kamilenski skrev:
Kan det vara så att ni talar om olika försäljare?
Stockholm ligger inte i Skåne.
Någon som påstått det då?
 
#5 & #8

Olika delar av landet. Kan det verkligen vara samma säljare?
En del av ALLA företag har bra och "dåliga" säljare. Att just Ni har fått att göra med en som håller det han lovar, är glädjande. Oftast lovar dom bara.
 
blizzet skrev:
De där siffrorna fanns där innan Nibe 750 började säljas...så det är siffror från innan den kom till skulle jag kunna säga med 95% säkerhet då de varit där väldigt länge. De borde dock uppdatera med info om t.ex. värden på Nibe 750 eller hänvisa till med vilken pump värdena är hämtade för på de som står där. Jag var medveten om redan för ett halvår sen när vi började vår process.

Men du verkar vara typen som vill kunna skryta med dina väggar, vilket nog imponerar på föga få framför helheten. Framförallt vid en ev. försäljning så lär du få bättre betalt och fler intressenter om du har hög std på allt annat än ber mäklaren framhäva "vilka enormt grymma väggar" det här huset ha
r. :)


Blizzet: Jag skrev bara vad jag tyckte och du kommer med påhopp, varför gör du det? Man kan nästan tro att du börjat ångra ditt husval eftersom du reagerar så starkt på att det skrivs något negativt om TH.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag trampade dig på tårna....
 
Redigerat:
Det är säkert ingen större skillnad mellan olika hustillverkare när det gäller konstruktion på husen, däremot så tror jag att beroende på vad man är ute efter så skiljer sig priserna åt avsevärt. Det som skiljer är väl antalet husmodeller, möjligheten till helt egna val etc. Om man tittar exempelvis på TH så har de oändligt många husmodeller i sina kataloger som närmast kan liknas vid inbundna böcker. Det är väl säkert så att om man letar efter ett speciellt hus istället för ett "tråkigt" standardhus från en vanlig tillverkare eller att man vill kuna rita om sitt hus "utan kostnad" så betalar man naturligtvis för det. Konstruktionsmässigt så tror jag knappast att det är någon större skillnad mellan de flesta stora husföretag så beroende på vilka tillval man gör och hur mycket man vill ändra en befintlig planlösning så finns det troligen en hustillverkare som är optimal.

Men jag tror absolut att det prismässigt beroende på vad man är ute efter skiljer sig mellan olika husföretag även om det konstruktionsmässigt inte finns några större skillnader.
 
Malmöbyggaren skrev:
r. :)


Blizzet: Jag skrev bara vad jag tyckte och du kommer med påhopp, varför gör du det? Man kan nästan tro att du börjat ångra ditt husval eftersom du reagerar så starkt på att det skrivs något negativt om TH.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt om jag trampade dig på tårna....
Sorry, det var inte menat så. Ber om ursäkt om det framgick som ett påhopp. Är nog bara trött på just den här väggdiskussionen eftersom det är så olika vad man prioriterar och att småsakers betydelse konstruktionsmässigt överdrivs litegrann i detta forum ibland tycker jag. Man kan lätt tolka det som att du har något emot Trivselhus också...

Tyckte det var lite snabbt av dig att tycka "budget" om en enstaka sak när man kan hitta många andra saker som jag nämnde som ingår med dem "som heller inte syns" som isolerade innerväggar & spån bakom gips t.ex.

Råspont i taket är en annan sak, som du glömde, som inte TH har som standard som många brukar nämna, men kostnaden för tillvalet är ju inte direkt stor för att få det. I mitt fall 10-15000kr.

Tycker ibland därför att diskussionerna blir menlösa i sammanhanget om vad som är standard och inte då det är småpengar att välja till, och andra saker som uppvärmning, kök, badrumsmöbler, centraldammsugare tar igen ett sådant tillval med råge pengamässigt i detta fall i grundstandarden hos TH.

Ganska många leverantörer gick bort för oss i tidigt skede. Kvar var A-hus och TH.
Om du läst min tråd om "Hjälp oss välja A-hus eller TH" så gick det ganska mkt fram och tillbaka. Men när vi fick priset på A-huset blev valet givet.

