Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M
Krilleman Krilleman skrev:
Problemet idag (om man uteslutande i detta fallet kikar på byggnads) är ju att på alla stora byggen så finns det uppvärmda byggbodar, dessa städas av städbolag 2-3ggr/vecka som respektive arbetsgivare får betala för.

På kroppen hos byggarbetarna sitter det arbetskläder, ofta varsel i klass3, som arbetsgivaren bekostar.

På fötterna sitter det skyddsskor med spiktramp och stålhätta som arbetsgivaren bekostar.

Framför ögonen sitter det skyddsglasögon som arbetsgivaren bekostar.

På händerna sitter det handskar som arbetsgivaren bekostar.

Öronen är beklädda med någon form av hörselskydd, som arbetsgivaren bekostar.

Industrin sätter ju löneökningarna först av alla. Sen kommer resterande... Ska då inte fackligt anslutna få samma ökning?

Menar du då Anders, att dom som inte är kollektivt anslutna inte ska få ta del av detta som facket drivit igenom?
Dom kanske rättmätiga ska vara utan detta?

Ska då dessa personer stå utanför dom åtgärder byggnads drivit igenom?

Spännande tanke om vi ska ha klasskillnader. Fast det gäller ju inte endast för just byggnads dock i mitt exempel.


[bild]
Supply/demand min vän! Mina ”kollegor” som införskaffat f-skattsedel eller reggat eget bolag som utför samma arbete som mig, sitter på stolen bredvid mig i den uppvärmda byschan på arbetsplatsen, kan idag plocka ut ca. 20,000 mer per månad i lön.

Den fria konkurrensen bidrar till att betalningen för utförd tjänst styrs av tillgång och efterfrågan. Hade inte vi haft facket som bromsat löneutvecklingen för kollektivanställda så hade jag kunnat gå in till chefen och kräva betydligt mer betalt än ”märket” på drygt 2%/år.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Anders verkar utgå från tesen att ökade klasskillnader alltid är bra oberoende av hur det blir med resten. Han skulle antagligen ha njutit av att dö långsamt av undernäring och besmittat dricksvatten på en lön som inte gick att rent fysiskt att överleva på i en industristad i Storbritannien i slutet på 1800-talet. När medellivslängden bland det fåtal som överlevde till vuxen ålder i Glasgow var 28 år.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Anders verkar utgå från tesen att ökade klasskillnader alltid är bra oberoende av hur det blir med resten. Han skulle antagligen ha njutit av att dö långsamt av undernäring och besmittat dricksvatten på en lön som inte gick att rent fysiskt att överleva på i en industristad i Storbritannien i slutet på 1800-talet. När medellivslängden bland det fåtal som överlevde till vuxen ålder i Glasgow var 28 år.
En del områden i Storbritannien som USA är då inte långt borta från början av 1900 talet det gäller att inte åka ”fel” för då får man en chock men Moderaterna hyllar ju just nu UK’s mest hatade person som åstadkom just det
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
M
Det faller sig väl naturligt att man baserar sin åsikt och tänkande utifrån sin egna situation. Hade jag levt på bidrag så hade jag naturligtvis röstat på ett parti (S)om främjar detta levnadssätt. Hade jag levt efter devisen att alla ska ha precis lika mycket förutom de ledande inom partiet så hade min röst naturligt(V)is varit annorlunda.

Jag uppmuntrar till entreprenörskap och den egna viljan att tänka fritt. Vill man arbeta hårt, driva företag och tjäna pengar så ska man naturligtvis kunna göra detta. Att förlöjliga och klanka ned på folk som vill framåt är väl den klassiska jantelagen i detta landet. Kommer oftast från misslyckade individer som skyller den egna situationen på dom som lyckats.

Beträffande facket (som tråden handlar om!) så var väl dess syfte i begynnelsen god ur soldarisk anda. Idag är min inställning att det spelat ut sin roll med förlegat tänk. En monetär koloss vars syfte bara handlar om att skrämma folk för egna intressen, pengar. "Är du inte med i facket så kan du få problem vid uppsägningar". Den som inte är med i facket har samma arbetsrättsliga rättigheter som alla andra. En arbetsrättsjurist kan man själv anlita för sin sak om man anser att man inte blivit korrekt behandlad.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det faller sig väl naturligt att man baserar sin åsikt och tänkande utifrån sin egna situation. Hade jag levt på bidrag så hade jag naturligtvis röstat på ett parti (S)om främjar detta levnadssätt. Hade jag levt efter devisen att alla ska ha precis lika mycket förutom de ledande inom partiet så hade min röst naturligt(V)is varit annorlunda.

