De minsta värmepumparna brukar ha 1-faskompressorer. Det är betydligt trevligare för huvudsäkringarna med en 3-fas, så det kan också vara nåt att ta med i beräkningen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ja det är det jag känner lite osäkerhet kring, dvs att det känns lite klent. Men det är en seriös entreprenör som funnits på orten +30 år så känns som de borde veta vad de gör. Lite dålig koll än på vissa begrepp så kan inte svara direkt på DVUT men i beräkningsunderlaget i offerten finns bla följande data:

Årsmedeltemperatur: 3,0 grader C
Uppvärmd area: 206 kvm
Dimensionerad utetemp: -24 graderC
Behövd effekt vid DUT: 6,3 kW
Värmepumpseffekt vid DUT: 6,1 kW
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Våra 234 m2 uppvärmd yta behövde från jan 2017 till jan 2018 20567 kWh tillverkad värme. För det drog kompressorn samt cirkulationspumpar 4415 kWh. Dvs COP 4.68.

Har inte sammanställt jan2018 till jan2019
”Ovanligt” högt COP för värme och tappvarmvatten ?
 
Ok, DUT är bara det gamla begreppet för DVUT (Dimensionerande VinterUteTemperatur). Värmebehov 6,3 kW för 206 kvm vid -24 grader tror jag inte alls på. Har själv en kåk byggd -97 s.k."Norrlandsisolerad" och utgår jag från den och räknar om yta och temperatur blir ert värmebehov ca 10 kW vid -24 grader. Värmepumpseffekten behöver dock inte vara riktigt 10 kW eftersom de kallaste dygnen är så få att det bara blir en liten el-tillsats totalt. Köper man en varvtalsstyrd värmepump är det nog så att man dimensionerar för 100% effekttäckning eller näst intill. Såg nu att ni ska ha ett ftx-aggregat enligt ett tidigare inlägg så man får då dra av effekten som återvinns i aggregatet för att det ska bli rätt.
 
Redigerat:
M Myckling skrev:
Har nu haft besök av två st entreprenörer och fått in en offert. Den jag fått offerten från menar att det räcker med en 7 kw pump och borrhål på 165 m. Den andra kommer att offererar en pump på 12 kw, vet ej hur djupt han beräknar borrhålet. Några kloka synpunkter på detta??
Vi hade en entreprenör här på orten som frekvent räknade på för grunda borrhål å små värmepumpar... han fick sälja för han var lite billigare. Men vad hände, jo kunden fick betala bakvägen med elpatron istället å ville dom byta upp i storlek på vp så var borrhålet för snålt borrat. Jag tycker du ska ta den 3/ 12 kw
 
  • Gilla
Peter4321 och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Vi hade en entreprenör här på orten som frekvent räknade på för grunda borrhål å små värmepumpar... han fick sälja för han var lite billigare. Men vad hände, jo kunden fick betala bakvägen med elpatron istället å ville dom byta upp i storlek på vp så var borrhålet för snålt borrat. Jag tycker du ska ta den 3/ 12 kw
Det är tyvärr inte så ovanligt. Och svårt att inse från början om man inte är påläst. Också svårt att rätta till efteråt. Få brunnsborrare vill fördjupa ett gammalt borrhål då man kan förlora delar av utrustningen. Så det blir till att borra ett yterligare hål och köra intill, med ytterligare kostnader och besvär.
 
J Josth skrev:
Ok, DUT är bara det gamla begreppet för DVUT (Dimensionerande VinterUteTemperatur). Värmebehov 6,3 kW för 206 kvm vid -24 grader tror jag inte alls på. Har själv en kåk byggd -97 s.k."Norrlandsisolerad" och utgår jag från den och räknar om yta och temperatur blir ert värmebehov ca 10 kW vid -24 grader. Värmepumpseffekten behöver dock inte vara riktigt 10 kW eftersom de kallaste dygnen är så få att det bara blir en liten el-tillsats totalt. Köper man en varvtalsstyrd värmepump är det nog så att man dimensionerar för 100% effekttäckning eller näst intill. Såg nu att ni ska ha ett ftx-aggregat enligt ett tidigare inlägg så man får då dra av effekten som återvinns i aggregatet för att det ska bli rätt.
Vi har redan ett ftx aggregat så där blir det ingen förändring då det får sitta kvar. Sen är ju ca 30 kvm garage som inte värms till 21 grader utan runt 10 grader, men håller med om att det känns som lite klent med 7 kW.
 
H
Om jag minns rätt så är inte prisskillnaden stor mellan nibes modeller som dessa te.x

Nibe 1255 1,5 - 6kw
Nibe 1255 3 - 12kw
Nibe 1255 4 - 16kw

7kw känns klent
 
C Comfort Thomas skrev:
”Ovanligt” högt COP för värme och tappvarmvatten ?
Värme bara. Tappvatten ligger på typ 3.4.
 
M Marcus Lindberg skrev:
Kul tråd, vi håller oxå på att projektera för konvertering från direktverkande till vatten med bergvärme samt Ftx, har idag runt 35,000kwh/år och vi hoppas komma ner till runt 9-13kwh/år.
Bor på 200kvm suttoräng hus från -72
Gamla fönster som ska bytas, vinden är extraisolerad 240 (blev över från annat bygge)
Övervåning blir golvvärme efterhand som vi renoverar rum för rum, nere våningen blir radiatorer pga att plattan inte är isolerad och skulle då dra in massa fukt från plattan.

Vad har ni andra valt för radiatorer märke o model?
Nästan exakt samma upplägg som jag hade med sutteräng från -71 nu har jag har nibe 1255 och thermopanel .. jag är nöjd med det .. bara det att jag kan duscha utan att snåla och inte få varmt vatten förrän dagen därpå ...
 
  • Gilla
Marcus Lindberg
  • Laddar…
Stickan56
Maxwells demon TotalControl skrev:
Purmo är beprövat med Danfoss RA-N radiatorventil. Behövs ingen nyckel för injusteringen.
Jag hade skippat ftx och kört med mekanisk frånluft istället och använt mig av pengarna till frikyla samt arbetstank. Arbetstanken ger er möjlighet att köra termostater fullt ut eller köra värme i badrum eller i källardelen på sommaren. Det är komfort.
FTX, finns lite att spara med bvp. Mekanisk frånluft är minst lika bra ur komfort synpunkt anser jag.
Instämmer, skippa värmeåtervinningen och lägg pengarna på frikyla.

Stickan
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Så man ska vädra ut värmen hela vintern och kyla några dagar i Juli??
 
Stickan56
M Myckling skrev:
Jo jag tror båda är varvtalsstyrda, den ena från 1,5-7 kw (Thermia) och den andra 3-12 kw (Nibe)
Det här är som religion.
Vilken gud skall man tro på?
Alla kan inte ha rätt, men alla kan ha fel.

Stickan
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
Själv tänkte jag gå på Nibe 1255 men jag hörde de skulle släppa något nytt nu i år, vet inte om de gjort det ännu och vet inte vad som ska vara förbättrat, 1255 är tydligen inte optimal om man har både golvvärme och radiatorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.