blizzet skrev:
Iofs så är värdena från LB-hus sida alltid för Malmö vilket delvis förklarar dem lite lägre.
Jag vet inte vad det är för skillnad på Mlamö i LB.hus siffror och....

Malmö
37
55
55

Som är från TH's hemsida...finns det ett Malmö längre norrut menar du?
 
jhenrikj skrev:
Jag vet inte vad det är för skillnad på Mlamö i LB.hus siffror och....

Malmö
37
55
55

Som är från TH's hemsida...finns det ett Malmö längre norrut menar du?
Vet inte om du driver med mig? Eller om jag jag är så otydlig? :)
Menade att jag tar tillbaka att jag skrev att LB-hus verkar ha lite "glädjesiffror" jämfört med andra. Deras hemsida innehåller endast "Malmöregionens" värden såg jag,och där är de likvärdiga andra med Nibe 750, så det är helt OK.

Vet inte om vi kommer längre i denna diskussion? För mig är det i alla fall logiskt att t.ex. Nibe 750 och bergvärme kommer ganska nära varandra eftersom effekten är nära på densamma som även syns hos Fiskarheden t.ex.

Jag kan inte skriva under på "katastrofal isolering" jämfört med ett LB-hus när TH på papperet har mer isolering än dem totalt. Vi verkar ju också vara eniga om att TH tabell nog handlar om en gammal FLVP-modell, så jag skulle tro att de skulle få ganska så likvärdiga resultat med samma uppvärmningskälla och beräkningssätt.

Vad olika husleverantörer väljer för standarduppvärming beror väl på i vilka kundsegment man har flest kunder också skulle jag tro, om man är ute efter att vara billigast, säljer fler större hus än mindre o.s.v.
 
blizzet skrev:
Vet inte om du driver med mig? Eller om jag jag är så otydlig? :)
Menade att jag tar tillbaka att jag skrev att LB-hus verkar ha lite "glädjesiffror" jämfört med andra. Deras hemsida innehåller endast "Malmöregionens" värden såg jag,och där är de likvärdiga andra med Nibe 750, så det är helt OK.
Läste inte igenom inlägget ovan det jag citerade tillräckligt noggrannt. Jag fick intrycket att ville hävda att LB-hus angav Malmösiffror och att TH inte gjorde detta, vilket givetvis inte var det du menade, sorry.

Sen har jag inte heller påstått att LB-hus skulle vara något av de bättre husen när det gäller isolering, utan valde dem bara för att de är de jag har koll på eftersom jag bygger med dem. Vad vi kan komma fram till är att bergvärme är inte ekonomiskt försvarbart i Skåne/Halland.
 
Har idag också fått bekräftat av Trivselhus teknikansvarig via mail att värdena i tabellen INTE är beräknade med en ny modell av FLVP, utan en äldre variant av IVT med sämre prestanda än Nibe 750.

Han meddelade också följande:
"Vår policy är att alltid ge kunden en energikalkyl som håller vad den lovar vid den kommande energideklarationen efter 2 år. Tyvärr är det inte alltid så bland våra kollegor i husbranschen."
 
Hej, kommer in lite sent i diskussionen... eftersom jag precis ska bygga med LB-hus classic 140 var den här tråden intressant för mig.
Något ni inte har tagit upp här är om det ingår borrning i priset när man pratar om bergvärme. Det kan ju skilja väldigt mycket på hur djupt man måste borra beroende på läge. Det är väl ofta där det brukar "springa iväg" pengar på en bergvärmeinstallation...
En annan fråga är att om man bor i tät bebyggelse och flera installerar bergvärme så får man ju "dela" bergvärmen sinsemellan, dvs sämre verkningsgrad.
 
highlander skrev:
Hej, kommer in lite sent i diskussionen... eftersom jag precis ska bygga med LB-hus classic 140 var den här tråden intressant för mig.
Något ni inte har tagit upp här är om det ingår borrning i priset när man pratar om bergvärme. Det kan ju skilja väldigt mycket på hur djupt man måste borra beroende på läge. Det är väl ofta där det brukar "springa iväg" pengar på en bergvärmeinstallation...
En annan fråga är att om man bor i tät bebyggelse och flera installerar bergvärme så får man ju "dela" bergvärmen sinsemellan, dvs sämre verkningsgrad.
För att det ska bli sämre verkningsgrad måste borrhålen ligga väldigt nära varandra.
I vår kommun får de inte hamna närmare än 20m från varandra av den anledningen.
Borrning ingår i vårt pris, och några tillägg ska det inte bli enl. säljaren.
Med Eksjöhus vet jag att de bara borrade ett visst djup, 115 m om jag inte minns fel och att man fick betala extra för djupare, samt även för röret om det behövde vara längre.
TH borrar 140m standard däremot. Eftrsom de flesta kör med FLVP så bör inte konkurrerande borrhål i vårt nybyggda område bli något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.