Jag uppmuntrar till entreprenörskap och den egna viljan att tänka fritt. Vill man arbeta hårt, driva företag och tjäna pengar så ska man naturligtvis kunna göra detta. Att förlöjliga och klanka ned på folk som vill framåt är väl den klassiska jantelagen i detta landet. Kommer oftast från misslyckade individer som skyller den egna situationen på dom som lyckats.

Beträffande facket (som tråden handlar om!) så var väl dess syfte i begynnelsen god ur soldarisk anda. Idag är min inställning att det spelat ut sin roll med förlegat tänk. En monetär koloss vars syfte bara handlar om att skrämma folk för egna intressen, pengar. "Är du inte med i facket så kan du få problem vid uppsägningar". Den som inte är med i facket har samma arbetsrättsliga rättigheter som alla andra. En arbetsrättsjurist kan man själv anlita för sin sak om man anser att man inte blivit korrekt behandlad.
Jag uppmanar också till entreprenörsskap och framåtanda.
Fast jag vet av egen erfarenhet att det inte går att komma framåt om man i utgångsläget är alltför fattig. Det är alltid praktiskt att säga att man skall ta lån för att komma igång men när vi ser på statistiken blir det väldigt uppenbart att företag som har startats av utfattiga människor med enbart lånade pengar (mot ockerränta) så gott som alltid går omkull i ett tidigt skede och så sitter ägaren där med skulderna.
Ett förnuftigt upplagt välfärdssamhälle är så konstruerat att det ger människor möjligheter att komma framåt och komma på egna ben. Hjälp till självhjälp.
Utan den hjälpen blir det ingen självhjälp heller.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det faller sig väl naturligt att man baserar sin åsikt och tänkande utifrån sin egna situation. Hade jag levt på bidrag så hade jag naturligtvis röstat på ett parti (S)om främjar detta levnadssätt. Hade jag levt efter devisen att alla ska ha precis lika mycket förutom de ledande inom partiet så hade min röst naturligt(V)is varit annorlunda.

Jag uppmuntrar till entreprenörskap och den egna viljan att tänka fritt. Vill man arbeta hårt, driva företag och tjäna pengar så ska man naturligtvis kunna göra detta. Att förlöjliga och klanka ned på folk som vill framåt är väl den klassiska jantelagen i detta landet. Kommer oftast från misslyckade individer som skyller den egna situationen på dom som lyckats.

Beträffande facket (som tråden handlar om!) så var väl dess syfte i begynnelsen god ur soldarisk anda. Idag är min inställning att det spelat ut sin roll med förlegat tänk. En monetär koloss vars syfte bara handlar om att skrämma folk för egna intressen, pengar. "Är du inte med i facket så kan du få problem vid uppsägningar". Den som inte är med i facket har samma arbetsrättsliga rättigheter som alla andra. En arbetsrättsjurist kan man själv anlita för sin sak om man anser att man inte blivit korrekt behandlad.
I bland ringde någon Advokat och ville ha råd om hur vissa lagar tolkades, de tyckte de var svåra och det var sällan deras kunder fick någon vidare hjälp.
Jag undrar hur mycket ni skulle ha tjänat om facket inte satte golvet.
Morgon noga lagar är ju dispositiva så lagen är ju ett golv det oxå
 
