Papphammar666 lilllasrne skrev:
Med det menas ?
Jag har för övrigt 1255 cu12
Invertrar som har rasat frekvent. Bland annat vid strömavbrott. Felkoder som inte går att få bort. Racklig styrning som stoppar och startar pumpen vid vissa körfall i stället för gå ner i frekvens. Finns att läsa en del på vp forumet.
 
L lat skrev:
Ur komfort synpunkt har du nog rätt, men om vi antar att du ventilerar rätt så är det c:a 30% av energin som försvinner ut den vägen. Ett ftx kan ta tillbaka c:a 85% av det. Sen är det naturligtvis en fråga om vad allt kostar och hur lång tid det tar att räkna hem det.
Yepp. Därför jag skriver tillsammans med bergvärme. Visst de beror på vart man bor. Men ett äldre hus i t.ex Stockholm sparar kanske 3000 kWh per år. Dela det med typ 3.5-4 för vp tillverkad värme så är det inte speciellt mycket. Men visst.
Plus filterbyte 1-2ggr per år. 500-1800:-
 
Redigerat:
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Purmo är beprövat med Danfoss RA-N radiatorventil. Behövs ingen nyckel för injusteringen.
Jag hade skippat ftx och kört med mekanisk frånluft istället och använt mig av pengarna till frikyla samt arbetstank. Arbetstanken ger er möjlighet att köra termostater fullt ut eller köra värme i badrum eller i källardelen på sommaren. Det är komfort.
FTX, finns lite att spara med bvp. Mekanisk frånluft är minst lika bra ur komfort synpunkt anser jag.
Endast mekanisk frånluft är inte i närheten. Dels är det skillnad i hur luften ombyts iom mekanisk tilluft samt att man slipper kallras. Sen är kallras mer eller mindre störande beroende på massa faktorer. Så skillnad är det även om bara frånluft ofta är "good enough"
 
Inte ens i närheten? Vad gör växlare för magiskt med uteluften menar du förutom värmer upp den? Renar den? Som du menar att du känner skillnad på?
Gör man det bra med riktiga fläktar och inte pax fläktar och junk så är luftkvaliteten minst lika bra.
Kallras förekommer inte hos mig.
 
Det är mekanisk tilluft som gör skillnad, med endast frånluft är risken större att det blir ojämn fördelning av tilluft i olika rum
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Men ett äldre hus i t.ex Stockholm sparar kanske 3000 kWh per år. Dela det med typ 3.5-4 för vp tillverkad värme så är det inte speciellt mycket
Vet inte hur du räknar, men om vp'n beräknas dra tex 11.000kWh (för värme) så är det c:a 30% av detta som blir besparingen.
 
Jag räknar på besparing köpt energi.
Vilket "normal" bergvärme-hus har 11000kWh i drivel för uppvärmning? Då har man ett värmebehov på kanske 38500-44000kWh. Sen kanske 1000kWh VV, 5000kWh hushålls el. Det är 50000kWh. De är inga siffror för normal villan precis.
 
Ok, såg bara några kommentarer högre upp och förutsatte att man inte blandar äpplen & päron.
 
Vad menar du? När vi pratar besparing så är det väl nettoenergin som är intressant?
 
Hur mycke hade ni gått ner i kw/h år ?
Jag är som en 5åring på julafton ..kollar var dag... jag har minst 50 % minskning ... vill se mer när kylare kommer ..jag har haft mellan +2 /-12 så det visar inte hela sanningen ... vid minus 12 hade jag 45-50 kw/dygn .. bra dåligt ?
 
Våra 234 m2 uppvärmd yta behövde från jan 2017 till jan 2018 20567 kWh tillverkad värme. För det drog kompressorn samt cirkulationspumpar 4415 kWh. Dvs COP 4.68.

Har inte sammanställt jan2018 till jan2019
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Har nu haft besök av två st entreprenörer och fått in en offert. Den jag fått offerten från menar att det räcker med en 7 kw pump och borrhål på 165 m. Den andra kommer att offererar en pump på 12 kw, vet ej hur djupt han beräknar borrhålet. Några kloka synpunkter på detta??
 
Den på 12kW är säkert en varvtalsstyrd variant som anpassar effekten efter behovet?
Vilka modeller är det du har fått offererade?
 
Jo jag tror båda är varvtalsstyrda, den ena från 1,5-7 kw (Thermia) och den andra 3-12 kw (Nibe)
 
7 kW måste bli alldeles för lite, särskilt med garaget också. Vad är huset konstruerat med för värmebehov t.ex. enligt värmeritningen? Vad är DVUT där ni bor?
 
  • Gilla
Vector
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.