Status
Inte öppen för fler kommentarer.
J Jonobe skrev:
Fruktansvärd tragedi givetvis. Av det som modern berättar och i retrospektoskopet så verkar det vara en läkarmiss, dock så lyfts alltid bara ena sidan fram i dessa tragiska fall pga sjukvårdssekretess.

Kräkande barn på en akutmottagning är väldigt vanligt, och tydligen erbjöds de inläggning. Det är vanligt att lägga in barn för observation istället för röntgenundersökningar (bland vuxna var det vanligare förut, men har ersatts allt mer av röntgen pga vårdplatsbrist).

Vi får se vad det blir av det hela - om man kommer fram till att ett misstag har begåtts så låter det mer som en individuell miss än ett systemfel. Röntgar man varje kräkande barn så kommer det också bli fel.
Om fekala kräkningar framgick i bedömning/anamnesen så är det svårt att ursäkta att barnet skickats hem.

Sjukvården har inte heller en nollvision mot dåliga utfall - bedömningar baseras alltid på sannolikheter och ibland kommer det bli fel även vid medicinskt korrekta bedömningar (jag säger inte att detta var rätt).

En tragedi för familjen oavsett.
Det är en systemmiss alltid när patienter dör pga utebliven vård. Man måste eliminera individkomponenten.
 
M
Jag var med i facket i 32 år innan jag kom på bättre tankar och gick ur. A-kassan är jag såklart med i men dom 600 kronorna som fackmedlemskapet kostade avsätter jag numera i diverse investeringar istället.
En enkel ekvation (utan hänsyn tagen till beskattning) säger att 300kr insatt varje månad sedan 1988 med 14% avkastning och en ökning av beloppet med 2,2%/år hade idag resulterat i 2 miljoner.
 
  • Gilla
mnils och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag var med i facket i 32 år innan jag kom på bättre tankar och gick ur. A-kassan är jag såklart med i men dom 600 kronorna som fackmedlemskapet kostade avsätter jag numera i diverse investeringar istället.
En enkel ekvation (utan hänsyn tagen till beskattning) säger att 300kr insatt varje månad sedan 1988 med 14% avkastning och en ökning av beloppet med 2,2%/år hade idag resulterat i 2 miljoner.
Fast jag får ut runt 4000kr/mån i avtalspension så investera på du
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K kortis skrev:
Fast jag får ut runt 4000kr/mån i avtalspension så investera på du
Nu har tjänstepension inte nån direkt koppling till medlemskap i facket. Dessutom motsvarar 4000 i månaden ca en miljon utslaget på den statistiskt förväntade livslängden för en 65åring.
Sen säger du inte om det är 4000 före skatt...
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Nu har tjänstepension inte nån direkt koppling till medlemskap i facket. Dessutom motsvarar 4000 i månaden ca en miljon utslaget på den statistiskt förväntade livslängden för en 65åring.
Sen säger du inte om det är 4000 före skatt...
Jag får ut. Jag vet att det räcker med att arbetsgivaren har kollektivavtal för att man ska få ut tjänstepension så visst kan ju folk rida på facket.men utan facket hade det inte blivit någon tjänstepension Hasse Ericson förbundsordförande i transport
 
K kortis skrev:
Jag får ut. Jag vet att det räcker med att arbetsgivaren har kollektivavtal för att man ska få ut tjänstepension så visst kan ju folk rida på facket.
Det finns gott om företag utan kollektivavtal som gör avsättningar för tjänstepension. Och de rider inte på facket. Försäkringsformen har idag inget med facket att göra öht.

Dina 4000 efter skatt motsvarar ca 5800 om du har 30% i kommunalskatt, eller strax över 1,4 mille i kapital enligt tidigare beräkning
Fortfarande en bit kvar till de två miljonerna.