M
H heimlaga skrev:
Jag uppmanar också till entreprenörsskap och framåtanda.
Fast jag vet av egen erfarenhet att det inte går att komma framåt om man i utgångsläget är alltför fattig. Det är alltid praktiskt att säga att man skall ta lån för att komma igång men när vi ser på statistiken blir det väldigt uppenbart att företag som har startats av utfattiga människor med enbart lånade pengar (mot ockerränta) så gott som alltid går omkull i ett tidigt skede och så sitter ägaren där med skulderna.
Ett förnuftigt upplagt välfärdssamhälle är så konstruerat att det ger människor möjligheter att komma framåt och komma på egna ben. Hjälp till självhjälp.
Utan den hjälpen blir det ingen självhjälp heller.
I Sverige kan du utbilda dig till vad du vill, kostnadsfritt! Alla har precis samma möjligheter till välbetalda jobb som kan ge dig grundplåten till att starta en verksamhet. Den som hävdar motsatsen är bara trams!
Jag känner många som har utbildat sig, kört 60-80-timmars veckor, för att sedan starta sin egna verksamhet och några år senare ha +50 anställda. Allt detta utan rika föräldrar eller lån mot ockerränta.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
En arbetsrättsjurist kan man själv anlita för sin sak om man anser att man inte blivit korrekt behandlad.
Ja det kan man, men de är systematiskt okunniga om arbetsrätt i praktiken och jag har inte hört talas om ett enda dylikt rättsfall som gett bättre utfall än vad som är vanligt för fackanslutna. Men länka gärna till ett sådant rättsfall om du hittar något.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
I Sverige kan du utbilda dig till vad du vill, kostnadsfritt! Alla har precis samma möjligheter till välbetalda jobb som kan ge dig grundplåten till att starta en verksamhet. Den som hävdar motsatsen är bara trams!
Jag känner många som har utbildat sig, kört 60-80-timmars veckor, för att sedan starta sin egna verksamhet och några år senare ha +50 anställda. Allt detta utan rika föräldrar eller lån mot ockerränta.
Det där kallar jag för trams.
Alla kan inte få de där välbetalda anställningarna. Nu har ni haft bubbelekonomi i delar av Sverige och därför har det under en period varit så pass lätt att få arbete på vissa orter att alla inte har upplevt motsatsen. Hur som helst så ser bubblan åt att pysa rejält nu så ni får väl vänja er vid en magrare arbetsmarknad så som vi har i Finland.

Jag kan säga av egen erfarenhet från Finland att när man har sökt arbete i tillräckligt många år utan att få något arbete som ger sådan lön att det är möjligt att lägga undan pengar efter de absolut mest nödvändiga överlevnadskostnaderna då inser man småningom att de där flosklerna om att alla har samma möjligheter att få ett välbetalt arbete är bara floskler och trams.
Arbetsmarknaden är i verkligheten ett lotteri. En del har tur och vinner. En del har otur och ger upp och blir professionella bidragstagare.
En del har otur och ger inte upp..... men då har man systemet emot sig och det är närapå omöjligt att komma framåt. Därför behövs det ett bidragssystem baserat på hjälp till självhjälp.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det där kallar jag för trams.
Alla kan inte få de där välbetalda anställningarna. Nu har ni haft bubbelekonomi i delar av Sverige och därför har det under en period varit så pass lätt att få arbete på vissa orter att alla inte har upplevt motsatsen. Hur som helst så ser bubblan åt att pysa rejält nu så ni får väl vänja er vid en magrare arbetsmarknad så som vi har i Finland.

Jag kan säga av egen erfarenhet från Finland att när man har sökt arbete i tillräckligt många år utan att få något arbete som ger sådan lön att det är möjligt att lägga undan pengar efter de absolut mest nödvändiga överlevnadskostnaderna då inser man småningom att de där flosklerna om att alla har samma möjligheter att få ett välbetalt arbete är bara floskler och trams.
Arbetsmarknaden är i verkligheten ett lotteri. En del har tur och vinner. En del har otur och ger upp och blir professionella bidragstagare.
En del har otur och ger inte upp..... men då har man systemet emot sig och det är närapå omöjligt att komma framåt. Därför behövs det ett bidragssystem baserat på hjälp till självhjälp.
Det har inget med tur eller otur att göra. Det handlar om driv
 
  • Gilla
  • Arg
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har inget med tur eller otur att göra. Det handlar om driv
Varför är det då så många som nästan helt saknar drivkraft och framåtanda och likväl når höga positioner? Du borde ju veta litet om sådant för du verkar umgås i de kretsarna säger du.......
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varför är det då så många som nästan helt saknar drivkraft och framåtanda och likväl når höga positioner? Du borde ju veta litet om sådant för du verkar umgås i de kretsarna säger du.......
Alla jag känner är driftiga personer.
 
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det har inget med tur eller otur att göra. Det handlar om driv
Eller så handlar det istället om att ha det väl förspänt av curlande föräldrar och en "papps" som fixat jobbet och köpt lägenheten mm på östermalm....:p
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Varför är det då så många som nästan helt saknar drivkraft och framåtanda och likväl når höga positioner? Du borde ju veta litet om sådant för du verkar umgås i de kretsarna säger du.......
Är det många? Har aldrig stött på någon. Kanske inom politiker och kommunala/statliga arbeten.

Bara sätta sig i skolbänken. Ta en masters i teknisk fysik på KTH eller liknade så är framtiden väldigt ljus.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla jag känner är driftiga personer.
Jämfört med vad? Dig själv?
 
  • Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.