Kunde inte motivera för oss att välja A-huset som var 11 kvm mindre, hade FLVP och sämre standard på allt invändigt, men med lite mer isolering i väggar och tak framför TH där jag ändå skulle få en lägre driftskostnad per månad med bergvärme. Men är medveten om att det är en smaksak beroende på hur mkt "konstruktionsnörd" man är.... :)

Själv gillar jag design, och att de lägger lite extra för ögat. Måste säga att många leverantörer verkar ha helt glömt bort både sina kataloger och framförallt hemsidor. Det som är skönt för ögat säljer, så är det med allt. De flesta huslevernatörer borde lägga betydligt mer krut på sina hemsidor.

I dagsläget ångrar jag inte alls valet, då vi fått mkt professionell hjälp också med ritandet o.s.v. Men vi får väl se vad jag om dem när bygget har börjat och huset är klart, det vet man ju aldrig...
 
Det huset som står med i tabellen inlänkad ovan (Ide 159) tar med bergvärme 37kwh/m2, med FLVP 55kwh/m2. Om man tittar på t.ex. LB-hus Fjällvråken som ser likadant ut men är 14m2 större så behövs det med FLVP 40 kwh/m2. För mig ser det ut som om TH är rent katastrofalt dåligt isolerade. LB-hus är inte på något sätt bäst det heller men är ändå överlägsna TH. Driftskostnaderna må bli nån tusenlapp billigare om året, men man måste ju låna 100 000 till så räntekostnaderna blir mångdubbelt dyrare än vad man sparar in i drift.
 
jhenrikj skrev:
Det huset som står med i tabellen inlänkad ovan (Ide 159) tar med bergvärme 37kwh/m2, med FLVP 55kwh/m2. Om man tittar på t.ex. LB-hus Fjällvråken som ser likadant ut men är 14m2 större så behövs det med FLVP 40 kwh/m2. För mig ser det ut som om TH är rent katastrofalt dåligt isolerade. LB-hus är inte på något sätt bäst det heller men är ändå överlägsna TH. Driftskostnaderna må bli nån tusenlapp billigare om året, men man måste ju låna 100 000 till så räntekostnaderna blir mångdubbelt dyrare än vad man sparar in i drift.
Som sagt, det framgår inte med vilken värmepump TH har mätt, betvivlar det är Nibe 750 eftersom det är längesen det uppdaterades på TH-sida. Misstag av dem i sådana fall dock att inte uppdatera...
LB-hus har Nibe 750 däremot.

Kollar man på isoleringsnivåerna i väggarna så har inte LB-hus mer i varken platta, tak, eller väggar vad jaf sett så jag betvivlar starkt några större skillnader. Vi var i kontakt med LB-hus och besökte deras visningshus och det kändes som Kia jämfört med BMW i Trivselhus visningshus när det gällde kvalitetskänsla, finish och gedigenhet.

Att få dit OSB-gips bakom gipsen skulle LB-hus ha sanslöst mycket betalt för. Isolerade innerväggar har de inte heller. Däremot har LB-hus 0.9 extremefönster. Jag gillar dem dock inte då de känns "mörkare".

TH har ju faktiskt ett passivhuskoncept också och hoppas ni har kikat "Äntligen hemma-huset, som har andra väggar osv, extra isolering o.s.v. Man kan välja själv om man vill öka på det. Minns jag inte fel har även Äntligen Hemmahuset installationzon och 3-skiktsvägg.

Vid provtryckningarna ligger TH på max 0.3l vilket jag anser är väldigt täta hus i alla fall.

I vårt fall var priset samma med bergvärme som A-hus med FLVP. Håller med om att payofftiden annars inte hade lönat sig. Dessutom vill jag ha FTX som allergiker, och kommer då ner under 30kwh/kwm i vårt TH.
 
Samt ni kan fråga er om det finns någon logik i att t.om. Älvsbyhus och Smålandsvillan skulle klara BBR16 med FVLP och inte Trivselhus.... :)
Något skumt bör det vara med värdena i deras tabell på deras sida.
 
blizzet skrev:
Samt ni kan fråga er om det finns någon logik i att t.om. Älvsbyhus och Smålandsvillan skulle klara BBR16 med FVLP och inte Trivselhus.... :)
Något skumt bör det vara med värdena i deras tabell på deras sida.
Det är nog inget skumt...det är nog fullt medvetet för att motivera folk att välja deras bergvärmelösning. Säljknep finns det gott om.