Och jo - jag är med i facket, och tycker facket är bra trots sina brister. Det är dock bara en av mina arbetsgivare som haft kollektivavtal ( där jobbade jag för övrigt kortast tid). Övriga har haft olika upplägg på tjänstepension, både itp2 eller annat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det finns gott om företag utan kollektivavtal som gör avsättningar för tjänstepension. Och de rider inte på facket. Försäkringsformen har idag inget med facket att göra öht.

Dina 4000 efter skatt motsvarar ca 5800 om du har 30% i kommunalskatt, eller strax över 1,4 mille i kapital enligt tidigare beräkning
Fortfarande en bit kvar till de två miljonerna.

Och jo - jag är med i facket, och tycker facket är bra trots sina brister. Det är dock bara en av mina arbetsgivare som haft kollektivavtal ( där jobbade jag för övrigt kortast tid). Övriga har haft olika upplägg på tjänstepension, både itp2 eller annat.
Utan kollektivavtal så behöver ett företag inte avsätta till tjänstepension och villkoren är betydligt sämre som vid sjukskrivning o sjukpension och de kan ju sluta betala närsom och det är svårt för enskilda att ha pejling precis som annan försäkrin. Många upptäcker att nähä det var ingen inbetalning.
Sedan så är kanske tjänstepension något som aldrig skulle ha funnits för den allmänna pensionen skulle inte kunnat vara så låg som den är utan tjänstepension och det är lön som vi avstått ifrån. (Uppskjuten lön). För övrigt så blir tjänstepensionen riktigt riktigt bra när man kommer över 40000kr/ mån
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K kortis skrev:
Utan kollektivavtal så behöver ett företag inte avsätta till tjänstepension och villkoren är betydligt sämre som vid sjukskrivning o sjukpension och de kan ju sluta betala närsom och det är svårt för enskilda att ha pejling precis som annan försäkrin. Många upptäcker att nähä det var ingen inbetalning.
Sedan så är kanske tjänstepension något som aldrig skulle ha funnits för den allmänna pensionen skulle inte kunnat vara så låg som den är utan tjänstepension och det är lön som vi avstått ifrån. (Uppskjuten lön). För övrigt så blir tjänstepensionen riktigt riktigt bra när man kommer över 40000kr/ mån
Om de inte är nöjda så byter de till annan arbetsgivare som har bättre lön/förmåner.

Om ingen sådan finns i branschen i fråga betyder det fackets förmåner inte är hållbara i långa loppet.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
K kortis skrev:
Utan kollektivavtal så behöver ett företag inte avsätta till tjänstepension och villkoren är betydligt sämre som vid sjukskrivning o sjukpension och de kan ju sluta betala närsom och det är svårt för enskilda att ha pejling precis som annan försäkrin. Många upptäcker att nähä det var ingen inbetalning.
Sedan så är kanske tjänstepension något som aldrig skulle ha funnits för den allmänna pensionen skulle inte kunnat vara så låg som den är utan tjänstepension och det är lön som vi avstått ifrån. (Uppskjuten lön). För övrigt så blir tjänstepensionen riktigt riktigt bra när man kommer över 40000kr/ mån
Jag har i 20 år arbetat på ett amerikanskt företag utan kollektivavtal
Då hade jag itp
Möjlighet till löneväxling
Löneutfyllnad upp till maxbelopp vid sjukskrivning
Samma sak vid föräldraledighet, både egna och andras barn.
Tjänstepensionsavsättningen i den förmånsbestämda itpn (dagens itp2), är tyvärr allt annay än transparent och ger mest inbetalt om man har över närmar sig pensionering.
För itp1 som är premiebestämd, är det idag 4,5% upp till 44375/mån och 30% på överstigande lönebelopp.
Motsvarande försäkringar finns inom andra företagsområden.


Du är tyvärr lika felinformerad som Anders M, och det är sorgligt eftersom ni båda då ger näring till en konflikt som inte behöver finnas.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om de inte är nöjda så byter de till annan arbetsgivare som har bättre lön/förmåner.

