände igen färgen på fixet som att det tex var av nyare modell och att man då kunde utesluta asbest ?
 
Troligen orginal från när det byggdes, man satte kakel med en klutt på varje då. Spackla ut med ny fix bara.
 
  • Gilla
Gud_
  • Laddar…
ok, fan då är risken stor att det är asbest. Försent nu men man ville stilla oron.
 
Staffans2000
Finns ingen verklig oro att stilla.
Simma lungt.

Staffan
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
Svår att inte ha det när det kommer till asbest.
 
Skicka in ett prov? A-analys är snabba de gånger jag använt mig utav dom.
 
Staffans2000
Det är inga problem. Däremot är okunskap och internet en farlig kombination. Själv var jag rörläggare på sjuttiotalet. då rev vi asbestisolering så vi såg ut som strösslade semlor hela högen, Kniven rakt i isoleringen rakt ovanför huvudet. sedan ryckte och rev vi. Jag, liksom de som fortfarande är rörmokare, lever och frodas utan asbestskador.


Staffan
 
  • Gilla
CarlC89
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.