Och jag har LB-hus med isolerade innerväggar...och vilken slutfinish man vill ha på sitt hus bestämmer man ju faktiskt helt själv. Det har inte så mycket med vilken leverantör att man bygger med att göra.
 
Redigerat:
jhenrikj skrev:
Det är nog inget skumt...det är nog fullt medvetet för att motivera folk att välja deras bergvärmelösning. Säljknep finns det gott om.

Och jag har LB-hus med isolerade innerväggar...och vilken slutfinish man vill ha på sitt hus bestämmer man ju faktiskt helt själv. Det har inte så mycket med vilken leverantör att man bygger med att göra.
Jag undrar hur du kan vara säker på det och åberopa säljknep? Det faller på sin egna orimlighet att TH som tillhör bland de dyrare leverantörerna att de skulle va sämre än Älvsbyhus trots mer isolering på papperet? Men om du helt allvarligt tror det så... :)
Ska försöka ta reda på vad tabellen avser för modell av FVLP.

Säljknep och säljknep, det är en definitionsfråga. TH uppfyllde BBR 16 långt innan det infördes då de levererat bergvärme standard sedan många många år tillbaka som jag nämnt tidigare, och behövde inte ändra något som de som kört med snikvärmelösning ala FLVP för att hålla priset nere som många andra.

Tycker det är mer säljknep att försöka intala kunder som mig själv som flertalet leverantörer försökt med, att FLVP skulle vara LIKA bra som bergvärme och inte tala om begränsningarna.

Visst har slutfinishen att göra med vad man väljer - självklart, men du får ju betala för det också i t.ex. LB-hus. Nu pratade vi vad som ingick STANDARD, då båda visningshusen var i standardutförande.

När vi nu kikar på tabeller så kan vi kika på Eksjöhus också:
http://www.eksjohus.se/Att-bygga-hus/Energikrav.aspx

Detta tycker jag också ser ovanligt högt ut i Sthlmszonen med bergvärme på ett Eksjöhus som har bra konstruktion. 43kwh/kvm med bergvärme och år för det huset som är likt det vi ska bygga, fastän vårt är större, och vårt är beräknat till 35 kwh/kwm med bergvärme (Innan FTX). Borde innebära att Eksjöhus är ännu sämre...eller hur?

Tror man får ta alla dess tabeller med en nypa salt, och man måste va säker på att samma beräkningsmetod använt, i vårt fall TMF 2.1.
 
blizzet skrev:
Jag undrar hur du kan vara säker på det och åberopa säljknep? Det faller på sin egna orimlighet att TH som tillhör bland de dyrare leverantörerna att de skulle va sämre än Älvsbyhus trots mer isolering på papperet? Men om du helt allvarligt tror det så... :)
Ska försöka ta reda på vad tabellen avser för modell av FVLP.
Eftersom TH levererar med bergvärme som standard, så ligger det inte i TH's intresse att visa på att man med dagens FLVP kan komma ner i nästan samma siffror som med bergvärme( i Skåne/Halland vill säga), eftersom potentiella kunder då kanske väljer andra leverantörer. TH måste givetvis visa hur mycket bättre deras lösning är än andras lösningar så att folk väljer att bygga med TH istället för någon annan. Därför väljer TH medvetet att inte visa hur liten skillnaden hade varit med en installerad 750 utan ligger kvar på de siffror de hade med 360 istället...

Låter detta helt orimligt?
 
jhenrikj skrev:
Eftersom TH levererar med bergvärme som standard, så ligger det inte i TH's intresse att visa på att man med dagens FLVP kan komma ner i nästan samma siffror som med bergvärme( i Skåne/Halland vill säga), eftersom potentiella kunder då kanske väljer andra leverantörer. TH måste givetvis visa hur mycket bättre deras lösning är än andras lösningar så att folk väljer att bygga med TH istället för någon annan. Därför väljer TH medvetet att inte visa hur liten skillnaden hade varit med en installerad 750 utan ligger kvar på de siffror de hade med 360 istället...

Låter detta helt orimligt?
Nej, det låter rimligare. :) Men i ditt första inlägg skrev du att "TH måste var katastrofalt isolerade" och inte klarade sig överhuvudtaget med FLVP, vilket du nu verkar ha ändrat dig om när du säger precis som jag - att de nog ligger kvar på 360-värden i den tabellen.