Om ingen sådan finns i branschen i fråga betyder det fackets förmåner inte är hållbara i långa loppet.
Det där är både synskt och empatilöst. Degar är många som inte har möjlighet att bara byta, restaurangpersonal och kockar är några ex,
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Jag har i 20 år arbetat på ett amerikanskt företag utan kollektivavtal
Då hade jag itp
Möjlighet till löneväxling
Löneutfyllnad upp till maxbelopp vid sjukskrivning
Samma sak vid föräldraledighet, både egna och andras barn.
Tjänstepensionsavsättningen i den förmånsbestämda itpn (dagens itp2), är tyvärr allt annay än transparent och ger mest inbetalt om man har över närmar sig pensionering.
För itp1 som är premiebestämd, är det idag 4,5% upp till 44375/mån och 30% på överstigande lönebelopp.
Motsvarande försäkringar finns inom andra företagsområden.


Du är tyvärr lika felinformerad som Anders M, och det är sorgligt eftersom ni båda då ger näring till en konflikt som inte behöver finnas.
Jag har väl inte skrivit att det inte finns arbetsgivare som är korrekta och finns bra avtal, jag skrev väl att det är svårt för enskilda att ha koll. för välutbildade och högavlönade är det sällan något problem med något den gruppen klara sig oftast själva.
Så nä jag är inte dåligt informerad och skiter faktiskt i höginkomsttagarna. Jag värnar om låginkomsttagare som har det svårast
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om de inte är nöjda så byter de till annan arbetsgivare som har bättre lön/förmåner.

Om ingen sådan finns i branschen i fråga betyder det fackets förmåner inte är hållbara i långa loppet.
Jag måste faktiskt fråga om du skriver bara för att provocera eller om du faktiskt helt saknar kunskap om hur arbetsmarknaden ser ut utanför din egen lilla bubbla?;)

Jag har själv jobbat som konsult i 20 år och har aldrig sett någon nytta med facket för min egen del. Trots det har jag ändå full förståelse för att det finns branscher utanför "min" där det finns ett behov.

/Krille
 
  • Gilla
dilemma och 8 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det där är både synskt och empatilöst. Degar är många som inte har möjlighet att bara byta, restaurangpersonal och kockar är några ex,
Och som jag sade är det heller inte hållbart ge dem icke marknadsanknytna förmåner och löner. Finns det ingen arbetsgivare som kan ge dem de förmåner de tycker de förtjänar så är det inte en hållbar nivå.

Det finns en kaka att ta av. Kakan är inte oändlig
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
K kortis skrev:
Fast jag får ut runt 4000kr/mån i avtalspension så investera på du
Jag tror på fullt allvar att mina egna insatser på både arbetsmarknaden och inom investeringar kommer ge mig en mer dräglig pension vid 52 år än vad facket och offentliga skulle ge om jag fortsatte till 67år.

Min fru har varit deltidsanställd hos IF Metall. Hon var tvungen att sluta och återgå till ett 100%-igt vanligt arbete för hon blev rent ut sagt äcklad av hur man hanterade medlemmarnas pengar. Det var konferenser med övernattningar, luncher, middagar osv. där tiden för att umgås och diskutera privata saker upptog merparten av tiden. Så den som är med i facket för att få några poäng på solidaritetskontot har nog missförstått hela grejen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Jag tror på fullt allvar att mina egna insatser på både arbetsmarknaden och inom investeringar kommer ge mig en mer dräglig pension vid 52 år än vad facket och offentliga skulle ge om jag fortsatte till 67år.

Min fru har varit deltidsanställd hos IF Metall. Hon var tvungen att sluta och återgå till ett 100%-igt vanligt arbete för hon blev rent ut sagt äcklad av hur man hanterade medlemmarnas pengar. Det var konferenser med övernattningar, luncher, middagar osv. där tiden för att umgås och diskutera privata saker upptog merparten av tiden. Så den som är med i facket för att få några poäng på solidaritetskontot har nog missförstått hela grejen.
Jag har redan passerat siffrorna som presenteras vid en ålder av 42 :)

Edir: och då är min portfölj på rock bottom pga världsläget
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.