Status
Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Hur din eller min bekantskapskrets ser ut är ju egentligen rätt ointressant, men baserat på de människor jag känner är det precis tvärt om. De med ”arbetar”-jobb knegar på, men de välutbildade vill förverkliga sig själva.

Det jag egentligen vill ha sagt är att jag tror det finns gott om entreprenörskap både bland lågutbildade och högutbildade.
Tar vi ditt exempel med Malmgren så är det ju klart att många företagare som kommer från yrken med lägre inkomst har mer att vinna på att starta eget. T.ex. är de flesta hantverkarfirmorna i min glesbygdskommun mer framgångsrika än Malmgren på att tjäna pengar som företagare. Trotts betydligt lägre timtaxa. Då skiljer det ändå tiotals tusenlappar i lön som anställd.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
JanneJanne123
Om vi skippar killgissandet så jag faktiskt presentera facit:

Stapeldiagram som visar fördelningen av kvinnor och män inom utbildningsnivåer: förgymnasial, gymnasial, eftergymnasial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källa: SCB
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ja det är väl klart. Det är ledningen och tjänstemännen som ser till ett företag går bra inte arbetarna. Likadant är det på deras ansvar om det går dåligt
Ja det är klart arbetarna går bara omkring som fån och tillför inget utom fysiskt arbete.
Fast konstigt att jag och många med mig arbetat och arbetar tätt ihop med kvalificerade ingenjörer på utvecklingsavdelning och int står det någon och pekar vad man ska göra.
Jag och min fackklubb har suttit i otaliga diskussioner om hur företaget skulle utvecklas.
Att bara se saker ur sitt eget perspektiv som som tjänsteman och ledning är så trångsynt att det borde leda till avsked
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Mysiga ni är arbetarna.
Jag kan säga dig att det är precis lika dant på tjänstemannasidan fast när jag tänker efter var det mycket värre. Många ggr intriger hit o dit så man baxnade
 
A Andy78 skrev:
Fick nytta av fackeet en gång, jag var runt 22år arbetade på ett itföretag som skulle varsla i stort sett alla.
Då kom en kort liten gumma från facket centralt, det första hon sa när hon tittade på avtalen var.
Man kan inte skriva sådana här avtal och dom gjordes om till våran fördel.


En fördel med att vara med i både A-kassan och facket är deras extra inkomstförsäkring, 80% av lönen i 100dagar täcker nog det mesta för de flesta medans man söker nytt arbete.

Om man inte vill vara med i facket så kanske det finns andra inkomstförsäkringar som ger en ersättning vid atbetslöshet?

En nackdel med kollektivavtal är att en arbetsgivare kan hänvisa att "du har fått 1,x % " när en person borde ha mer pga kanske förändrade arbetsuppgifter eller att nuvarande lön är låg och inte i rätt lönespann.
Alla löneavtal med fackföreningar är lägsta avtal och företaget kan ge hur mycket de vill i löneförhöjning bara det inte tas från dina arbetskamrater dvs potten
 
K kortis skrev:
Jag kan säga dig att det är precis lika dant på tjänstemannasidan fast när jag tänker efter var det mycket värre. Många ggr intriger hit o dit så man baxnade
Jag har aldrig varit med om kollegor som pratat skit om andra kollegor pga frånvaro pga hälsoproblem.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vi arbetsbrist har man två begrepp att ta hänsyn till utöver sist-in-först-ut, dels "erforderlig kompetens" och rimlig tid att bygga upp sådan kompetens, där rimligheten står i proportion mot anställningstiden.
En redovisningsekonom kan inte omplaceras till en ingenjörstjänst då erforderlig kompetens saknas. Dock är det inte fritt fram att behålla de bästa, utan de mest längst arbetstid som sköter jobbet tillräckligt bra. Det är här lokala fackföreningar i förhandlingar efterfrågar arbetsgivares dokumentation på att de som haft en tjänst i flera år plötsligt enligt arbetsgivaren inte har tillräcklig kompetens för jobbet.
Så i princip gäller sist-in-först-ut i förhållande till varje befattningsbeskrivning. I praktiken tar man listan på de företaget vill bli av med, efterfrågar dokumentation och ser om det finns befattningar där det sitter folk med kortare arbetstid som går att peta ut.
Ett givande och tagande tills man blir överens om en rimlig lösning och extra ersättning till de förfördelade medlemmarna kan resultera i en Avtalsturlista.
Jag har både suttit i förhandlingarna och varit föremål för förhandling så det finns en ganska god insyn.
Det är nog det värsta fackliga arbetet jag varit med om och det fyra ggr och många personer varje gång, och varje gång lades varslet dagen före julledigheten och en gång före semestern.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig varit med om kollegor som pratat skit om andra kollegor pga frånvaro pga hälsoproblem.
Jag undrar om du arbetat överhuvudtaget
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag undrar om du arbetat överhuvudtaget
Vi hade en kille som var skyddsombud som införde att man inte fick förtära alkohol före 17 på kontoret samt han införde restriktioner på hur mycket alkohol man fick beställa på middagar (innan dess var det fri tillgång). Han fick det rätt tungt efter det. Näst inpå mobbing. Men det är nog det enda fallet jag kan komma på genom alla åren
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig varit med om kollegor som pratat skit om andra kollegor pga frånvaro pga hälsoproblem.
Om du nu är företagsledare som du påstår, då får du aldrig höra det. I din roll är det mycket du aldrig får veta, och människor i beroendeställning spelar spelet.
Precis som du gör med dina medeltida värderingar…
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det är nog det värsta fackliga arbetet jag varit med om och det fyra ggr och många personer varje gång, och varje gång lades varslet dagen före julledigheten och en gång före semestern.
Samtidigt ät det ju det mest meningsfulla fackliga arbetet, att hjälpa medlemmar att bli någorlunda schysst behandlade i enlighet med lag och avtal.
Oerhört mycket mer givande än att utarbeta förslag till budget och placeringsriktlinjer för strejkkassan.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi hade en kille som var skyddsombud som införde att man inte fick förtära alkohol före 17 på kontoret samt han införde restriktioner på hur mycket alkohol man fick beställa på middagar (innan dess var det fri tillgång). Han fick det rätt tungt efter det. Näst inpå mobbing. Men det är nog det enda fallet jag kan komma på genom alla åren
Det där skyddsombudet hade totalt missat vad han hade för befogenheter, även om det självklart inte ska förtäras alkohol av någon personal i tjänst, vinprovare undantagna.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vi hade en kille som var skyddsombud som införde att man inte fick förtära alkohol före 17 på kontoret samt han införde restriktioner på hur mycket alkohol man fick beställa på middagar (innan dess var det fri tillgång). Han fick det rätt tungt efter det. Näst inpå mobbing. Men det är nog det enda fallet jag kan komma på genom alla åren
Alkohol på arbetet ska inte förekomma överhuvudtaget vilket arbete det än är.
 
  • Gilla
  • Haha
Björkisvägen och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om du nu är företagsledare som du påstår, då får du aldrig höra det. I din roll är det mycket du aldrig får veta, och människor i beroendeställning spelar spelet.
Precis som du gör med dina medeltida värderingar…
Jag har varit anställd. Samt jag är ju ute hus kund och hör jargongen.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det där skyddsombudet hade totalt missat vad han hade för befogenheter, även om det självklart inte ska förtäras alkohol av någon personal i tjänst, vinprovare undantagna.
En öl vid 15 på fredag är ju inte direkt ovanligt ute på kontoren. Det fick vi sluta med tex. Men jag slutade strax efter det där så behövde inte stå ut med det så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.