Jag skulle ju dock vilja påstå att de gör sig själva en björntjänst om de inte skriver ut vilken FLVP värdena syftar till eftersom man lätt kan tro att de inte klarar BBR16 alls med någon existerande FLVP på marknaden, eller hur?

Antagligen borde de väl även sälja ännu fler hus om de gav alternativet med FLVP också till sina kunder eftersom de skulle bli 100 000 kr billigare gissningsvis per hus. Inget tvingar mig ju att ta deras standarduppvärmning heller. I mitt eget fall har jag faktiskt möjlighet att ta fjärrvärme+ftx t.ex. Det är väl upp till varje kund att välja uppvärmning själv egentligen som allt annat. Hos de flesta är ju bergvärme tillval.

Att de har bergvärme tror jag handlar mer om att de vill ge kunden det bästa redan från början och även kunna värma större yta, garage, pool etc. Du blir ju onekligen mer begränsad med en FLVP och möjligheten till både FTX och kyla försvinner helt. Det är väl rena fakta, snarare än säljknep bara.
 
Om det är katastrofalt isolerat eller inte beror ju på vilken pump värdena är visade med....och om man med bergvärme bara kommer ner till siffror som är någon enstaka kwh/m2 lägre än vad andra tillverkare gör med bara FLVP så är antingen bergvärme väldigt överskattat, eller så är husen dåligt isolerade. Det kan inte vara så att bergvärme är fullständigt överlägset samtidigt som huset är jättebra isolerat för då skulle det vara mycket lägre siffror hos bergvärmen.
 
jhenrikj skrev:
Om det är katastrofalt isolerat eller inte beror ju på vilken pump värdena är visade med....och om man med bergvärme bara kommer ner till siffror som är någon enstaka kwh/m2 lägre än vad andra tillverkare gör med bara FLVP så är antingen bergvärme väldigt överskattat, eller så är husen dåligt isolerade. Det kan inte vara så att bergvärme är fullständigt överlägset samtidigt som huset är jättebra isolerat för då skulle det vara mycket lägre siffror hos bergvärmen.
Exakt! Vi vet inte vilken pump det är mätt med på TH sida, men vi kan misstänka den gamla, eftersom det annars skulle vara sämre än Älvsbyhus vilket känns ytterst tveksamt.
Särskilt eftersom TH dessutom har mer isolering än t.ex. LB-hus på papperet.

Det finns väl dock en "gräns" där det är svårare att komma ner mycket mer trots mer isolering, utan man måste ta till andra åtgärder också. En dubbling av isloleringen halverar ju inte energiåtgången t.ex.

Eftersom Nibe 750 har upp till 6.5 kW (Vilket är 2-3ggr mer än tidigare FLVP) i efffekt som är likvärdigt med en normal bergvärmepump är det väl logiskt att de hamnar ganska nära varandra dessutom eller??

Bergvärmepumpen som använts vid energiberäkningen på vårt hus har bara 5.5 kW effekt. Nackdelen med en FVLP är väl att den har problem att leverera hög effekt alltid beroende på vädret ute, och där ligger väl den lilla skillnaden.

Det är ju inte så att man i t.ex. ett LB-hus sätter till bergvärme och vips kommer ner i 15-20 kwh/kvm.

Över lag undrar jag om LB-hus kan ha lite glädjevärden eller räknat annorlunda då t.ex. A-hus nya 3-skikts vägg med väldigt bra u-värde har både mer isolering i vägg och i tak, men inte har samma låga värden som LB-hus.

Personligen anser jag att A-hus har den bästa konstruktionen av yttervägg i std-hus idag av alla de vi kikade på. Ett u-värde på 0.14. Dock så har Trivselhus Sunlight-koncept som "Äntligen hemma-huset" byggs med just nu ett u-värde på 0.11, men då kostar det lite extra med.

Kollar du t.ex. Fiskarhedenvillans värden på sina hus ligger även de väldigt nära varandra med bergvärme och Nibe 750.
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/2-plan/Diamanten/

Bergvärme är överskattat om man inte vill ha kyla och/eller FTX och bor i södra delen av landet - absolut.
 
Redigerat:
Iofs så är värdena från LB-hus sida alltid för Malmö vilket delvis förklarar dem lite lägre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.